Köra in 20:åring??

_Skifting_

Trådstartare
Ja.. hur är det nu med det??
Hästen i fråga är ett halvblodssto på ca 167-8 cm i mkh. och är ordentligt utbildad i dressyr. går som riddar häst just nu, mycket hoppad och duktig i det. Hon är totalt orädd för det mesta.. Kan hoppa eldhinder med henne osv. Inte bakrädd.. Har tolkat efter henne med sele och ingen ryttare.. kan det undrelätta??

Finns det fler som har gett sig på att köra in en så pass gammal häst tidigare??
Anledningen till att det skulle vara aktuellt är för att jag för det första är gravid och känner att det hade kunnat vara en trevlig sysselsättning att pyssla med från marken utan att sitta på när man blir för stor, och för att min man jobbar på ett inkörningsstall och rider inte.. enbart kör.
Jag har möjligheter att lämna iväg henne dit och få henne ordentligt inkörd med en duktig SM vinnar kusk i marathon.

Men nu vill jag veta vad ni har för tankar och funderingar runt detta??
Kan ju vara en bra träningsform för henne att slippa ha någon på ryggen ibland och att man kan åka ut hela familjen då gubben min är en duktig kusk, så kan han ju köra henne som en sysselsättning och hela ansvaret läggs inte på mig när det gäller motionen. för motionera måste hon då hon har haft kotledsinflamation tidigare och mår dåligt av att bara stå. Det är en aktiv häst av sig och alla som träffat henne tror att hon inte är en dag över 6... :rofl:

Men men.. kom med för och nackdelar så man tänker på allt..

Sv: Köra in 20:åring??

Klart du kan köra in henne! Kan man rida in en 17-årig körhäst så kan man väl köra in en 20-årig ridhäst :)

vad kul att höra!! Tycker du att man ska lämna iväg henne, eller göra det själv?? Smartast e väll att lämna iväg henne och få henne ordentligt grundinkörd?? Om inget annat tills hon har varit i vagn ett antal gånger och sen kan man ju fortsätta själv hemma?? eller??

Vi körde in ett 15-årigt sto, för att träna upp bakkärran efter kotledsinflammation. Började som man gör med unghäst med tömkörning. Sen gick vi med linor , sen slanor, sen bildäck och sen spände vi för. Lät det ta ett par månader från start till första åktur. Hon är inte bakrädd, det är nog en förutsättning. Vi har inte kört så mycket men hon tycker att det är jättekul.:)

Antingen skicka iväg henne (men skicka då gärna med någon av er så ni också lär er) eller ta hem någon som är duktig som kan utbilda både er och hästen på rätt sätt :)

Antingen skicka iväg henne (men skicka då gärna med någon av er så ni också lär er) eller ta hem någon som är duktig som kan utbilda både er och hästen på rätt sätt :)

Min gubbe jobbar hos han som vann SM i marathon och han håller på med inkörning. Han har jobbat hos honom i 8 år nu.. Han bor bara 1½ mil från oss.. så det blir väl att man kör dit med henne 2-3 dagar i veckan.. eller det är för mycket??

vi hadfe tänkt ta det lugnt.. det får gärna ta 2 år om det är vad somkrävs.. tiden är inget hinder alls.. men hon är tolkad efter ett flertal gånger och dratt pulka osv på samma vis som man kör. med tömmar och sele och hela kittet.. har inte haft skaklar bara och inte dratt vanlig vagn.. Tömkörd är hon en hel del i dressyrträningen och hon har även dratt ut nytt hindrematerial (som stockar typ), så dra är hon ju inte rädd för.. Är hon så gott som inte redan körd då??

Hej!
Bra inställning. Låt det gärna ta lite tid när du kör in din häst. låt varje moment befästas så att hästen blir trygg i dem. Då brukar det gå bra och du får en lugn och bra körhäst. Och ta hjälp av någon som kan instruera både dig och din häst. Akta dig dock för de som använder sig av för kraftiga metoder - gamla typen där tre starka gubbar håller hästen så att deninte kommer någon stans. Lycka till!

Det låter ju alldeles ypperligt! :) Hur ofta beror ju på hur mycket hon orkar, vad hon är i för kondotion, men ju oftare dessto bättre tycker jag, bara man tar det i rätt takt :)

Hej!
Bra inställning. Låt det gärna ta lite tid när du kör in din häst. låt varje moment befästas så att hästen blir trygg i dem. Då brukar det gå bra och du får en lugn och bra körhäst. Och ta hjälp av någon som kan instruera både dig och din häst. Akta dig dock för de som använder sig av för kraftiga metoder - gamla typen där tre starka gubbar håller hästen så att deninte kommer någon stans. Lycka till!

jag kan visa en bildserie hur det går till när min kille och hans arbetsgivare kör in en häst. Den äldre kopplas på först..
(min kille är han i pudelfrissa och blåa kläder....)

http://www.pixbox.se/alb_show_id614674_page0.html

såhär går det alltid till och de tar det lugnt isin egen takt..

Det låter ju alldeles ypperligt! :) Hur ofta beror ju på hur mycket hon orkar, vad hon är i för kondotion, men ju oftare dessto bättre tycker jag, bara man tar det i rätt takt :)

Hon är i tävlingskondition just nu.. rids och är på uppvisningar titt som tätt.. i extremt bra kondis och muskulatur för sin ålder och uppbyggnad..

jooo.. men det kanske kan vara bra att lämna henne där eller köra dit henne 1-2ggr i veckan så hon får sitt "körkort" och man vet att det har blivit HELT rätt.. är ju så onödigt att sabba det förtroendet jag har..

Känner du så så ska du nog lämna bort henne. Dom är ju duktiga med dom du länkade till.

Liknande trådar

Islandshäst Hittade bara ganska gamla trådar med körning av islandshäst, så jag börjar på en ny. Tänkte jag skulle passa på att köra in min Affe...
2 3
Svar
48
· Visningar
9 413
Senast: Nielaa
·
Träning Åh, jag har ett jätte tråkigt problem! :confused: Det är så att jag har en Fjord-vallack på 10 år. Han har alltid varit en underbar rid...
Svar
4
· Visningar
989
Senast: Splittan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv