Köra cross i hästens släp

Imzevimz

Trådstartare
Hej!
Efter en hel del tjat verkar maken mjukna och inse att jag faktiskt behöver en transport...
Men, nu har jag en fråga till er alla som också har motornördar i familjen: Går det bra att köra crosscykeln i hästtransporten? (Inte samtidigt med hästen, förstås:angel:)
Det vore ju ännu en fördel, men jag oroar mig lite för oljefläckar, bensinlukt osv som eventuellt skulle kunna få hästarna att protestera.
Man kanske kan ha en gummimatta som man rullar ut när det är crossdags.
Är det någon som har transporten till båda delar? Hur har ni löst det?

Tacksam för svar...
Imze

Sv: Köra cross i hästens släp

Jag kör iofs inte cross i transporten, men vår åkgräsklippare åker mer i transporten sommartid än hästarna. :) Har aldrig varit några problem med lukt, fläckar eller att hästarna reagerar. Skillnaden är väl att det kan vara svårare att fästa en cross än en gräsklippare, men antar att ägaren av crossen är lika rädd om den som hästägaren är om transporten så det löser sig säkert. :)

Min bror har kört sin 1 100 kubikare i min transport. Jag vet inte hur han pallade upp den och hade som underlag men det gick alldeles utmärkt.

Ja, jag har kört min killes cross i mitt hästsläp flera ggr. Enkelt att spänna fast det stadigt med spännband i styret och frambommen. Inte luktat något alls efteråt men har inte haft spån i dessa tillfällen.

När vi renoverade min transport så satte vi lastöglor anpassade för motorscyklar under gummimattorna.
Så när någon vill köra hojarna där i dras mattorna ur och vips så finns där bra förankring för två hojar samtidigt! :D

Smart!:D Då ska man bara få tummen ur att fixa det...

kl
Tack allihop! Då ska jag ringa på ett släp idag... För då vet jag att jag har styvsonen på min sida ;)

Dagens bimbo-Svea:

Jag var tvungen att gå in och läsa i tråden för jag undrade varför i helsike de skulle köra cross i hästtransporten. Skulle de ställa upp den som hinder på en crossbana 0ch köra in och ut genom den? Bäst med fronturlastning i så fall, kanske... :rofl:

/Svea - trött idag :o

Tror inte hästarna bryr sig. Vi körde en mc i släpet typ nån timme innan vi körde hästen, den protesterade inte iaf :p

Trodde först tråden skulle handla om hur vida man kan köra stenkross i ett hästsläp och ifall det på något sätt skulle vara farligt för hästarna :D

I vårt släp har vi precis som någon annan, skruvat fast ringar i golvet då vi kör vår gräsklippare i släpet då och då. Funkar utmärkt. Kan tänka mig att det inte skulle vara någon större konst att spänna fast en cross.

När jag och pappa åker och tränar så kör vi crossarna i transporten, dock lägger vi miljömattor under i hela transporten och när vi kommer hem så spolar vi ur den med högtryckstvätten :) det har funkat superbra och hästarna verkar inte ha tagit skada av detta :)

Det går alldeles utmärkt, jag har kört min hoj och häst samtidigt jag :D

Dock har sambon gjort en trägrej som man ställer i transporten precis innan det börjar smalna av som då kilar fast sig och då är det som två klykor man ställer framhjulen i och om spännbanden skulle gå sönder står hojarna ändå :) Sen sitter lastöglorna i den där trägrejen istället så vi slapp göra hål i golvet med...

Dagens bimbo-Svea:

Jag var tvungen att gå in och läsa i tråden för jag undrade varför i helsike de skulle köra cross i hästtransporten. Skulle de ställa upp den som hinder på en crossbana 0ch köra in och ut genom den? Bäst med fronturlastning i så fall, kanske... :rofl:

/Svea - trött idag :o

Jag är inte ensam!! :rofl::rofl::bow::love:

Vi har kört motorcykel i våran transport, och det har fungerat bra. Har dock sopat undan spånet innan så att golvet varit rent så att man ser om något skulle läcka eller lossna från mc:n så att det inte hamnat i spånet och man missar det.

Jag har kört min hoj i hästsläpen många gånger när man tex ska till besiktning eller köra bana osv, och det har aldrig varit några problem... :)

Vi kör också crossarna i transporten. Har aldrig spån i utan lägger under miljömattor under ifall det läcker. Har även gjort ett ställ i metall som vi ställer in fram i transporten och kör i framhjulet i. Funkar kanon. Och miljömattan måste man ju ändå ha med sig när man ska tanka och så eftersom det är förbjudet att tanka utan. Perfekt efter träning när man ska byta om. Tak över huvudet och kan stå lite avskilt. Bra att kunna lägga alla skitiga kläder och slippa ha dem i bilen.
Enbart positiva erfarenheter och hästarna har aldrig tvekat pga bensin, oljelukt.

Visst går det att köra en cross i hästtransporten...

Kompisen hämtade min gamla oljeläckande Harley chopper + en till i hästtransporten när blev stående....

Haha!
Där ser man, för en själv är det solklart, men det kan alltid missförstås...
:rofl:

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag en gammal hästtransport, men är nu i färd med att skrota den och köpa något annat. Det är 20 år sedan jag tittade efter...
Svar
19
· Visningar
4 038
Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
14 087
Senast: Lala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31