Köra in en 8-åring

F

FiaLin

Många kör juh in sina hästar innan dom rids in men hur är det att köra in ett åttaårig fjording som blev inriden vid tre? Någon som har erfarenhet av något liknande?
 
Sv: Köra in en 8-åring

Jag körde in mitt halvblodssto när hon var 15 år så det ska inte vara några problem om man bara inte förutsätter att eftersom de är äldre borde förstå fortare etc. utan att man ger dem tid precis som med en unghäst.
 
Sv: Köra in en 8-åring

Jag körde in mitt halvblodssto när hon var 15 år så det ska inte vara några problem om man bara inte förutsätter att eftersom de är äldre borde förstå fortare etc. utan att man ger dem tid precis som med en unghäst.

Tack, det känns skönt att höra...alla jag pratat med låter så negativa. Det ska vara så svårt om man inte gör det i tid osv.
 
Sv: Köra in en 8-åring

Jag köpte min andalusier valack när han var 6 år, då var han just importerad från Spanien, nykastrerad och misshandlad (=rädd för ALLT). Jag red in honom då, hoppade, red dressyr och nu mest western som vi tävlar lite i, har tömkört väldigt mycket, tolkat och så har han dragit hem träd från skogen. I förra veckan började inkörningen på riktigt med vagn och han går som om han inte har gjort något annat! :love: Han är 11 år idag, anledningen att jag inte körde in honom tidigare var att vi inte haft körvägar för än nu när vi har flyttat. Så visst går det, bra med varierad träning också! Lycka till! :)
 
Sv: Köra in en 8-åring

Jag började köra in mitt sto när hon var 8 och det gick hur bra som helst. Fördelen när de är ridna innan är ju att de är styrbara och hanterade. Ingenting är omöjligt bara man ger hästen tid!
Lycka till!
 
Sv: Köra in en 8-åring

Nu under sommaren så körde vi in vår 8 åriga welshhingst. Inga problem alls.
 
Sv: Köra in en 8-åring

Vad glad jag blir. Jag har inte tagit mig för det då jag bara fått negativ respons innan. Som fjordingägare så tycker jag att fjordingar ska vara inkörda men då jag inte hade dom möjligheterna då han va ung så rann det ut i sanden men nu är det bara att ta tag i det. Tack!
 
Sv: Köra in en 8-åring

Körde in mitt sto som 7-8 åring (över vintern och våren) hon var inte inkörd när jag köpte henne där som 7 åring.
Nu är hon vår klart bästa körhäst :)
Våra två gamla trotjänare räknar jag inte för dom är pensionärer.

Sånt där brukar väl inte vara några problem så länge inte hästen har varit ut för ett misslyckat inkörningsförsök tidigare, då är det lite värre. ;)
 
Sv: Köra in en 8-åring

Jag har långt framskridna planer på att köra in min 10 åriga korsningsmärr nu till vintern....
Jag vill ha en häst att köra.... alltså får jag köra in det jag har...;)
Med rätt träning och att man inte stressar så kommer det nog att gå alldeles utmärkt.
 
Sv: Köra in en 8-åring

Jag har långt framskridna planer på att köra in min 10 åriga korsningsmärr nu till vintern....
Jag vill ha en häst att köra.... alltså får jag köra in det jag har...;)
Med rätt träning och att man inte stressar så kommer det nog att gå alldeles utmärkt.

Håller med att man ska ta det jättelugnt och inte stressa fram. Är inte hästen bakrädd så ska det nog gå bra. Ha erfaret folk med dig som vet hur man gör.

Det farliga med att köra in en vuxen häst är att man inte har en chans att hålla i hästen om den drar iväg. Och det kan sluta i olycka för både häst och de som hamnar i dess väg.
En 1-åring orkar två pers. hålla kvar mycket bättre om den krånglar.
 

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 033
Senast: Tora
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 136
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp