Folk frågar mig hur jag kan vara så nöjd med mitt yrkesval. Jag som är så ung har hela livet framför mig borde väl prioritera bättre?
Nä.
Fördelarna är många. Jag fungerar som så att de är viktigt för mig att veta i förväg hur mina dagar kommer att vara. Mitt schema sträcker sig i 6 veckor och så rullar de på. Jag vet hur jag jobbar om 5 månader tack vare det. Jag har mina körningar, efter ett tag lär jag mig hur tjänsterna ser ut. När jag kommer till jobbet på morgonen får jag min körspec. När jag har rast, så har jag rast. De finns INGEN som kan ta de ifrån mig. INGEN kan komma och säga att de finns mer jobb att göra, att jag inte hinner ta min rast.
Blir de förseningar och rasten överskrids, meddelar jag det och driften fixar till det. Inga problem.
Oftast har jag samma buss en hel dag. I början känner jag av lite för att se vad för egenheter den har. Sen är vi kompisar resten av dagen.
Jag styr över mitt arbete själv, på ett sätt. Trots avancerad teknik där driften kan följa minsta lilla sväng jag gör, så är jag fri. Sköter jag mitt jobb, som jag så högt älskar, följer hålltider och kör enligt körspec, så behöver jag inte oroa mig över att driften kollar min körning heller. Jag tar mina egna beslut för jag är chef över min buss.
Visst, vissa pass är lite för långa ibland, men än är jag ung och finner inga problem med det. Jobbar var tredje helg bara och kör endast morgonturer. Börjar oftast runt 4-5 på morgonen och slutar vid kl 13-14, ibland tidigare, ibland senare.
Nu är jag även en sån stor nörd att jag har stenkoll på bussarna. Kan dem utan och innan. Bussnörd brukar kollegorna kalla mig