Köpt häst med mugg

Solrosen

Trådstartare
Som det står ovan så har jag nyss köpt en till häst. Han kom med en stor lastbil och när dom lastade ut honom var han helt svullen och sårig runt karlederna och stapplade bara fram:eek:. Jag har betalat för en frisk häst (jag har gjort veterinärbesiktning) men får en med så mycket mugg att jag inte kan rida den:mad:.
Kan man stämma säljaren eller?:sneaky:

Sv: Köpt häst med mugg

Du kan väl låta köpet gå tillbaka.

Men börja tvätta hästen med Hibiscrub och kolla hur snabbt det ger sig.

Stämma säljare blir nog svårt. Ska du stämma någon så är det nog veterinären du har betalat för besiktningen.
Vad du kan göra beror lite på vad det var för säljare som du köpte av. Har du köpt av en privatperson och du själv är privatperson så har du en egen skyldighet att besiktiga varan. Är säljaren näringsidkare så ska du reklamera varan/hästen så fort som möjligt och då ligger bollen hos säljaren om denne vill åtgärda felet, ta tillbaka den eller ge en prisreducering

Dolt fel kan det aldrig bli eftersom att det ju tydligt syns på hästen, så det finns en risk (beroende på vilken köplagstiftning som gäller) att du har brustit i din undersökningsplikt och köpt hästen osedd. Då är det inte så mycket att göra mer än att försöka behandla hästen.

Är hästen köpt i Sverige? Om inte så får du kolla hur reglerna ser ut på de punkterna vars land hästen kommer i från. I Sverige har jag för mig -dock ej 100 på detta men att man som köpare ha undersökningsplikt och därmed inte kan stämma sådanna "fel" som tydligt syns. Men säkert finns det undantag men kolla upp detta!

Behandla oavsett muggen på en gång. Är det bara det som är problemet är det ju inte så farligt men låter som det gått rätt långt då hästen även är halt.

En besiktning som gjorts nyligen låter väldigt märkligt om detta inte framgått i den med muggen och då skulle jag bli misstänksam om man missar en sådan sak var har man mer missat lixom?

Senast ändrad:

När utfärdades besiktningen och kan du nå veterinären för att prata med denne? Har du kontaktat säljaren på något vis? Vad säger denne om reklamation eller ev avdrag på priset?
Hur långt har hästen transporterats? Har en veterinär tittat på det nu för en bedömning? - om inte på den punkten se till att göra det snarast så att du får en dokumentation och kunna styrka att detta skedde vid leveransen!

Tänker mig om detta uppkommit efter besiktningen eller inte.
Det låter ändå i värsta laget för att det ska ha kommit nyligen och låter som att det varit obehandlat ganska länge.

Är detta nåt säljaren kan ha undanhållit dig på nåt sätt?
All form av synbara fel eller sånt man är medveten om får ej heller undanhållas av säljare vid förfrågan tex att köpare frågar "är hästen helt frisk/ok" får inte säljaren säga ja om denne vet om brister även om inte köparen undersöker, man får inte undanhålla så är det bara och det kan då helt klart fälla säljaren.

Undersökningsplikten är ju ganska stark och det gäller att man som köpare kan bevisa att skadan varit före köpet oftast vid reklamation annars kan det bli väldigt svårt men jag känner sen tidigare till ett fall där besiktning var gjord men ej röntgen och senare blev nyinköpt häst oförklarigt halt där man vid röntgen hittade lösa benbitar och i det fallet kunde inte köparen heller fällas för att inte ha undersökt ordentligt för det kunde bevisas att det funnits hos säljaren senare som denne dessutom visste om men trodde inte det var så farligt för att hästen inte haft problem.., altså hade säljaren till trots lovat helt frisk häst och säljaren var den som gjort fel och fick ta tillbaka hästen efter många om och men. Detta var privatpersoner i mellan

Så jag tror inte fullt ut på bara undersökningsplikt då det handlar om så mycket i en bedömning av varje enskilt fall i att se vem som har mest nackdel.

Jag fick för övrigt nyss höra om ett hästköp där hästen kom ut ur transporten som ett benrangel. Vet inte hur det stod till med besiktning eller liknande dock.
Egentligen helt obegripligt att transportföretaget ens tagit emot den hästen, men i det fallet gjordes en anmälan mot säljaren för det var uppenbart att hästen blivit vanvårdad hos denne och mycket riktigt när de åkte ut till den gården så var inte djurhållningen tip top direkt..Så det kan också vara värt att tänka på beroende på hur illa det är, om det är så att djurhållningen hos säljaren är tveksam.

Men försök nå veterinären som första steg för mugg ska ju noteras vid besiktning om det syns.

I övrigt behöver inte mugg vara värsta dödsdomen för hästen men det kan ju däremot kanske vara aktuellt med prisjustering tex.

Senast ändrad:

Det kan ju vara så att när hästen har stått stilla länge utan att kunna röra sig alls så har benet tjocknat. Muggen har den haft med stor sannolikhet innan men kanske utan att det har gett så stora besvär.

Även stressen under transporten kan göra så att muggen blommar ut.

Men hur gammal är besiktningen? Det borde ju ha stått någon anmärkning om små sår i karleden.

Fast sen kan jag tycka att det inte är direkt ovanligt att jag på kvällen kunnat känna några små sår. Har spolat av benen och gjort rent såren och dan därpå när hästen skall ut i hagen så har den ben tjocka som telefonstolpar.

Det viktigaste just nu är att du omedelbart tar kontakt med säljaren och påpekar felet (bortsett från att ta hand om hästen).

KL

Mugg är lurigt tycker jag. Min häst har jag haft i 4 år och den har aldrig haft mugg tidigare. I November förra året gick det från "lindrig mugg under kontroll" till en mugg som fullkomligt exploderade med lymfangit och svår hälta över en helg. Det fick sedan behandlas med penicillin i sprutform samt med pasta direkt på muggen samt smärtstillande i en vecka med ytterligare en omgång av pastan direkt på muggen efter bara någon vecka. På min var endast ett ben påverkat och det har varit det värsta jag varit med om under alla mina år med häst. Jag hade ingen aning om att mugg kunde explodera på ett sådant sätt.
Med det sagt vill jag bara visa på att hästen i TS fall kanske var ok vid besiktningen och att detta kommit väldigt snabbt.

I TS fall hade jag nog pratat med säljaren om att ta kostnaden för veterinär åtminstone. Det är trots allt ganska dyrt att ta ut en veterinär samt all medicin som behövdes. (Tror mitt gick på drygt 4000:- plus allt bandagematerial jag behövde) TS har trots allt köpt en, vad hon trodde, frisk häst som nu visat sig obrukbar en tid.

Lycka till!

Tack för svaren!
Jag har köpt hästen ifrån skåne och bor själv en bit utanför stockholm.
Jag var ej med vid besiktningen men jag anlitade min egna veterinär men det var en månad mellan besiktningen och att hästen kom.:banghead:

Oj, på en månad hinner mycket hända. Varför gick det så långt tid mellan besiktningen och flytten? Och vad var avtalat med risken på denna månad?

Är säljaren företag eller privatperson?

Vad framkom vid besiktningen och vad har skett därimellan?

Köptes hästen i samband med besiktningen eller efter en månad/i samband med att hästen flyttades?
Altså, när övergick hästen i din ägo eller när genomfördes köpet?

Om det är så att du ägt hästen i en månad så tror jag att du har mycket små chanser till att kunna reklamera..

Senast ändrad:

Fast mugg kan ge med sig på några dagar också. Skölj rent med vatten, torka med handduk och låt lufttorka. Smörj med massor av tre äss hästsalva (svart burk) så brukar det bli bra på ca fyra dagar. Klabba på så mycket salva att det stannar kvar lite tills nästa dag i hagen.

delvis kl.

Håller med morgaine's behandling, testade lite olika grejer (idomin, zinkpasta, spola, inte spola osv) innan jag körde 4 ess, och på tre dagar är det nästan helt borta på min häst. Jag spolar rent med varmt vatten, torkar med handduk så att det blir torrt och sen har på ordentligt med 4 ess över hela karleden och på sidor (överallt och lite till där muggen suttit). Upprepa varje dag.

Fast det beror helt och hållet på muggens orsak.

Mugg kan behandlas på 100 olika sätt men du kommer inte från problemet om man inte kommer åt grundproblemet.

Jag känner till allt från salvor, schampon, tvätta, inte tvätta, hagmiljöer, magproblem/fodermedel och så vidare..men gemensamt är att behandlingarna inte funkar om man inte åtgärdar orsaken till uppkomsten

Be vetten skriva ut örondroppar som man smörjer in på muggen morgon o kväll i ca 10 dagar . Puts väck med mugg .
Det hoppas jag verkligen inte veterinären skriver ut i första hand , kanske om inget annat fungerar .
Det du pratar om är väll örondroppar som har ett väldigt brett antibiotika spektrum och ska inte användas som något första handslättmetod så är muggen putsväck !

Det finns massor av olika behandlingar beroende på om det är svampmugg eller snälla bakterier eller både och som man kan behandla muggen med ett bra sätt är att tvätta med hibiskrub och sen spraya blöta upp med virkon torka och sen smörja med Salisyrevaselin .

Det är sådana här råd som ökar resistensen på bakterier .
Antibiotika ska man vara väldigt aktsam om .....

Det är ett skitråd, om man inte verkligen vet vad man behandlar. Som att ge antibiotika mot halsfluss när man ska bota UVI. Skadar mer än det gör nytta.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 866
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 555
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hejsan! Jag känner att jag behöver lite hjälp med mina funderingar kring min häst. Det är så att för ungefär 1 år sedan så köpte jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka