Behöver verkligen tips och råd.... köpte för 2 månader sedan ett jättefint, välutbildad och välstammat dressyrsto som jag skulle ha som en läromästare. På provridningen kändes det jättebra och det kändes verkligen som att jag klickade med henne. Vi köpte henne (eftersom allt kändes så himla bra och vi klickade verkligen, kändes det som). Första veckorna var hon stressad vilket jag förstod att hon skulle vara efter en flytt. Jag lät henne bara få lite tid att landa i hopp om att det stressiga och nerviga beteendet skulle försvinna, men tyvärr har det inte gjort det. På provridningen var hon hur snäll som helst och lyssnade jättebra. Har gett henne massor av tid nu och även försökt hitta orsaker till varför hon beter sig som hon gör men jag kan inte förstå. Vid hanteringen så går hon bara rakt över mig och är väldigt nonchalant (även om det har blivit lite bättre) och i ridningen är hon stressad och sjukt stark och pigg. I galoppen får jag knappt stopp på henne (får styra in i väggen eller in på en liten volt så att hon måste bryta av) och i traven är hon så stark och lyssnar inte alls på förhållningar eller när jag försöker sakta av. Även när man ska trava efter galoppen så tar hon bettet och bara travar iväg. Har ridit ut några gånger också och hon backar ner i diken, försöker stegra sig och kan inte skritta för att hon blir så spänd och stressad. Hon är väldigt lätt i fram också och har ställt sig på bakbenen ett antal gånger när jag ber henne om nånting som hon inte vill lyssna på, tex gå in i ridhuset eller paddocken. Har tränat för tränare men det blir inte bättre. När jag tömkör är hon jättefin och inte alls lika stark och pigg, då får man nästan driva på henne i stället. Har tyvärr tappat motivationen till ridningen när hon håller på såhär, och går i tankarna om att sälja henne. Det är dock inte jätteroligt att försöka sälja en häst som beter sig som hon gör. Känns bara inte som att det blir bättre oavsett hur jag rider henne eller vad jag gör med henne.