Köra 1,30 /1600 m med ettåring?

Sv: Köra 1,30 /1600 m med ettåring?

Jag tror att ingen hade sagt imot om t.ex Åke svanstet, Stig H, Stefan Hultman eller Robert Bergh hade gjort likadant. Då skulle nog alla tänka att ''jaha, det är så man ska träna sina ettåringar'' för att sedan göra likadant. Vem är det som bestämmer vad som är rätt eller fel? Jag undrar bara, för folk verkar ju ha en uppfattning om vad som är fel. Min fråga till er är då, hur många unghäststjärnor har ni haft, ni som verkar veta så mycket bättre?

Varför ska han sitta och dra i hästen, varför inte låta honom jogga runt i det tempo han vill? för han joggade. Varför inte lära hästarna i tidig ålder vad en travbana är? Jag har sett alltför många olyckor med 2-åringar som ska gå premie första gången de är ut på en bana, om man kan förhindra detta genom att visa travbanan i ung ålder, varför inte? och bara för att en ettåring är ut och joggar några varv betyder inte detta att hästen går sönder. En 5-åring kan lika lätt gå sönder den. eller en häst kan ramla i hagen och göra illa sig. den kan göra illa sig i boxen.

Om sölve bäck var en proffs-tränare skulle det garanterat inte bli lika mycket smutskastning. Tycker det är synd, när det går bra för en amatör, varför inte vara glad för dennes skull? det är trots allt amatörerna som gör sporten (enligt mig)

Det finns många sätt att träna travhästar på. Detta sätt vet jag inte av att någon testat framgångsrikt tidigare, men vi får väl se vad det blir av denna "kanon". Vi vet i alla fall att han kommer att tjänat noll kronor på sina prestationer de närmaste året.

En av de skickligaste unghästtränarna vi haft i landet var också från Dalarna och var amatör, tänker på bortgångne Sven "Plåt-Sven" Andersson. Han körde oftast inte in sina hästar förrän de var 2 år och de kunde ändå starta framgångsrikt, oftast redan i "årets första 2-åringslopp".
Läs om "Plåt-Sven" här: http://stallbredbyn.se/index.php?option=com_content&view=article&id=80&Itemid=47

Jag tror att ingen hade sagt imot om t.ex Åke svanstet, Stig H, Stefan Hultman eller Robert Bergh hade gjort likadant. Då skulle nog alla tänka att ''jaha, det är så man ska träna sina ettåringar'' för att sedan göra likadant. Vem är det som bestämmer vad som är rätt eller fel? Jag undrar bara, för folk verkar ju ha en uppfattning om vad som är fel. Min fråga till er är då, hur många unghäststjärnor har ni haft, ni som verkar veta så mycket bättre?

Om sölve bäck var en proffs-tränare skulle det garanterat inte bli lika mycket smutskastning. Tycker det är synd, när det går bra för en amatör, varför inte vara glad för dennes skull? det är trots allt amatörerna som gör sporten (enligt mig)

Jag vet att några av de stora namnen har gett sig på sån träning med några ettåringar och det visade sig rätt snabbt vara rätt dumt, alltså har de slutat... Det är ju ingen ny idé att träna hårt tidigt, däremot har de flesta upptäckt att det inte fungera särskilt bra, man vill ju ändå sträva efter en hållbar häst under flera säsonger. Det finns ju flera duktiga unghästtränare och ingen av dem har någonsin sagt att kan ska köra fort med ett åringar...

Som sagt Plåt-sven var en mycket duktig tränare, amatör och högt aktad, så nej det är inte bara för att man är amatör som folk kritiserar.

Men det återstår ju att se hur det går, det kommer ju att visa sig så småningom...

Varför ska han sitta och dra i hästen, varför inte låta honom jogga runt i det tempo han vill? för han joggade. Varför inte lära hästarna i tidig ålder vad en travbana är? Jag har sett alltför många olyckor med 2-åringar som ska gå premie första gången de är ut på en bana, om man kan förhindra detta genom att visa travbanan i ung ålder, varför inte? och bara för att en ettåring är ut och joggar några varv betyder inte detta att hästen går sönder. En 5-åring kan lika lätt gå sönder den. eller en häst kan ramla i hagen och göra illa sig. den kan göra illa sig i boxen.

Som de andra säger så är det ju ingen av ovanstående tränare som tränar sina hästar så hårt, de har som sagt säkert försökt men inte fått något bra gensvar.
Konstigt att du inte kan svara på den enkla frågan istället att spy galla... Frågan handlade förövrigt inte om varför han var på banan med hästen (även om den enligt Reglementet ska vara på en träningslista vilket den inte är) utan frågan var varför köra så jäkla fort? Farten dödar, de flesta vet detta... Men visst, kan man tjäna lite snabba pengar på vägen är väl det bra..

Senast ändrad:

Som de andra säger så är det ju ingen av ovanstående tränare som tränar sina hästar så hårt, de har som sagt säkert försökt men inte fått något bra gensvar.
Konstigt att du inte kan svara på den enkla frågan istället att spy galla... Frågan handlade förövrigt inte om varför han var på banan med hästen (även om den enligt Reglementet ska vara på en träningslista vilket den inte är) utan frågan var varför köra så jäkla fort? Farten dödar, de flesta vet detta... Men visst, kan man tjäna lite snabba pengar på vägen är väl det bra..

jag svarade. ska han sitta och dra hårt i hästens mun för att få honom att sakta ner då? du tror inte att det sätter sig i huvudet på en häst? hästen joggade I SITT EGNA tempo, sprang och kollade på saker, klippte med öronen osv. och Att den som kör då lägger sig och drar i hästen kan ju inte vara så nyttigt det heller.
I trav, liksom i alla sporter, hittar man alltid på nya sätt att träna. vem vet, om 5-10 år kanske ALLA säger att man ska träna sina ettåringar.
Sen en annan sak. I Amerika slutar extremt många tävla med sina hästar när dom är 2-3 år och går över till avel istället. Varför är det tabu i Sverige? för jag tror knappast att dom som gör på det viset börjar träna sina hästar när dom är 2,5 år.

jag svarade. ska han sitta och dra hårt i hästens mun för att få honom att sakta ner då? du tror inte att det sätter sig i huvudet på en häst? hästen joggade I SITT EGNA tempo, sprang och kollade på saker, klippte med öronen osv. och Att den som kör då lägger sig och drar i hästen kan ju inte vara så nyttigt det heller.
I trav, liksom i alla sporter, hittar man alltid på nya sätt att träna. vem vet, om 5-10 år kanske ALLA säger att man ska träna sina ettåringar.
Sen en annan sak. I Amerika slutar extremt många tävla med sina hästar när dom är 2-3 år och går över till avel istället. Varför är det tabu i Sverige? för jag tror knappast att dom som gör på det viset börjar träna sina hästar när dom är 2,5 år.

OM man måste dra i hästen för att hålla den i lugnare tempo kanske man ska ge fan i att åka in på banan öht?! Finns absolut ingen mening med att köra livet ur en bäbis på det viset!!

Att jämföra med USA är ju bara löjligt, den dagen vi har samma klimat och fina banor året runt kan du komma igen med den teorin!

Har man en såpass het ettåring i maj så borde man tänka några steg till...

OM man måste dra i hästen för att hålla den i lugnare tempo kanske man ska ge fan i att åka in på banan öht?! Finns absolut ingen mening med att köra livet ur en bäbis på det viset!!

Att jämföra med USA är ju bara löjligt, den dagen vi har samma klimat och fina banor året runt kan du komma igen med den teorin!

:bow::bow::bow:

*knapplån*

Ja så var det dags då.... "under hästen" kvalar ikväll på Romme, och kusken har fått order om sista varvet i 1.12 fart......

Hoppas verkligen han håller ihop några år nu, för den ser onekligen väldigt trevlig ut och kan kanske bjuda på en hel del framöver?

Senast ändrad:

Hade du tänkt att sitta bromsa hästen om den går premie då för då springer den kanske för fort annars då?
Bara för att hästen springer så fort så betyder de inte att de e sunt att gå sådant tempo för en sådan liten..
Det e ju bara att kunna ta fram turbo knappen som denna häst uppenbarligen har så hade jag varit du så hade jag tränat lite långsammare föra att kunna ha nytta av denna fart när de verkligen behövs och förhoppngsvis kunna tävla lite längre utan att hästen går sönder... Det vinner man nog mera på i längden tror jag i alla fall..

Ja och det var ju lite skillnad det.... ;)
Även om hästen är kanonfin så måste man ju inte blåsa ur den direkt.
tror säkert att han kommer långt med Molle men varför måste S.B "bevisa" allt på en gång för? Eller är det andra som trycker på? bara en liten undran...

Jag tycker dessutom att det är sorgligt att Romme uppmuntrar dårskapen genom att senarelägga kvalet för att så många som möjligt ska ha möjlighet att se det...:mad:

Ja, skulle inte ha hjärta att göra likadant.
Men tränaren har i princip gjort lika med flertalet av sina hästar tidigare. Demontider i mycket tidig ålder som fått alla att tappa hakan.

Så även om jag tycker det är förskräckligt så har ju flera tjänat mycket pengar och varit framgångrika.

Att sedan den stora travtidningen med flera hissar upp detta är ju sensations-skriverier. Colorado IT`s rekord ska slås och målinriktade tränare hyllas...

Läste i dagens rond under hästskojarna att en tränare kört 1,30 /1600 m med en ettåring, enligt egen utsago.. :confused:
Det förvånar mig inte ett dugg. Så tränar man i USA och det är ju inte för inte dom slår världsrekort flera gånger om varenda år.

Så nu ska han väl ställa hästen iordning för världsrekord i svensk regi och utmana jänkarna :bow:

Så tränar man inte alls i USA. De flesta köps ju på auktion i början på oktober eller i början av november.

Så tränar man inte alls i USA. De flesta köps ju på auktion i början på oktober eller i början av november.
Är det verkligen möjligt att köra 1,30 med en ettåring dessutom i Maj?
Är det en 2 åring?
Det är alltid spännande att se de här tidiga hästarna. Det händer faktiskt att de blir tvåårings stjärnor och tjänar mycket pengar, men y t t e r s t få håller längre än mars april som 3 åringar. (förutom viking kronor och Varenne)
Det kan hända att den hästen tjänar flera hundra tusen kronor och får lägga tävlingsskorna på hyllan mycket tidigt. Och det kan man ha många åsikter om. Å andra sidan så är det med all säkerhet en unghästtalang och många gånger är det deras chans i livet att tjäna dessa pengar. Ofta brukar kullkamraterna komma ifatt redan januari, februari och sjärnan måste börja bekänna färg.
Om jag hade en unghäst talang skulle jag absolut starta den.
gulan

*kl*

Inte så imponerande debut direkt.
Tyckte inte han såg så himla rolig och fin ut heller.
Knappast mogen att gå 1.12 redan nu.

*kl*

Inte så imponerande debut direkt.
Tyckte inte han såg så himla rolig och fin ut heller.
Knappast mogen att gå 1.12 redan nu.
Nej den såg inte ut som någon supertalang direkt. Men med ett saftigt kval och start på det så kan det kännas på en växande häst......
gulan

Nej den såg inte ut som någon supertalang direkt. Men med ett saftigt kval och start på det så kan det kännas på en växande häst......
gulan

Struken från lopp av veterinären idag,friskintyg för att anmäla på nytt... Du hade nog mer än rätt där dessvärre. Synd om hästen...

Knapplånar mig själv....

Hästen har haft både hälta och halsproblem men är nu tillbaka. Gick nytt banrekord för tvååringar på Rättvik, och vann med ca 150 meter enligt referatet. Fullständigt onödigt att vinna med den marginalen, men man kan inte annat än att lyfta på hatten för hästen, herregud vilken bakkärra, aldrig sett något liknande någonsin... Han bara breddade sig och tryckte ifrån, går knappt att beskriva! :bow::bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 445
Senast: Karminnie
·
Körning Har gjort ett liknande inlägg här för ngt år sedan, men har funderat och skulle vilja fråga igen. Vi har en Shetlandsponny som vi...
Svar
15
· Visningar
1 480
Senast: Zarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka