Köra in 5-åring

Calvaro

Trådstartare
Funderar lite på att köra in min 5-åring. Han är riden och även mkt tömkörd. Men nu fick jag mig en tankeställare när det var någon som sa att det är svårare att köra in lite äldre hästar. Att de har svårare för att acceptera vagnen. Vad tycker ni?

Sv: Köra in 5-åring

Det där en en myt. Beror på individen, inte åldern. Dessutom är en 5 -åring inte gammal, så tror du att han är lämplig som körhäst så är det klart att du ska köra in honom!

Din häst är absolut inte äldre. En femåring är fortfarande ett barn både i huvud och kropp.
Pratar vi äldre hästar så är det bortåt 16 och över.. Då hade jag kanske funderat på om det var någon mening. Men det beror helt på individen om den accepterar vagnen.
Så kör in du och gläds åt alla mysiga turer man får bakom en vajande hästrumpa (eller i mitt fall åsnerumpa som trippar fram :love: )

Jag håller på att köra in min 14åriga ponny! Det går jättebra. Det är bara jag som saktar ner det hela eller vad man ska säga. Ponnyn går som om hon aldrig gjort annat, det är hon som lär mig :D

Vad härligt att höra! Då anmäler vi oss till inkörningskurs till hösten!

hihi min var 16 när han blev körd på riktigt för första gågnen ;P

Säger som andra här - en 5-åring är inte gammal.

Jag har börjat köra in mitt 17-åriga halvblodssto - och det går alldeles utmärkt! Hon har ännu inte gått med vagn, men hon har dragit släpa, harv och tunga stockar. Hon är supercool i sig själv, så det är antagligen därför det går så bra. Längtar efter den första körturen :)

Visst lite svårare kanske det kan vara och ta längre tid. Men en femåring är absolut inga problem alls att köra in.

jaa det beror mycket på hur indeviden är också. Som sagt är min ponny otroligt lättlärd, jag kan inte göra en övning två gånger, för andra gången behöver hon inte lyssna på mig, hon bara gör det :p Det är iaf ganska bra, jag hänger på och ser ut som om det är jag som gör allt :D

5 år är inte så gammalt! Lycka till på inkörningskursen i höst! :banana: ;):D

Jag har varit på körkurs i helgen med min 5åring. Hon var oxå bara riden och tömkörd innan. Det blev hellyckat:banana: Hon kan nu gå med skacklar fästa vid sidorna, samt med motstånd i draglinor. Utan vagn än så länge alltså;)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
618
Senast: Mli
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 603
Senast: Derivata
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
858
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 908

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka