Köra i Stockholm

Sent på kvällen tycker jag att det är helt okej att köra i Stockholm, så där runt 12-01... ;) Men jag gör det annars också om jag måste, men känner mig fullständigt ivägen och antar att jag får blodtrycket att gå i taket på ett flertal av de vana stockholmstrafikanterna... ;)
De gånger jag åkt nattetid är det Taxibilarna man måste ha koll på. Rödljuskörning är inte ovanligt.

För tjugo år sedan var jag livrädd för att köra i Stockholm. Nu tycker jag det är helt ok. Trafikkulturen är trevligare än i Uppsala. Blinkar man för filbyte blir man insläppt!:)

Jag hittar inte så bra i Stockholm men har mycket bra navigation i min telefon.

Jag känner mig helt lugn med att köra i Sthlm, trots att jag bara haft körkort ca ett år. Å andra sidan råkade jag köra tvärs genom stan på onödigt trassliga, vältrafikerade små vägar redan någon vecka efter att jag tog körkortet pga korkad gps :p

MEN aldrig i livet att jag skulle åka med någon eller låna ut min bil till någon som hade för vana att köra som en biltjuv! Kommer inte på fråga. Då tvingar jag hellre personen att ta sig fram till fots 100 mil. Det är jätteläskigt med galningar i trafiken och aldrig att jag tänker bidra till att någon kan bete sig farligt i trafiken.

Dessutom, jag låter knappt min far köra mig längre, bara för att han kör lite ryckigare än mig ;) (dock trafiksäkert, men mjukt och ecodriving är jag bättre på än vad han är)

Är extrem lantis men har kört lite Stockholm, kör i min takt (dvs hastighetsbegränsningarna) Kör jag fel vänder jag bara vid nästa avfart. Gäller bara att strunta i stressad 08-or och anpassa sin körning.
Har varit nojjig förut men numer tar jag det bara i min takt. Retar någon upp sig pga min fart etc, så skiter jag i det! Vi lär knappast ses igen ;)

Jag har inga problem att köra där jag hittar dvs innerstan. Där är det en stor fördel om man redan när man sätter sig i bilen hittar, vet vilka gator som är enkelriktade etc. Annars hade jag nog inte vågat köra faktiskt.

Som ngn påpekade, din son är väl vuxen och får acceptera att det är din bil och dina beslut. Vill han vara säker på att ha tillgång till bil när han behöver får han väl köpa sig en egen bil?

Jag hatar att köra i stan. Om jag ska göra det, gör jag det helst nattetid.

Och din son är ju vuxen, så jag tycker nog att han överdriver rejält om han blev sur för det där.

Jag har inga som helst problem med att köra i Sthlm och har lite svårt att förstå vad som är så svårt med det, för mig är det inte värre än någon annanstans egentligen, bara att det finns större risk att man kör fel, men jag kör alltid efter fram kommer man även om man kör fel, det tar bara lite längre tid....

Jag tycker det är jättebra när folk som tycker det är riktigt jobbigt inser det och inte kör om de inte måste. Trafikvett det! :)
Hu, ja.. När jag vet var jag ska är det okej men hur många gånger har man inte kört vilse och hamnat på någon enkelriktad väg där man inte hittar ut sen? Kör inte själv om inte någon är med och tyder GPS (mobilen) åt mig när det är andra ute. Dvs det är OK på nätterna. Nu gillar jag dock kollektivtrafiken bättre än bilen och kör därför ytterst sällan där.

Jag som bott i Stockholm i hela mitt liv har inga problem alls med själva innerstan och de närförorter jag kan - men sen finns vissa ställen där jag inte hittar, men som nån sa - lite extra sightseeing och det kommer alltid nån ny avfart.

Jag är i Indien nu och alltså trafiken här är helt jävla galen. Den allra hetsigaste Stockholmstrafiken är ingenting i jämförelse. Sen att det är djur (kor, getter och hundar) töverallt inklusive motorvägen gör inte saken enklare, hela familjer åker på sina motorcyklar och kryssar fram och tillbaka och kör om som galningar gör alla och sen så tutas det - herregud, jag tror att tutorna måste vara det mest slitna på varendta fordon.

En kollega körde vilse i Stockholm och kunde inte hitta dit hon skulle. Hon ringde efter en taxi som körde före och visade vägen. Fiffigt.
Jag kom söderifrån och skulle mot Vällingby. Svänger en avfart för tidigt och hamnar någonstans i innerstan och hittar verkligen ingenstans.

Tog sikte på en arbetsbil och körde efter den. Då körde jag iaf inte mot enkelriktat tänkte jag :-P Sen såg jag en skylt mot Solna och körde ditåt istället, för därifrån hittar jag iaf :-D

Hehe har kört en gång i Stockholm innan gps var vanligt. Skulle inte ens i närheten av centrum. Utan från Danderyd till Sollentuna och tillbaka med jobbets bil. Lyckades på vägen tillbaka missa avfarten från motorvägen och hamnar i nån jäkla tunnel in mot stan... Tror jag tillslut var ute på Kungsholmen och snurrade... hittade sedan rätt genom att följa skyltar mot motorvägen norrgående. Men var något stressad innan jag kom på den idén.

När jag började köra i Sthlm i slutet av 80-talet hade jag slitit ut och tejpat ihop kartbladen från telefonkatalogen. Sen kollade jag upp vägen på kartan innan jag skulle köra så jag visste på ett ungefär var jag skulle, efter två veckor hittade jag nästan lika bra som i min egen ficka och efter att ha bott inom tullarna i 16 år så är det lugnt trots att jag flyttat därifrån för 10 år sedan. Kan jag inte redan adressen så behöver jag bara kolla snabbt var det är innan jag åker så hamnar jag rätt, fast alla de här sabla byggena i och runtomkring gör att det blir väldigt mycket stökigare i trafiken och tyvärr verkar det klicka en hel del i körkortsutbildningarna numera. Folk är generellt mycket sämre på att släppa in andra på påfarter, även om det är helt tomt i övrigt så ligger man kvar och blockerar trafik som ska av/på motorväg eller flerfiliga leder. :mad:

Det finns över huvud taget ingen lag om antal varv i rondell :D

/tanten - som kände en person som hade företagets rekord på varv i rondell. 14 varv. Polisen följde efter i varv 9 till 11, sedan åkte de ur
Säg det till killen som fick böter för vårdslöshet efter x antal varv, den polisen tyckte inte om lek i trafiken. Kommer tyvärr inte ihåg om det var två eller tre år sedan jag läste om det. :p

Säg det till killen som fick böter för vårdslöshet efter x antal varv, den polisen tyckte inte om lek i trafiken. Kommer tyvärr inte ihåg om det var två eller tre år sedan jag läste om det. :p
Kanske beror på var rondellen är. :D
Denna är belägen i ett lugnt och lantligt område. Om än vid en riksväg.

Jag googlade och det verkar finnas en gräns på tre varv. :)
Det visste nog inte norrmännen som körde runt i karavan hur länge som helst. Det blev långa köer när ingen kom in och jag minns inte om polisen kom men till slut var det väl inte så roligt längre.:mad:

Är det fler än jag som avskyr att köra i Sth? Jag har inte bott där sen -70talet så allting ser annorlunda ut. Jag och min son(39 år) blev lite osams när han bara tyckte att jag kunde åka med honom till Sth från Uppsala till hans nya lgh och sen åka hem nångång sent i kväll. Jag fixar inte det och då tyckte han att han kunde ta min bil och komma tillbaka nån gång i morgon eftermiddag, MEN jag vill inte låna ut bilen då jag vet att han kommer att fara runt med sina kompisar. Inte bara köpa grejer till lgh. Han kör som en biltjuv dessutom. Så han fick ta tåget från Märsta , sur som ättika. Är jag elak som inte vill låsa mig halva påsken (to-fre-lö) ? Jag måste få planera annars stannar min hjärna . Fö är jag inte snål mot honom.
Synpunkter tack

Jag känner tvärtom. Att köra i Stockholm är en lisa för själen; trafiken (mycket av allt fotgängare, bilister, enkelriktat, bussfiler, rödljuskörningar, utryckningsfordon, udda trafikregler) kräver såpass mycket uppmärksamhet att hjärnan släpper precis allt annat utom trafiken. Rena terapin. Det enda som inte funkar på det sättet är om man hamnar i en bilkö på motorvägen. För då krävs ungefär 1% uppmärksamhet för att stå still....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka