Köra in busig häst:P

I

Ida

Har planer på att köra in min D-ponny då jag tror att den träningen skulla vara bra för honom, slippa tyngden från ryttare mm.
Han är i princip inkörd egentligen, haft vagn bakom sig men aldrig fastspänd och "körd". Detta var för några år sedan också.

Men saken är den att han är lite tokig ibland, bockar och busar gärna när man rider, sliter sig lite titt som tätt när man longerar eller tömkör. Vet inte om man vågar sätta vagn bakom honom. :crazy:
Jag själv tror att det (nog) kommer att gå utmärkt, men bla min syster vill inte åka bakom honom..

Vad tror ni??

Sv: Köra in busig häst:P

Jag hade satsat på att tömköra honom mer innan ni sätter en vagn bakom.Likaså tränat mer med släpa osv i olika miljöer.När det sen blir dax med vagn så är det ju bättre om ni kan vara 3 om det är så att han börjar busa osv.Ha en slagrem på så blir det lite svårare för honom att slå bakut.

Jag skulle nog försöka fö hjälp av någon tränare med erfarenhet av inkörningar, det är faktiskt så att alla hästar går inte att köra in, jag har varit med som medhjälpare på ett antal inkörningar och några stycken har vi fått ge upp med.
http://www.kuskringen.nu/ finns det listor med tränare du hittar säker någon i närheten
//JEB

Hitta en körkunnig person som kan hjälpa till vid inkörningen så inget går snett.
Men sen angående att han är busig så kan jag berätta att min kallblodstravare(ej travtränad lr startad) oxå sliter sej då och då vid både tömkörning och longering men med vagnen så tycker han att det är roligare och skärper sej, men ibland kan det vara så att han bara måste sprätta lite med bakbenen så han har alltid slaggjord på sej. Och jag har även sett ett fullblod som var världens fjolla ute i skogen när man red men när vagnen åkte på så var han hel cool. Så du kanske får en helt annan häst framför vagnen än den du sitter på. Man vet aldrig.
Lycka till// Nikki

Istället för att skriva att du ska ta hjälp av körkunnig osv så undrar jag: Är du van att köra?
Om inte så kanske du har någon van person i din närhet som kan ge dig en hjälpande hand och dela med sig av sina kunskaper.

Ja, alla verkar vara väldigt måna om att man ska ta hjälp.:P Men faktiskt så har jag varit med på ett par inkörningkurser(bla då med denna häst), med mkt tömkörning, samt läser körning i skolan och har kört mycket själv hemma med en annan häst.:) Jag har hjälp av både mamma och syster som båda är häst och körvana. Samt mer hästvan hjälp runtomkring om det skulle behövas.
Han är även tömkörd väldigt mkt. Men jag tror det är så som ngn nämde att han kommer att skärpa till sig och förstå att man inte bockar och busar när man har en vagn bakom. :bump:
Tack för alla svar!!

Tror det blir bra i slutändan ändå.
Lycka till o välkommen till en aktivitet som är beroendeframkallande :p ;)

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Körning Jag har ett kallblodssto på 19 år som jag har ägt i drygt 15 år. Hos sin tidigare ägare kördes hon men var med om en olycka och såldes...
Svar
4
· Visningar
2 707
Senast: Effie
·
Körning Jag har precis köpt en ny körhäst som är hur go och trevlig som helst. Han är dessvärre inte inkörd med linor osv som man brukar utan...
Svar
3
· Visningar
2 827
Senast: gadriel
·
Körning Hej! Jag har ett 2-årigt russ som jag håller på att köra in. Vi tömkör och han har fått dra en planka efter sig, vilket att inte...
Svar
2
· Visningar
2 635
Senast: fjordtokan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka