köra i tölt?

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Rubriken är talande.. Kan man göra det? Görs det? Varför eller varför inte?

/Lavinia, helt okunnig på islandshästar..

Sv: köra i tölt?

Intressant fråga, önskar att jag hade något att tillägga men vill också gärna veta hur det påverkar tölten i längden.

Tanken är att köra in min islänning i höst/vinter.

Menar du åka kärra bakom hästen då den töltar?

Min häst väljer tölten framför traven och det är jättesvårt att få honom att trava utan att kuna påverka från ryggen, så ja det gör jag, men om det är bra eller dåligt för tölten det har jag inte ens tänkt på :crazy:

Det kan man. Hingsten Hrimnir från Ödmården visades upp framför sulky.
De flesta föredrar att köra i trav, då det är trav som gäller i tävlingskörning. Har man en häst med stark tölt, lätt vagn och plan mark går det bra att köra i tölt. Jag körde min häst i trav, då den gångarten var hennes naturliga val, tölten krävde mer hjälper.

Nu har jag aldrig kört, bara åkt några gånger, men jag tror det är viktigt som Em säger att vagnen är lätt och marken plan. För om det blir tungt så att de måste dra så trycker de ju på bakifrån och lägger sig framåt. Och det är ju inget man eftersträvar i tölten. Men under rätt förutsättningar så funkar det säkert bra.

Tack för alla svar!

Anledningen till att jag frågar är att en kompis håller på att skriva en bok och har totalt noll koll på hästar.. Han ville att hästen skulle tölta med vagn, men då handlar det om en tyngre vagn lastad med grönsaker så då blir nog tölt lite tuffare för hästen.

Rent teoretiskt, om man helt struntar i hur man vill att tölten ska vara, skulle man kunna tölta med en tyngre lastad vagn? Vad tror ni om energiåtgång jämfört med trav? Går det mer energi i tölt?

/Lavinia, tacksam att ni svarar på mina konstiga frågor

Jag skulle nog inte välja att köra hästen i tölt. För att få hästen att tölta ordentligt måste den arbeta med bakdelen. Bakom vagnen kan du inte alls påverka hästen på samma sätt. Jag tror att det är väldigt svårt att få en ren tölt bakom vagn. Skulle såfall vara en "natur-töltare" som är stark och välriden.

Man bör aldrig strunta i hur tölten "ska" vara. Man bör alltid sträva efter att tölta rent med en lösgjord häst. -pga. att hästen helt enkelt ska hålla i längden.

Självklart kan man köra hästen i tölt om man vill det, men väljer hästen trav så välj då trav. Att försöka få hästen att tölta enbart med tömmarna kommer inte att funka. Hästen blir då spänd istället och det påverkar negativt på hästens kropp.

Det är ett sätt man kan göra för att få hästen att trava, att dra tungt, men visst det finns nog en del som skulle klara det också.

Hej!

Eftersom det är en ytterst fiktiv häst det handlar om är jag mest intresserad ur ett teoretiskt perspektiv. Jag kan heller absolut ingenting om tölt och pass, det är lite "mytiskt och magiskt" för mig, det är därför jag frågar.

Här skulle det handla om en arbetshäst (av någon korsad ras) som själv väljer tölt istället för trav med relativt tung vagn. Och frågan är ju mest om det är sannolikt. Man vill ju inte att framtida läsare ska reta sig på faktafel och saker som är ordentligt osannolika.

Hur svårt är det egentligen att få till en "vettig" tölt? Jag har bara ridit "tölt" på turridning, men jag gissar att det är lite mer "fultölt". Behöver hästarna mycket stöd för att tölta? Jag antar att man kan förbättra tölt likadant som man kan förbättra de andra gångarterna..

Ärvs tölt eller är det någon dom lär sig?

/Lavinia, som bara blir mer och mer intresserad

Vissa hästar behöver stöd för att tölta, andra töltar bara oavsett vad man gör. Det du beskriver som fultölt är troligen en blandning av tölt och pass eller ren grisepass (långsam passgång typ kamel)

Jag skulle anse det som mycket osannolikt att en tyngre korsning skulle välja tölt alls och allra minst framför en tungt lastad vagn, så ja det låter mest som ett rent fakta fel och tämligen onödigt om det inte är viktigt för storyn. Är det viktigt för storyn så får den vara bra för att de ska vara trovärdigt.
Kanske det kan finnas naturtöltande arbetshästar i USA, men det är tveksamt.

Tölt är ärftlig, man kan inte lära en häst att tölta som inte har tillstymmelse till anlag, men det finns ganska många raser där det finns enstaka individer (travare shettlandsponny är vad jag själ sett) och en del där "alla" har töltliknade gångart(er).

Tack!

Författaren ville ha med tölt för att det "var lite anorlunda", så det är egentligen inte viktigt för historien.. (än iaf.. jag har inte lyckats läsa så långt i boken).

Men jag misstänker iaf att du har rätt, sannolikheten att en arbetshäst med töltande förfäder skulle tölta framför tyngre vagn är nog rätt liten.

Tack!

Och så en ickerelaterad fråga.. Vad skiljer grisepass från riktig pass? Är det bara hastigheten?

/Lavinia, kanske skulle skaffa islänning så man kan lära sig fler gångarter.. Det är rätt spännande tycker jag:-)

Hej!

Eftersom det är en ytterst fiktiv häst det handlar om är jag mest intresserad ur ett teoretiskt perspektiv. Jag kan heller absolut ingenting om tölt och pass, det är lite "mytiskt och magiskt" för mig, det är därför jag frågar.

Här skulle det handla om en arbetshäst (av någon korsad ras) som själv väljer tölt istället för trav med relativt tung vagn. Och frågan är ju mest om det är sannolikt. Man vill ju inte att framtida läsare ska reta sig på faktafel och saker som är ordentligt osannolika.

Hur svårt är det egentligen att få till en "vettig" tölt? Jag har bara ridit "tölt" på turridning, men jag gissar att det är lite mer "fultölt". Behöver hästarna mycket stöd för att tölta? Jag antar att man kan förbättra tölt likadant som man kan förbättra de andra gångarterna..

Ärvs tölt eller är det någon dom lär sig?

/Lavinia, som bara blir mer och mer intresserad

Man kan inte riktigt jämföra tölt och "turridningstölt". På turridning är de flesta hästarna långa, på framdelen och en väldigt få procent går i ren takt.

Att få en "riktig" tölt är faktsikt ganska svårt. Tar lång tid för många att ens få tölten takt ren överhuvudtaget.
För att takten ska bli ren krävs det att man som ryttare har tajmning, känsla och är följsam. För att hästen ska kunna tölta rent måste den vara lösgjord, trampa under sig och ha en bra överlinje. Många hästar är tyvärr på framdelen , inte alls ovanligt att se både hemma hos folk och på tävlingar. Så jag skulle säga att tölt är en svår gångart som kräver mycket utav ryttaren.

Vill man ex. få ett halvblod att trava så är det i princip bara att smacka lite så hamnar hästen i en ren takt (sen är det kanske ingen kvalité på traven just då, men den är åtminståne ren i takten). En islandshäst kan du inte bara smacka på eller som många säger: höja handen och driva. Då kommer hästen gå med sänkt rygg, på framdelen och antingen bli väldigt passtaktig eller travtaktig (beroende på häst).

Självklart man man förbättra tölten hos många! :) som man kan förbättra alla gångarter. Men en förutsättning är att få takten ren (vilket som är en "självklarthet" hos många andra raser) .

Islandshästarna "ärver" tölten, det ligger i generna helt enkelt. Men alla har olika lätt för gångarten. Den ena hästen kan vara "naturtöltare" och har svårt för trav istället, medan en annan häst måste man verkligen "tjata" in tölten på. Helst vill man ha en häst som har lätt för alla gångarter!

Under islandshästarnas inridning/vidare utbildning kommer man till en fas som kallas "töltsättning" (obs! vissa behöver man inte töltsätta, utan de kan tölta "av sig själva" -enkelt sagt) och det är fasen i utbildningen då man ska lära hästen att tölta. Det kräver väldigt mycket utav ryttaren!

Och så en ickerelaterad fråga.. Vad skiljer grisepass från riktig pass? Är det bara hastigheten?

/Lavinia, kanske skulle skaffa islänning så man kan lära sig fler gångarter.. Det är rätt spännande tycker jag:-)

"riktig pass" eller :Flygande pass har sväv moment. Grisepass är pass utan sväv, går oftast inte så fort heller. Grisepass är ett grav taktfel skulle jag vilja säga och främjar inte hästen på något sätt.

Inte ett helt korrekt svar men, jag har sett hästar körda i tölt. (Eller vad som påminner om tölt, diskussionen om vad som är tölt och inte lämnar jag, men i alla fall en gångart som har samma fotförflyttningsmönster som tölt). Tyvärr blev det inga bra bilder, detta är den bästa - "tölten" är inget vidare och skärpan sådär. TYvärr det bästa jag fick - det var inte lätt att fota av någon anledning och jag var inte säker på om det var tillåtet (vilket det visade sig vara, men då var det ju för sent).

Tyvärr bråkar bilderna med mig från denna dator, så det blir en länk...

Rockies
http://s49.photobucket.com/albums/f265/niki200106/Rockies/?action=view&current=IMG_0640.jpg

Tack för utförligt svar!

Det är så kul att kunna lära sig nya saker, extragångarterna är ju som sagt lite mytiska för mig..

Jo, jag red nog inte "fintölt", det kan jag inte tänka mej, instruktionen löd ungefär upp med händerna och sparka på så..

Låter otäckt med flygande pass.. Fast då har jag bara ridit grisepass på travare i skritt så..

Hur främjar pass hästen??

/Lavinia

Om det ens var fultölt...;) Många gånger är det helt enkelt grisepass. en ovan ryttare nybörjare märker ingen skillnad. Även som van ryttare men nybliven islandsryttare är det ett :devil: ibland att känna vad hästen går i - det finns hur många mellanlägen mellan tölt och pass och trav hästarna kan gå i...

För att dra tungt måste hästen ha tyngdpunkten långt fram, den lägger sig i selen. Rena motsatsen till tölt, ska den tölta framför vagn får det vara sulky eller liknande.

Flygande pass är helt fantastiskt kraftfullt!

Hur främjar pass hästen??

Pass är en gångart som man inte rider till vardags. Under tävlings säsongen blir det lite mer ofta att man rider pass, och under "låg säsong" mycket mindre.

För att hästen ska kunna gå i en bra pass utan negativ spänning (obs, hästen måste få en spänning i kroppen för att kunna springa i pass, men är skillnad på spänning och spänning) så måste den vara absolut lösgjord. Hästen ska inte bli stressad av att springa i pass, utan man måste ha en "on/off-knapp".

För att få en bra pass kollar jag efter några "check-points" innan jag ens funderar på pass.
- Hästen är ren i takten i övriga gångarter
- Man kan avslappnat göra tölt-galopp-tölt övergångar
- Trav-galopp-trav övergångar
- Hästen ska kunna "axxa" i galoppen utan att bli stressad
- Lyhörd för hjälperna

Flygande pass kräver väldigt mycket tajmning utav ryttaren och jag skulle säga att det är en gångart för de som ridit länge och vet vad de håller på med. Allt går så fort och man har inte tid att tänka riktigt på vad man gör, utan det ska bara "sitta" där.

Pass kan förstöra mycket hos en häst om man som ryttare inte vet vad man håller på med. Det kan skapa spänningar hos hästen och göra den uppstressad, samtidigt som man kan förstöra de andra gångarterna mycket. Slita ut hästen både fysiskt och psykiskt helt enkelt.

När man ska börja rida pass så bör man ha en äldre läromästare först och en duktig instruktör vid sidan.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
228
Senast: Roheryn
·
Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
574
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
623
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka