köra i tölt?

Sv: köra i tölt?

Islandshästar körtränas oftast inte men min andra ras Saddlebred körtränas nästan alltid och vi töltar vissa framför vagn.

Körträning är ett bra komplemet till ridning och med en lätt vagn så kan hästen sätta sig i tölten utan problem.

Tack för superbra förklaring!

Vore ju urhäftigt att testa nångång, men det får nog vänta några (många) år. Låter skithäftigt..

Som "vanlig" ryttare har jag mest uppfattat tölt som "svårt", men det är klart att pass också är svårt om det ska göras ordentligt.. om man tänker efter..

Pass på vanliga hästar är ju oftast ett tecken på spänning..

/Lavinia, jätteglad för sin nya kunskap

Pass på vanliga hästar är ju oftast ett tecken på spänning..

Och då är det ju grisepass det är frågan om, och grisepass är även hos islänningar tecken på spänning. Skillnaden är väl att islänningar har närmare till passen och har lättare för att lägga sig i pass vid spänning. En tregångare kan ju ofta spänna sig och "slängtrava" istället för att börja grisepassa. En islänning har ju båda, en del mer åt trav, andra mer åt pass, vissa har alltihopa åt alla håll och kanter. :p

Ahhh :idea:

Det låter som mycket att hålla ordning på.. Och jag som alltid trott att det bara är att rida på nåt visst vis så gör isisen den gångart jag bett om.. ;)

Man kanske skulle skaffa en kamel istället.. Hmm.. Kör man kameler???

/Lavinia, ska nu återgå till att läsa lite till i boken och fetdissa faktumet att hästarna snällt står kvar fastspända för vagnen under ett stort svärdsslagsmål och så fort alla är i vagnen galopperar iväg och sen plötsligt skenar... Det är kul att vara inplockad som "hästexpert".. Och kul att läsa hur vanliga människor uppfattar hästars beteenden..

Ahhh :idea:

Det låter som mycket att hålla ordning på.. Och jag som alltid trott att det bara är att rida på nåt visst vis så gör isisen den gångart jag bett om.. ;)

Man kanske skulle skaffa en kamel istället.. Hmm.. Kör man kameler???

/Lavinia, ska nu återgå till att läsa lite till i boken och fetdissa faktumet att hästarna snällt står kvar fastspända för vagnen under ett stort svärdsslagsmål och så fort alla är i vagnen galopperar iväg och sen plötsligt skenar... Det är kul att vara inplockad som "hästexpert".. Och kul att läsa hur vanliga människor uppfattar hästars beteenden..

Så är det också, det gäller bara att lära sig vad man ska göra för att just denna hästen ska gå i en viss gångart. Kan vara väldigt olika. Jag tycker i och för sig att har man bara lärt sig på en så är det betydligt lättare att hitta knapparna på de flesta hästarna, vissa såklart lättare än andra. Och vissa jättesvårt.
Men på min, som jag haft ett halvår och som är rätt lik min gamla (båda 5 gångare med både trav och pass, fast min ny har starkare trav än min gamla.) är det inga problem, gör jag rätt så gör hon rätt. Det svåra är ju bara att göra rätt. Bromsar jag lite för mycket så blir hon spänd och då blir det pass, gasar jag lite för mycket så kan hon bli obalanserad och då blir det pass, eller om jag tappar samlingen så blir det trav. Lätt som en plätt i teorin, gäller ju bara att göra rätt i praktiken också. :angel: Men vi kämpar på och det blir bättre och lättare. Och det är så grymt KUL!!!

Du borde testa!!!

Hehe, visst är det kul! Fick kämpa hårt för att hålla masken när en kompis berättade om första gången han hade ridit, och han skulle förklara hur han hade gjort. :rofl: Roooooligt! :D:p

min första islandshäst som var en valack körde jag in.

i början när han drog rockarden så töltade han men han lärde sig ganska fort att trava när man körde honom.

jag gjorde som så att när jag drev på honom så han började tölta så höll jag tömmarna ganska sträckta o spända utan att bromsa o trycka ihop honom fram, när han töltat ngra steg så släppte jag efter på tömmarna så de blev ngt slackare o då tog han trav istället.

märkte inte att han blev markbunden lr nått i tölten när han reds, han funkade toppen som tävlingshäst trots att han kördes en dag i veckan ungefär.

han tyckte det var roligt att bli körd o jag tyckte det var kul med omväxling från ridningen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
228
Senast: Roheryn
·
Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
574
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
623
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka