Köra i Stockholm

Korven

Trådstartare
Är det fler än jag som avskyr att köra i Sth? Jag har inte bott där sen -70talet så allting ser annorlunda ut. Jag och min son(39 år) blev lite osams när han bara tyckte att jag kunde åka med honom till Sth från Uppsala till hans nya lgh och sen åka hem nångång sent i kväll. Jag fixar inte det och då tyckte han att han kunde ta min bil och komma tillbaka nån gång i morgon eftermiddag, MEN jag vill inte låna ut bilen då jag vet att han kommer att fara runt med sina kompisar. Inte bara köpa grejer till lgh. Han kör som en biltjuv dessutom. Så han fick ta tåget från Märsta , sur som ättika. Är jag elak som inte vill låsa mig halva påsken (to-fre-lö) ? Jag måste få planera annars stannar min hjärna . Fö är jag inte snål mot honom.
Synpunkter tack

Tycker själv att det är tillräckligt läskigt att åka med någon som hittar i Sthlm, samt som är van vid trafikrytmen där.

Sent på kvällen tycker jag att det är helt okej att köra i Stockholm, så där runt 12-01... ;) Men jag gör det annars också om jag måste, men känner mig fullständigt ivägen och antar att jag får blodtrycket att gå i taket på ett flertal av de vana stockholmstrafikanterna... ;)

Sent på kvällen tycker jag att det är helt okej att köra i Stockholm, så där runt 12-01... ;) Men jag gör det annars också om jag måste, men känner mig fullständigt ivägen och antar att jag får blodtrycket att gå i taket på ett flertal av de vana stockholmstrafikanterna... ;)
Ja på vägar jag känner till ja- Men inte helt nya leder där det körs fort i mörkret :devil:

Jag gillar det inte, och gör det mycket ogärna. Det går ok om ngn sitter jämte och säger i vilken fil jag ska köra i. Men själv, nej tack.

Är det fler än jag som avskyr att köra i Sth? Jag har inte bott där sen -70talet så allting ser annorlunda ut. Jag och min son(39 år) blev lite osams när han bara tyckte att jag kunde åka med honom till Sth från Uppsala till hans nya lgh och sen åka hem nångång sent i kväll. Jag fixar inte det och då tyckte han att han kunde ta min bil och komma tillbaka nån gång i morgon eftermiddag, MEN jag vill inte låna ut bilen då jag vet att han kommer att fara runt med sina kompisar. Inte bara köpa grejer till lgh. Han kör som en biltjuv dessutom. Så han fick ta tåget från Märsta , sur som ättika. Är jag elak som inte vill låsa mig halva påsken (to-fre-lö) ? Jag måste få planera annars stannar min hjärna . Fö är jag inte snål mot honom.
Synpunkter tack
När jag flyttade till Stockholm var jag livrädd för att köra. Jag gick upp jättetidigt och körde runt i ett så gott som tomt Stockholm kl 3-4 på morgonen flera dagar i rad. Allt för att lära mig att hitta och veta vilka filer jag skulle ligga i. Stockholmstrafiken är inte lätt.

Vad var det för fel med att ta tåget från Uppsala?

Jag skulle inte ha vare sig skjutsat eller lånat ut min bil trotts att jag verkligen gillar att köra i Stockholm.
Dragspelsbuss längs hela Sveavägen - härligt.

Synpunkter tack
När jag precis fått körkort körde jag. Nu femton år senare gör jag det inte. Usch. Jag avskyr att göra filbyten till höger.

Synpunkter tack

Det är väl din bil, och karln är minst sagt vuxen! O_o
Jag tycker snarare att det är enormt magstarkt av honom att inte bara vänta sig allt detta utan sedan också bli "sur som ättika" för att han inte fick som han ville. I din situation hade jag förväntat mig en ursäkt när han funderat på sitt beteende ärligt talat.

Jag gillar inte heller att köra i Stockholm, därför låter jag bli. Andra som har synpunkter på det kan vackert hålla dem för sig själva. Har jag något ärende till en släkting där så får de köra (det händer att någon liftar med mig åt endera hållet då jag kör mellan Skåne och Norrland då och då), jag utsätter varken mig själv eller medtrafikanter för en trafiksituation jag känner mig otrygg med och skäms inte ett ögonblick för det.

Jag svängde lite för tidigt och hamnade på Odenplan. Det gick ju det med. Jag fixar det om jag måste.

Men värst är den snabba trafiken och konstiga filer när jag kommer runt KS och däromkring. Alla kör ju som galningar.

Sen hatar jag korsningen (vänstersväng) när jag ska ut på Djurgården och så den konstiga korsningen i Bromma någonstan och ska mot Tranebergsbron. Åt andra hållet går det dock bra att köra.

Jag har inga som helst problem med att köra i Sthlm och har lite svårt att förstå vad som är så svårt med det, för mig är det inte värre än någon annanstans egentligen, bara att det finns större risk att man kör fel, men jag kör alltid efter fram kommer man även om man kör fel, det tar bara lite längre tid....

Jag tycker det är jättebra när folk som tycker det är riktigt jobbigt inser det och inte kör om de inte måste. Trafikvett det! :)

Jag har inga som helst problem med att köra i Sthlm och har lite svårt att förstå vad som är så svårt med det, för mig är det inte värre än någon annanstans egentligen, bara att det finns större risk att man kör fel, men jag kör alltid efter fram kommer man även om man kör fel, det tar bara lite längre tid....

Jag tycker det är jättebra när folk som tycker det är riktigt jobbigt inser det och inte kör om de inte måste. Trafikvett det! :)
Köra fel är jag expert på... En minnesvärd resa var när jag skulle köra till globen, min kartläsare började grina vid solvalla och undrade hur hen skulle kunna veta vilken väg vi var på... Efter att ha snurrat en timme i innerstan så gjorde jag det enda vettiga och ringde mammas särbo som är uppvuxen och boende i Stockholm så fick han lotsa mig åt rätt håll... Efter den resan skaffade jag mig navigator eftersom jag inte kan läsa kartan samtidigt som jag kör och uppenbarligen kan man inte lita på de man har med sig... ;)
Jag har efter det kört både till Globen och till Friends arena utan några större missöden! :D

Jag brukar säga att jag har svart bälte i att köra vilse. Det beror dels på att mitt lokalsinne försvinner så fort jag sitter i en bil, men till största delen beror det på att jag VÄGRAR bli upprörd över att jag kört fel.
Jag är uppvuxen men en person som blev förbannad och kunde köra som en idiot i hetsen av att köra fel. Idiotiska och farliga filbyten osv.
Missar jag en avfart rycker jag på axlarna. Det kommer dyka upp en till. Någon gång. Lite extra sightseeing!
Det finns ingen lag på att man inte får åka två varv i en rondell om det är vad som krävs för att hitta dit man ska.

@escodobe Jamen precis så! Förutom att jag har lokalsinne även i bilen. Sen tycker i alla fall jag att jag lär mig hitta när jag kör fel. :)

@Snurrfian Haha, jag kör faktiskt inte fel så himla mycket, bara att jag inte bryr mig så mycket om det skulle bli fel. :) Har numera gps i bilen, men det dåliga med att köra efter gps har jag märkt är att jag inte lär mig hitta lika bra. :D

@escodobe Jamen precis så! Förutom att jag har lokalsinne även i bilen. Sen tycker i alla fall jag att jag lär mig hitta när jag kör fel. :)

@Snurrfian Haha, jag kör faktiskt inte fel så himla mycket, bara att jag inte bryr mig så mycket om det skulle bli fel. :) Har numera gps i bilen, men det dåliga med att köra efter gps har jag märkt är att jag inte lär mig hitta lika bra. :D
:D Jag försöker "tänka" före navigatorn, "här framme tror jag att jag ska svänga vänster" navigatorn: "Om 500 m sväng till höger" Jag: Supernöjd! :D
För mig har navigator blivit en trygghetsgrej, jag behöver inte ha den påslagen men jag tycker om att veta att jag kan sätta på den om jag behöver. :D

Jag har inga bekymmer med det. Jag har bott i Stockholms innerstad i över 20 år och bodde på Södermalm när jag tog mitt körkort så givetvis övningskörde jag en hel del i stan. Jag cyklade hela tiden när jag bodde i stan och kan alla enkelriktningar och hittar överallt. Dessutom tycker jag att man kör ju så långsamt i stan att man hinner se allt, det är ju mycket jobbigare att köra på landsvägar och leta efter avfarter.

Jag var på väg mot Göteborg innan jag lärde mig hur jag tog mig från Älvsjö mot Uppsala. Jag har ingen lust att köra vilse mitt i natten.

Jag ser till att ha gott om bensin i bilen de gånger jag behöver köra i en okänd stadsmiljö. sen intalar jag mig själv att ta det lugnt, förr eller senare kommer jag komma fram och är det något viktigt så tar Jag till mycket gott om tid för bilkörningen i stadsmiljön.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka