Koppla dator till TV

A

aniara_lenson

Skulle vilja kunna koppla in min dator till teven, så att jag kan se på film på en större skärm. Men min tv är ganska gammal - det finns ingen scartkontakt, bara ett uttag för antennkabel. Har hört att jag kan koppla in en video via antennkontakten och sen koppla t.ex. datorn eller en DVD-spelare via videon.

Så till min fråga - har alla VHS-spelare antennkabeluttag? Om inte, hur får man reda på vilka varor i t.ex. ett internetvaruhus som har det? Vad "heter" uttaget, vad ska jag leta efter i specifikationerna?
 
Sv: Koppla dator till TV

Alla VHS-spelare har antennkabeluttag (kan inte tänka mig annat)
De där små (oftast)vita runda sladdarna som går från antenn till TV (via VHS)

Låt oss säga såhär: Kan du kolla på video idag så har din VHS antennkabeluttag, eftersom din TV inte har SCART

Svarade Jag på din fråga?
 
Sv: Koppla dator till TV

Jag har ingen video, men funderar på att skaffa en så att jag kan koppla in datorn via den.
Tror du att kombinerade video/DVD-spelare har antennkabeluttag också?
 
Sv: Koppla dator till TV

Det borde dom ha, det är standard änsålänge. Det funkar för övrigt perfekt att göra som du säger, har gjort det själv :)
 
Sv: Koppla dator till TV

Sen måste du ha en utgång på datorn som passar ihop med videons ingång o dessutom koppla in ljudet från datorn.
PL
 
Sv: Koppla dator till TV

Förvänta dig ingen bättre bild dock bara..
Du kanske har tur och har bra grejor men jag är tveksam ;)
 
Sv: Koppla dator till TV

Det är DVD-spelaren i datorn jag vill komma åt...

Fast jag har (nästan) bestämt mig för att köpa en VHS/DVD-kombination istället.
 
Sv: Koppla dator till TV

peter_lundin skrev:
Sen måste du ha en utgång på datorn som passar ihop med videons ingång o dessutom koppla in ljudet från datorn.
PL

Iom att man kör scart så går ljudet in vida den, man behöver bara en S-video, RCA -> Scart kontakt. Ljudet tar man då via RCA kontakterna ifrån datorns ljudkort.
 
Sv: Koppla dator till TV

Vad jag menade var att just att man måste ha en kabel som har koppling från ljudkortet.
Många grafikkort har bara S-video ut (dvs inte RCA/compositvideo) o då måste man ha en specialkabel, dessutom finns det inte alltid S-video in på scarten.
PL
 
Sv: Koppla dator till TV

Så special är inte den kablen, den finns överallt :). Förstår inte riktigt problemet, grafilkortet har en s-video utgång (de flesta nya iallafall) och ljudkortet har ljudutgång, det är toklätt :). Visst blir det inte lika bra som proffsaker, men det funkar ändå väldigt bra.

328575_X_2004-07-06_091537.jpg
 
Sv: Koppla dator till TV

Jag vet väl att det är lätt, jag upplyste bara trådskapare vad som behövdes så vad gnäller du om. Finns överallt är lite beroende på var man bor! Att scartingången tar S-video är fortvarade ett villkor annars behövs en grej till.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Koppla dator till TV

Jag tycker bara att du verkar försöka få det att framstå som att det väldigt svårt att få kopplingen dator -> TV att fungera :)
Och nej, många ljudkort har inte RCA-utgång, men det funkar bra att ta ljudet ifrån dom vanliga 3,5 mm linjeutgångarna ;)
 
Sv: Koppla dator till TV

Bedeviler skrev:
Jag tycker bara att du verkar försöka få det att framstå som att det väldigt svårt att få kopplingen dator -> TV att fungera :)
Och nej, många ljudkort har inte RCA-utgång, men det funkar bra att ta ljudet ifrån dom vanliga 3,5 mm linjeutgångarna ;)
det finns billliga 3.5mm -> RCA adapters att köpa i varenda radio/tv butik

Kvalitén på DVD/VHS combo vet Jag ingenting om men det låter som en bättre idé, än att koppla datorn till tv:n bara för dvdspelarens skull.
 
Sv: Koppla dator till TV

Vadå kontakter hit eller dit, det är ju bara att löda fast en kabelhärva direkt i datorn och andra änden i tv-n, då behöver man aldrig riskera glappis i nån kontakt. :D
 
Sv: Koppla dator till TV

Den bästa lösningen är nog att köpa en ny TV med scart. Finns så billiga klump TV'ar nu så det är inte mycket att tänka på om man inte är sanslöst fattig för tillfället.
 
Sv: Koppla dator till TV

Ja man är tydligen sanslöst fattig när man är student :smirk:
 

Liknande trådar

Övr. Barn I måndags fyllde min äldsta son hela 10 år. Stolt och glad grabb, 10 år är ett stort steg mot att bli stor, tycker han. Och det är det...
Svar
18
· Visningar
1 968
Senast: Mustasukka
·
J
IT & mobiler Precis som rubriken lyder, hur kopplar jag ihop tv och dator? Jag vill alltså kunna ha tex. spotify på tv-skärmen. Vad behöver jag för...
Svar
8
· Visningar
1 719
Senast: REIN
·
D
IT & mobiler Hej! Jag har ett stort problem... Jag har sökt på Google i en evighet känns det som men får ingen vidare hjälp därifrån. Saken är att...
Svar
4
· Visningar
3 581
Senast: dezir
·
IT & mobiler Jag har bestämt mig till 99% nu att köpa en ny stationär dator. Funderade på Macmini ett tag, men har kommit fram till att fortsätta med...
Svar
1
· Visningar
875
Senast: tim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp