köpt råttor - jätte allergisk

Nominous

Trådstartare
vad skall jag göra?? jag köpte tamråttor i onsdags och jag har blivit jätte allergisk mot dem. jag får svår astma, exem i hela ansiktet, armar och hals. mina ögon är knallröda och jag är helt täppt i näsan..
så jag kan inte ha kvar dem!!! :cry:
kan man kontakta djuraffären man köpte dem av eller skall man skänka bort dem via annons?? käns så tragiskt när jag lagt ut över 1500kr på demå måsta skänka bort dem. men de har ju inget andrahandsvärde små djur...

hjälp mig!!!

Sv: köpt råttor - jätte allergisk

Usch, vilken tråkig sits du hamnat i! Men mitt råd är att kontakta djuraffären med en gång i morgon! Är de det minsta måna om sina kunder borde du då få lämna tillbaka råttorna.

Annars: Skänk inte bort råttorna. Du kan nog inte räkna med att få något vidare bra betalt för dem, men sätt en liten symbolisk summa för att inte locka de allra oseriösaste köparna, och försök se till att de kommer till ett bra hem.

Lycka till!

jo råttorna lär dom säkerligen ta tillbaka - men all "utrustning" lär jag få behålla, och till vilken nytta.
jo jag har åxå tänkt på en symbolisk summa - men tänk om det tar flera veckor innan nån vill ha dem. jag övelever nog inte så läng...:crazy:

Men blir du bara av med råttorna (affären tar tillbaka dem) så du slipper må dåligt, gör det väl ingenting om det tar lite tid att få sålt alla prylar? Och jag tror inte det är några problem att bli av med grejerna när de ändå är såpass nya!

råtthjälpen- ideell omplaceringsverksamhet för just tamråttor... du får inget betalt, men råttorna garanteras bra hem... kontakta dem via hemsidan www.ratpower.se/omplacering

/Minou
jourhem i Örebro, med nu 8 jourråttor hemma

hu va trist, men tyvärr är råttor (och marsvin) några av de mest allergena gnagnara. Våra första råttor gick bra, men nästa generation funkade inte alls (de markerade mer och det är urinen som är allergen) så jag och min pojkvän fick leva på astma medicin det sista året de levde. Marsvinet fick jag lämna vidare till en annan god matte, för de har ju längre levnadstid, det gick liksom inte att "vänta ut". Nuförtiden (och före) har vi bara gerbiler och det går utmärkt, inte minsta känningar. SÅ om du ändå vill ha råttisar. så rekommenderar jag att testa gerbiler! :love:

Tråkigt när det blir så men det kan man ju inte veta något om innan: Du får väl försöka ge bort dom eller så får du dränka dom eller något

Det kan du väl vara själv !!! Hajk Råttor ser jag som ett skadedjur och brukar ta dom i fälla här på gården

Ja? DU ser de som skadedjur, men det innebär inte att du kan sitta och skriva precis vad som helst till folk som har råttor som husdjur. Fast iofs, tamråttor är inte skadedjur heller. Det är liksom en stor skillnad mellan tamråtta och brunråtta.

Om jag ser hundar som skadedjur, är det då rätt av mig att säga till en hundägare att man kan dränka de? Skulle inte tro det. Och det trots att hundar faktiskt är skadedjur, om än i andra länder. Samma sak med katter, man kanske borde ta och dränka lite kattungar nån dag? Det vore väl kul, de har ju absolut inget medvetande öht för de är ju skadedjur! :smirk:

Jo det är väl klart att man ser andra djur som skadedjur i andra länder och försöker hålla efter dom och det är väl helt rätt .Men i vissa länder ser dom djuren som heliga som i Thailand och jag önskade jag hade haft en pistol med mig för att avsluta lidandet för alla skabbiga och trebenta hundar jag såg där .Och katter som inte har halsband har det hänt att jag tagit bort några som gått här och ingen verkar sakna !

Och då ger det folk rätt att dränka en livs levande varelse, för att okunniga typer som du ser de som skadedjur? Sen att man själv hjälper till att kvadda hela jorden istället för att gå på toa i en foderhink, det spelar förstås iiiingen roll antar jag :smirk:

dränkning är olaglig som avlivningsmetod.
Bra att rekomendera på ett forum...*suckar*

Oavsett, du för inte diskutionen frammåt, TS ville har råd för att SLIPPA avliva.

/Migo

Ok olaglig hade jag ingen aning om .Hoppas TS har blivit av med dom eller så får hon väl vara förkyld ..Det går över .Jag var allergisk mot katter men det har vuxit bort med tiden så det är bara att härda ut !

Ok olaglig hade jag ingen aning om .Hoppas TS har blivit av med dom eller så får hon väl vara förkyld ..Det går över .Jag var allergisk mot katter men det har vuxit bort med tiden så det är bara att härda ut !

Men hallå eller?! Du verkar ha en helknasig syn på allt här verkar det som. En allergi växer inte alltid bort, alla kan inte härda ut den, de dör då!

Samma du skrev att du tagit bort några katter som strövat omkring utan halsband och som ingen verkat bry sig om. Hur fasiken kan du veta att ingen tar hand om dom? Ser/såg du katterna 24timmar om dygnet?

Sorry om jag förstörde tråden lite. Ts: Lycka till med råttorna och hoppas du hittar ett bra hem till dom.

//Diana

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka