Köra 1,30 /1600 m med ettåring?

Kellie

Trådstartare
Läste i dagens rond under hästskojarna att en tränare kört 1,30 /1600 m med en ettåring, enligt egen utsago.. :confused:

Även om en häst har sådana fartresurser, kan det vara riktigt sunt att göra det med en så ung och outvecklad individ? :angel:
Vad tycker ni??
Själv tömkör jag bara min ettåring ännu, och planerar skritta/jogga i vagn till sommaren, men jag kanske är ovanligt trög:D

Sv: Köra 1,30 /1600 m med ettåring?

Jadu det lät väl inte direkt optimalt...
Min ettåring blir ett först i juni och jag kan säga att den kan sitta fast på gången och borstas, ledas till och från hagen och ta på täcket osv. Den har inte än haft sele på sig:crazy::D

Jag misstänker att jag är långt mycket trögare än dig då:D Jag har tänkt köra in min först till hösten:)

Det var skönt att höra ;)
Vi har tidigare gjort så att vi tömkört och satt vagn på försommaren och bara låtit dem dra den tom, för att vänja sig och sedan fått sommarlov och "växa på sig" för att jobba till hösten,men vår lilla tjej är så smäcker att hon drunknar i alla våra selar..:rofl: så vi tömkör med en liten ponnybröstsele som inte fungerar för våra vagnar... Hon fyller faktiskt ett år idag, stumpan så ja passar på att gratulera lilla Maya.:)

Läste i dagens rond under hästskojarna att en tränare kört 1,30 /1600 m med en ettåring, enligt egen utsago.. :confused:

Även om en häst har sådana fartresurser, kan det vara riktigt sunt att göra det med en så ung och outvecklad individ? :angel:
Vad tycker ni??
Själv tömkör jag bara min ettåring ännu, och planerar skritta/jogga i vagn till sommaren, men jag kanske är ovanligt trög:D

det verkar knas, kan väl konstatera att Molle C.D. kanske inte kommer hålla så länge ? den måste väl endå ha pressats en del till att springa 1.30..
han jag jobbar hos där går tvååringarna 1.45 ca :):bump:

Undrars om det är Sölve bäck som har den.....Han är ju makalös att köra tidigtt

Skönt att höra att det är fler som reagerar. Jag hörde "skvaller" om detta innan det gick i tryck ( på banan så klart) och blev oroad då jag hörde en viss beundran i rösten hos den personen. Menade som på att "vi andra" kunde ju hälsa hem med våra uppfödningar, då ribban var satt... :mad:

Sölve Bäck är väldigt bra på att få fram unghästar som tävlar bra, ÄVEN i hög ålder.
så att dom kommer 'gå sönder' tidigt är bara dumt att säga.
Jag såg dessutom Molle c.d i Rättvik, och han pressades inte en meter.

Frågan är bara vad det är för vits? Den kan varken gå premie eller kvala/starta förrens nästa år...

Sölve Bäck är väldigt bra på att få fram unghästar som tävlar bra, ÄVEN i hög ålder.
så att dom kommer 'gå sönder' tidigt är bara dumt att säga.
Jag såg dessutom Molle c.d i Rättvik, och han pressades inte en meter.

Men många proffstränare som provat hög fart tidigt med någon talangfull häst avråder starkt då de lyckats förstöra en och annan häst på det sättet. :angel:

*KL*

Jag för min del kan inte fatta varför Ronden lägger en sådan "bedrift" på heta listan, borde snarare hamna under rubriken "Korkat".:idea:

Jag har inte kompetens nog att bedöma vem som är en bra tränare eller inte, (då jag saknar både utbildning inom travträning och erfarenhet.) jag har bara förmånen att äga, älska och vårda mina hästar. (Det är jag kompetent nog att göra, träna får någon annan göra) men det känns ändå osunt...
Får mig lite att tänka på OS i gymnastik, och kinesiskorna... De tävlar på elit- nivå när de är tonåringar, och ser ut som om de är 8-9 år gamla. Kroppen slutar helt enkelt att utvecklas av den hårda träningen.

Och frågan är vad som var syftet? Är hästen till salu, som blivande unghäststjärna, eller är det tränarens filosofi att träna farter med nyss fyllda ettåringar?

jag brukar köra in dem innan betet och de ska ha skrittat och travat lite framför vagn, sen går de på bete till i slutet på augusti, och sen ats de in och hanteras innan man sätter vagn igen och börjar långsamträningen, men målet är att de ska gå premie i april-maj som tvååringar, men sen kan de ju växa eller annat som sätter stopp men jag anser att de utan ansträngning ska kunna trava premieloppstider då om allt går som det ska.

Nä, det låter inte sunt, dock finns det fler unghästtränare som kör liknande tider med sina ettåringar. En del blir bra och många gås sönder (vår ettåring har precis börjat gå själv i hagen, ska på bete nu och sedan köras in i Augusti så de tiderna lär inte finnas i kroppen förrän om ett par år:p).

Ms Dalarna, Pressad eller ej, varför köra så fort med en häst som inte ens finns på någon träningslista (som man med andra ord inte egentligen får köra på bana på grund av försäkringar o.s.v)? Vad är vitsen? Kan du som uppenbarligen känner tränaren säga VARFÖR han kör så fort? Det är ett år till premie, det är ett och ett halvt år innan start... Vad finns det för anledning? Jag är nyfiken, berätta gärna det för mig....

Frågan är bara vad det är för vits? Den kan varken gå premie eller kvala/starta förrens nästa år...

Nej precis. Jag fattar inte riktigt heller poängen med att köra så fort så tidigt:confused: Det är ju 10 månader kvar för att bara få köra premie och kval:confused:

Jag tycker mer att det blir jobbigt då man har en tidig talangfull häst för det finns ju inga lopp att starta i och man kan ju inte bara träna träna träna...De går ju sönder av det också. Samtidigt vill man ju inte koppla bort dem heller för det är ju viktigt att träna vissa muskelfibrer i låg ålder men det känns som att man sliter på dem. då är det nästan bättre ifall de inte är så talangfulla att varje träningspass verkligen behövs för att utvecklas:)

Men många proffstränare som provat hög fart tidigt med någon talangfull häst avråder starkt då de lyckats förstöra en och annan häst på det sättet. :angel:

Ja jag har träffat en häst som blev sönderkörd på det viset, ägaren och de dåvarande tränaren skröt vitt och brett som sin snabba ettåring och testade den mot äldre på rakbanan. Men hästen kom till start som ett nervvrak, visa dagar kunde den springa, andra dagar gick den inte alls. Och nej det blev aldrig någon stjärna även om tränaren fick sitta och blåhålla för att klara premie.

Så jag tror att man ska vara försiktig, även om benen håller så är det inte säkert att huvudet gör det...

Nä, det låter inte sunt, dock finns det fler unghästtränare som kör liknande tider med sina ettåringar. En del blir bra och många gås sönder (vår ettåring har precis börjat gå själv i hagen, ska på bete nu och sedan köras in i Augusti så de tiderna lär inte finnas i kroppen förrän om ett par år:p).

Ms Dalarna, Pressad eller ej, varför köra så fort med en häst som inte ens finns på någon träningslista (som man med andra ord inte egentligen får köra på bana på grund av försäkringar o.s.v)? Vad är vitsen? Kan du som uppenbarligen känner tränaren säga VARFÖR han kör så fort? Det är ett år till premie, det är ett och ett halvt år innan start... Vad finns det för anledning? Jag är nyfiken, berätta gärna det för mig....

Jag tror att ingen hade sagt imot om t.ex Åke svanstet, Stig H, Stefan Hultman eller Robert Bergh hade gjort likadant. Då skulle nog alla tänka att ''jaha, det är så man ska träna sina ettåringar'' för att sedan göra likadant. Vem är det som bestämmer vad som är rätt eller fel? Jag undrar bara, för folk verkar ju ha en uppfattning om vad som är fel. Min fråga till er är då, hur många unghäststjärnor har ni haft, ni som verkar veta så mycket bättre?

Varför ska han sitta och dra i hästen, varför inte låta honom jogga runt i det tempo han vill? för han joggade. Varför inte lära hästarna i tidig ålder vad en travbana är? Jag har sett alltför många olyckor med 2-åringar som ska gå premie första gången de är ut på en bana, om man kan förhindra detta genom att visa travbanan i ung ålder, varför inte? och bara för att en ettåring är ut och joggar några varv betyder inte detta att hästen går sönder. En 5-åring kan lika lätt gå sönder den. eller en häst kan ramla i hagen och göra illa sig. den kan göra illa sig i boxen.

Om sölve bäck var en proffs-tränare skulle det garanterat inte bli lika mycket smutskastning. Tycker det är synd, när det går bra för en amatör, varför inte vara glad för dennes skull? det är trots allt amatörerna som gör sporten (enligt mig)

Du vet egentligen ingenting om hur växande kroppar fungerar?

Jag tror att ingen hade sagt imot om t.ex Åke svanstet, Stig H, Stefan Hultman eller Robert Bergh hade gjort likadant. Då skulle nog alla tänka att ''jaha, det är så man ska träna sina ettåringar'' för att sedan göra likadant. Vem är det som bestämmer vad som är rätt eller fel? Jag undrar bara, för folk verkar ju ha en uppfattning om vad som är fel. Min fråga till er är då, hur många unghäststjärnor har ni haft, ni som verkar veta så mycket bättre?

Varför ska han sitta och dra i hästen, varför inte låta honom jogga runt i det tempo han vill? för han joggade. Varför inte lära hästarna i tidig ålder vad en travbana är? Jag har sett alltför många olyckor med 2-åringar som ska gå premie första gången de är ut på en bana, om man kan förhindra detta genom att visa travbanan i ung ålder, varför inte? och bara för att en ettåring är ut och joggar några varv betyder inte detta att hästen går sönder. En 5-åring kan lika lätt gå sönder den. eller en häst kan ramla i hagen och göra illa sig. den kan göra illa sig i boxen.

Om sölve bäck var en proffs-tränare skulle det garanterat inte bli lika mycket smutskastning. Tycker det är synd, när det går bra för en amatör, varför inte vara glad för dennes skull? det är trots allt amatörerna som gör sporten (enligt mig)

Fast det är ju ingen av Åke S eller Stig H eller nån av de andra stora som tränar så....så då kanske man kan undra varför dom inte gör det.
Som CK säger så är det en växande ofärdig kropp som tränas i de tiderna.
Jag har en märr som gick 15 som tvååring, hon är 4 år nu och ska bli fölmärr....nu vet vi inte om det är tvåårsstartandet som gör att hon inte travar eller en fallolycka förra vintern...

Bäck är ju känd att få fram unga travare och han har ju faktiskt gjort det bra...dock vet vi ju inte vilka ha misslyckas med, för han kan ju inte lyckas med alla han tränar på det viset.

Sen finns det ju en hel del "tvåårsstjänor" som aldrig ser en travbana efter 3-4 årssäsongen , och det är ju ett tragiskt facit i sig.....så bara för dom är tidiga betyder det inte att dom fortsätter vara talangfulla.

Du vet egentligen ingenting om hur växande kroppar fungerar?

Klok aspekt... :bow:

Jag har en här hemma som tränades i 20 i dödens i juli - han kördes till råga på allt in i janari samma år. Det finns minst sagt en del i bagaget, både fysiskt och mentalt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 445
Senast: Karminnie
·
Körning Har gjort ett liknande inlägg här för ngt år sedan, men har funderat och skulle vilja fråga igen. Vi har en Shetlandsponny som vi...
Svar
15
· Visningar
1 480
Senast: Zarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka