Köra in 11-åring? Tips tack!

MaRomer

Trådstartare
Tänkte försöka mig på att köra in min pålle....:/ OM det går. Han har ju ganska myckey nerver. Hehe. Men vad ska jag satsa på för vagn och sele nu i början? Det är ju som sagt inte ens säkert att det går. För 5 år sedan gick det inte. Var lite väl mycket bakut och hopp (Pigg). Men han är mycket tömkörd så i princip tror jag att jag bara behöver spänna för honom. Även mycket tolkad och haft skaklar efter sig.

Så kom med tips på billig bra utrustning! Jag funderar på en bröstsele inkl baksele och en rockard av nått slag. Även träns med skygglappar och 5 kg bomull i öronen;) Vill inte lägga en förmögenhet på utrustningen då jag ej vet om han "går" köra in.

Han har 145 i täcken, 130 i vanlig sadelgjord, full i träns 13,5 i bett. Han är ett kallblod, 153 i mkh.
Vad ska han ha för storlek?

20128317.jpg

Sv: Köra in 11-åring? Tips tack!

Kolla på Driveout där har de paket av sele och rockard för en hyfsad peng. Storlek får du hjälp med där du köper den men din fjord låter ju som att den drar full.

Han e ju inte ren fjord utan 50 % kallblodstravare oxå. Testade en full när han var runt 6 år. Då satt den ok. Det var en enkel bröstsele från Hööks. Och han har ju breddat sig en del sedan dess.

Kollade deras sida och i och med att jag ej vet om han går köra in så tycker jag att priserna på en vanlig bröstsele låg över min budget.

Även träns med skygglappar och 5 kg bomull i öronen;)

lite OT :p

men jag skulle aldrig (försöka) köra in en häst som behövde detta. Även om man har det i förebyggande syfte, då tror jag tyvärr inte pållen är redo än...

Det svaret är alls inte OT, tvärtom.
Hela startinlägget tyder på att hästen inte är lämplig som körhäst. Dessutom verkar inte TS mogen för uppgiften.

Allm. Likaväl som man ska hjälpa och informera intresserade om körning, för körning är både roligt och givande, så måste man tänka på säkerhet för både folk och fä. Däri ligger att avråda när företaget verkar olämpligt.

LIA

Det svaret är alls inte OT, tvärtom.
Hela startinlägget tyder på att hästen inte är lämplig som körhäst. Dessutom verkar inte TS mogen för uppgiften.

Allm. Likaväl som man ska hjälpa och informera intresserade om körning, för körning är både roligt och givande, så måste man tänka på säkerhet för både folk och fä. Däri ligger att avråda när företaget verkar olämpligt.

LIA

Det var min reaktion också men om du vill ändå fortsätta borde du vända dig till en "proffs" och inte försöka själv. Om du vill vara med under proceduren finns alternativ, t.ex. i Sollefteå trakten kommer det att vara:
Träning med egen häst.
... blabla ...
Alla är välkomna oavsett ras, utbildningsståndpunkt, ålder, behov av hjälp (allt från hantering till parkörning), eller körinriktning.
Eftersom var och en har egen avsatt tid, så gör vi det som just Du behöver hjälp med eller träna på.

Det kan väl vara något liknande där du bor.

jag är ingen rutinerad kusk, däremot är min far det och han har alltid varnat mig för att köra in äldre hästar om det inte är ett 'måste'. Det kräver mycket jobb innan dom blir säkra. Denna häst verkar ju inte heller särskilt lämpad, kan tyckas... Om det inte gick för 5 år sen så är min spontana tanke att det kanske inte går nu heller?

Om du ändå vill försöka så gör som grelots säger: tag bra hjälp, annars kan det hända otäcka olyckor!

KL

Ska försöka svara alla. Har kört in några pållar innan så jag är inte grön i det om man säger så;)

Men mössa och 5 kg bomull menade jag med humor. Trodde folk skulle förstå det när jag gjorde en ;) gubbe.

Det hade säkert gått för 5 år sedan men mitt intresse fanns inte där. Nu har jag familj och tycker det skulle vara trevligt att kunna ta med hela familjen till stallet för en tur. Om ni hade sett denna hästen för 5 år sedan hade ni nog sagt att han inte skulle ridas heller;) Men idag är han som sagt mycket lugnare! Har inte trillat av honom på 1 år. Och man kan nu skritta på långa tyglar och galoppera barbacka i full fart.

Om jag inte ansåg att han var säker nog så skulle tanken inte ens slå mig. Visst skulle jag kunna skicka iväg honom på inkörning. Men jag vill gärna att det ska få ta tid. Och inte köra in honom på 1 månad. 6 månader är mera rimligt. Och då vill jag ej skicka iväg honom så länge.

Jag har även en mycket duktig vän till min hjälp. Som har kört in flertalet hästar. Nerviga och ej nerviga.

Så lite tips på bra och billig utrustning hade varit bra;)

Tack för alla svar och synvinklar!

jag är ingen rutinerad kusk, däremot är min far det och han har alltid varnat mig för att köra in äldre hästar om det inte är ett 'måste'. Det kräver mycket jobb innan dom blir säkra. Denna häst verkar ju inte heller särskilt lämpad, kan tyckas... Om det inte gick för 5 år sen så är min spontana tanke att det kanske inte går nu heller?

Om du ändå vill försöka så gör som grelots säger: tag bra hjälp, annars kan det hända otäcka olyckor!

Men vad skulle åldern ha med hur säker hästen blir att köra?
Det är väl en sak om hästen har varit med om negativa saker tidigare, vilket väl är större risk när den har hunnit bli några år.

KL

Jag har även en mycket duktig vän till min hjälp. Som har kört in flertalet hästar. Nerviga och ej nerviga.

Så lite tips på bra och billig utrustning hade varit bra;)

Tack för alla svar och synvinklar!

Det gå inte att låna av din vän medans ni börjar köra in då?
Tänkte tills ni ser hur det går och så kanske det känns mer motiverat att lägga pengar på uttrustning om det verkar bli bra. :laugh:

Men vad skulle åldern ha med hur säker hästen blir att köra?
Det är väl en sak om hästen har varit med om negativa saker tidigare, vilket väl är större risk när den har hunnit bli några år.

Precis. Men nu kan jag tala om att han inte har det. Vet det med säkerhet då han är född hos mig;) Han var bara för nervig som "liten".

Det gå inte att låna av din vän medans ni börjar köra in då?
Tänkte tills ni ser hur det går och så kanske det känns mer motiverat att lägga pengar på uttrustning om det verkar bli bra. :laugh:

Det var ingen dum idé! Sele kan jag nog få låna men det blir nog svårare med vagn då han troligtvis bara har travsulkis hemma på gården.

Men det kanske funkar ändå? Ska se vad det är för selar han har hemma! Han har ju mest kört in smäckrare hästar;) Så får hoppas han har nått som kan passa min tjockis hehe;)

Om hästen är lite nervig, och du ändå tänker ta tid på dig så kan det ju vara idé att köra in den på brukskörningsvis, alltså mycket släpande efter i början, linor, svängel, dra en vedpinne/stock med linor o sax, sen släpa, skacklar och senare sätta en kälke i skacklarna (oavsett om det hunnit bli barmark innan dess) och så köra mycket med släplass innan du ens sätter för ett hjuldon. Då kommer det att dröja ett bra tag innan du behöver någon vagn/kärra, och du hinner känna efter om det verkar fungera och leta i godan ro.

Lycka till med inkörningen!
Lotta

Bra tips! Tyvärr tror jag snön hinner försvinna då jag som sagt inte tänkt börja fören framåt våren;) Tiden finns inte riktigt nu när det blir mörkt så fort!

Det är nog inte så tyvärr, bättre köra in på barmark och hästen blir van vid alla ljud som blir, och sen köra på tysta snön, istället för tvärsom!

Lotta

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 229
Senast: Nielaa
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 270
Senast: Mezcal
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 222
Senast: LuckyMe
·
Körning Hejsan! Jag inledde mitt liv som hästägare i 13-års åldern (är nu 25) och har alltid hållit på med ridhästar. Stallet där jag hade...
Svar
1
· Visningar
1 123
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama