G
Giantchill
Sv: Köra 1,30 /1600 m med ettåring?
Det finns många sätt att träna travhästar på. Detta sätt vet jag inte av att någon testat framgångsrikt tidigare, men vi får väl se vad det blir av denna "kanon". Vi vet i alla fall att han kommer att tjänat noll kronor på sina prestationer de närmaste året.
En av de skickligaste unghästtränarna vi haft i landet var också från Dalarna och var amatör, tänker på bortgångne Sven "Plåt-Sven" Andersson. Han körde oftast inte in sina hästar förrän de var 2 år och de kunde ändå starta framgångsrikt, oftast redan i "årets första 2-åringslopp".
Läs om "Plåt-Sven" här: http://stallbredbyn.se/index.php?option=com_content&view=article&id=80&Itemid=47
Jag tror att ingen hade sagt imot om t.ex Åke svanstet, Stig H, Stefan Hultman eller Robert Bergh hade gjort likadant. Då skulle nog alla tänka att ''jaha, det är så man ska träna sina ettåringar'' för att sedan göra likadant. Vem är det som bestämmer vad som är rätt eller fel? Jag undrar bara, för folk verkar ju ha en uppfattning om vad som är fel. Min fråga till er är då, hur många unghäststjärnor har ni haft, ni som verkar veta så mycket bättre?
Varför ska han sitta och dra i hästen, varför inte låta honom jogga runt i det tempo han vill? för han joggade. Varför inte lära hästarna i tidig ålder vad en travbana är? Jag har sett alltför många olyckor med 2-åringar som ska gå premie första gången de är ut på en bana, om man kan förhindra detta genom att visa travbanan i ung ålder, varför inte? och bara för att en ettåring är ut och joggar några varv betyder inte detta att hästen går sönder. En 5-åring kan lika lätt gå sönder den. eller en häst kan ramla i hagen och göra illa sig. den kan göra illa sig i boxen.
Om sölve bäck var en proffs-tränare skulle det garanterat inte bli lika mycket smutskastning. Tycker det är synd, när det går bra för en amatör, varför inte vara glad för dennes skull? det är trots allt amatörerna som gör sporten (enligt mig)
Det finns många sätt att träna travhästar på. Detta sätt vet jag inte av att någon testat framgångsrikt tidigare, men vi får väl se vad det blir av denna "kanon". Vi vet i alla fall att han kommer att tjänat noll kronor på sina prestationer de närmaste året.
En av de skickligaste unghästtränarna vi haft i landet var också från Dalarna och var amatör, tänker på bortgångne Sven "Plåt-Sven" Andersson. Han körde oftast inte in sina hästar förrän de var 2 år och de kunde ändå starta framgångsrikt, oftast redan i "årets första 2-åringslopp".
Läs om "Plåt-Sven" här: http://stallbredbyn.se/index.php?option=com_content&view=article&id=80&Itemid=47