Köra häst med eller utan transportskydd?

katarina_dacke

Trådstartare
Hej! Ska ev hämta en häst på lördag, hästen är 2år och uppvuxen på lösdrift, lite hanterad så som verkning och ledd, har åkt transport några gånger.
Jag ska köra henne 30 mil. Hur hade ni gjort med transportskydd?? Känns som om det istället kan bli ett stressmoment för henne.. kanske är bättre att linda benen?? Vad hade ni gjort?
 
Sv: Köra häst med eller utan transportskydd?

Jag som är jätteför transportskydd och tycker det är det första man ska lära sin unghäst (innan eller i samband med att man lastar den första gången) skulle helt klart kört hästen utan.

Inte van, ny människa, lång resa - minska alla stressmoment. Absolut inga lindor! Med ovana hästar ska skydden vara lätta att få av om de åker på sniskan och stör.

När du sedan ska börja lasta o köra korta turer hemma under kontrollerade former hade jag direkt vant vid transportskydd dock.
 
Sv: Köra häst med eller utan transportskydd?

ja jag tänker lite så med. Och hoppas att hon håller sig lugn och inte står och slår/stampar sig.

När hon väl kommit hem och så kommer hon få vänja sig vid det helt klart!
 
Sv: Köra häst med eller utan transportskydd?

inga transport skydd första gången, sen när hästen vant sig lite mer vid att åka så kan man vänja in med transport skydd. inga lindor innan man vet att hästen är helt ok med transport skydd och åker fint.

min häst(11år) har aldrig kunnat åka med skydd, vägrar gå på transporten. det enda som är ok är senskydd + ridlindor fram, har dock vant in henne vid boots i transporten också och ska snart gå över till luddiga damasker för att få bättre skydd.
 
Sv: Köra häst med eller utan transportskydd?

Jag tycker inte att du ska ha något på benen om hästen inte är van vid det. Själv är jag en sån som aldrig använder transportskydd, och för två månader sedan gjorde jag en liknande resa med min tvååring. Körde henne i 25 mil utan skydd och hon kom ur släpet lika hel som hon hade gått in i det.
 
Sv: Köra häst med eller utan transportskydd?

Till en häst som vare sig är van att ha transportskydd eller vanliga benskydd så minskar nog stressen - och därmed troligen även skaderisken - om de får åka helt utan skydd av något slag.

Träna hemma först, så hästen accepterar vanliga benskydd. Sen har jag träffat få hästar som känt sig bekväma och tillfreds med de grymt otympliga, osmidiga och begränsande transportskydd som finns på marknaden idag.

Behöver jag öht använda skydd till en van häst - ex.vis vid transport med broddad häst - så använder jag hellre vanliga heltäckande neoprenskydd/benskydd och ett par boots till detta, än höga, otympliga transportskydd.
 
Sv: Köra häst med eller utan transportskydd?

Jag hade kört utan transport skydd och lindor. Är hästen inte van blir det bara ett ytterliggare stressmoment.

Mitt tips är att inte ha något än grimma på hästen, lädergrimma då såklart! och sen åka utan mellanvägg, om hästen inte åkte så mycket förut.
 
Sv: Köra häst med eller utan transportskydd?

Tack för alla svar, blir att hämta henne i morgon, blir inga transport skydd.. Men hon är van att åka med mellanvägg så den blir kvar.
 
Sv: Köra häst med eller utan transportskydd?

Hade inte heller använt några skydd utan bara haft grimman :)

Hoppas allt går bra för er imorgon!
 
Sv: Köra häst med eller utan transportskydd?

Tack, :-) uppdaterar när vi kommit hem och allt e lungt, e dock inte säkert de blir I morgon söndag.
 
Sv: Köra häst med eller utan transportskydd?

kör på utan skydd. hämtade min häst 3 åring skulkle åka transport första gg i sitt liv å de va inte den kortaste resan heller (7 timmar med någr stopp för morötter och äpplen) han stod som ett ljus för han viste inte riktigt vad som hände. Nu däremot när vi har fått lite klläm på kalaset så lidnar ja med stora fluff paddar =) transport skydden får vänta liiiite till.

Lycka till
 
Sv: Köra häst med eller utan transportskydd?

KL
En oskodd unghäst får åka utan eller möjligen med strykkappor iom den är van vid det.
Man bör träna på att ha skydd utan att åka så det obehaget inte förknippas med resa i början.

Bakskydden bör spännas löst över kotan. då slipper man Big lickgången;)
 
Sv: Köra häst med eller utan transportskydd?

Har idag varit och hämtat min lilla prinsessa!! Skötte sig otroligt bra, gick rakt upp på släpet, och stod förvånansvärt still!! Hon har innan bara åkt några kilometer, men idag åkte hon 30 mil!!! Var så lugn och fin att lasta av hemma med, och trots hon aldrig har stått i stall innan så verkar de inte vara några bekymmer alls för henne!! Så lugn och fin!!
Och vi åkte utan transportskydd, dock hade hon ett hönät att pilla med och det var uppskattat!.
Hoppas nu bara att de blir lungt med ihopsläpp i morgon, men tror nog inte det ska vara några problem. Så underbar!!! :laugh: Är glad och lättad över att ha denna fina häst hemma!!!
 
Sv: Köra häst med eller utan transportskydd?

Härligt att allt gick så bra med resan :)

Hoppas även ihopsläppet går bra! Lycka till i framtiden :)
 
Sv: Köra häst med eller utan transportskydd?

ihopsläppet gick jättebra!! Nu när jag var där i kväll så stod de och kliade varandra!! De har bara gått ihop sedan på morgonen!! Båda låg ner i hagen innan idag med :love:. bara hoppas att turen håller i sig!!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Lutten
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 671
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 780
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp