KÖRA FÖL OCH STO

Rebeckahjelm

Trådstartare
Hej, på lördag ska jag på föl visning med mitt 4 månaders föl. Jag undrar vad som är bäst, köra med mellanvägg eller inte? Är jättetacksam för svar, för är väldigt kluven om hur jag ska göra. Är hon tillräckligt stor för att stå ensam lös på andra sidan väggen? Hon har stått ensam i mer än en timma i box och hon är väldigt självständig. Mvh Rebecka

nej självklart kör man inte ett föl med mellanvägg i transport med mamman. fölet ska inte vara uppbundet utan lös, och den ska åka med mamman utan mellanvägg utifrån det. Läs gärna på lite så du kan få lite koll på hur man åker med ston med föl allmänt så du kan känna dig trygg och att du även lastar mamma och föl på rätt sätt utifrån det, med säkerheten som grund.

Passar på att fråga om råd nu av er rutinerade.
Jah har kört mina 3-4 ggr a 5 min.tur.
Har delad frambom, stolpe o liten vägg fram vid sidan. Ca 30 cm Kylinge.
Var gång har ungen stått bakåtvänd med huvudet vid juvret.
Stoet är mkt resvant o står stilla, men det känns ändå jäkligt jobbigt att ungen är inunder kom att hon trampat på den både inne i boxen o ute.
Kan jag sätta in bakre stora mellanväggen på sniskan. Lång-kort bom o hoppas att ungen inte går in framifrån o det blir trångt? Frambommen på hö. sida har jag tagit bort.
Ungen är nu 2 mån. o ca 130 cm.

Får hästen välja vänder den sig och åker med baken mot färdriktningen. De har lättare att parera rörelser på det sättet. Låt ungen åka så, det ger minst obehag.

Skulle det behövas är det viktigt att sätta fölvägg under frambommen, så inte lillhästen fastnar under bommen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 106
Senast: tessan.g
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 810
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 880
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 675

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka