Koppeltrassel!

utte

Trådstartare
Hur löser ni som har många hundar det här med koppeltrassel? Jag vet att det finns par- och trippelkoppel men när det blir fler kan jag inte hitta någon smart lösning och har tyvärr inte lyckats uppfinna någon själv. Har jag missat något? Jag har sex hundar fäst i midjebälte och resultatet blir så klart efter ett tag detta.

26312

Detta är promenader där syftet är att hundarna ska kunna röra sig och nosa runt fritt i hela kopplets längd så lösningen är alltså inte att lära dem gå på sin plats.

Till att börja med: aldrig läderkoppel. De trasslar sig på ett extra "klistrigt" sätt!

Mina bästa koppel är gjorda av biltemas spårlina med reflex. Mjuka ganska smala band med lite styvare kanter och antiglidgummi. De är lätta, går snabbt att trassla ut osv.

Jag har inte alla hundarna i samma fästpunkt när jag går med alla nio, ska jag ha bälte så fäster jag dem fifity fifity på var sida.

Gå fint vid sidan behöver de inte göra, däremot ser jag till att de inte stretar, inte korsar vara dras linor hur som helst och de får aldrig byta sida bakom min rygg.

Inte heeeeelt njutbart med nio glada BCs i koppel, men det funkar.

Jag går visserligen bara med tre, men jag har en i midjebälte och sedan en i vardera hand :) Oftast går labben lös, och ibland har jag då två i midjebältet. Har dem i flexi eller draglinor.

Till att börja med: aldrig läderkoppel. De trasslar sig på ett extra "klistrigt" sätt!

Mina bästa koppel är gjorda av biltemas spårlina med reflex. Mjuka ganska smala band med lite styvare kanter och antiglidgummi. De är lätta, går snabbt att trassla ut osv.

Jag har inte alla hundarna i samma fästpunkt när jag går med alla nio, ska jag ha bälte så fäster jag dem fifity fifity på var sida.

Gå fint vid sidan behöver de inte göra, däremot ser jag till att de inte stretar, inte korsar vara dras linor hur som helst och de får aldrig byta sida bakom min rygg.

Inte heeeeelt njutbart med nio glada BCs i koppel, men det funkar.

Ja gud, klistrigt är verkligen rätt beskrivning! Jag tycker normalt sett att läder är toppen så jag har aldrig tänkt på att testa andra typer av koppel. Tack för tipset! Med enklare ”upptrassling” är ju mycket vunnet.

Trasselfritt har jag gett upp det känns omöjligt. Men oftast försöker jag att dom rastar av sig lösa och sen motionsgår vi. Rakt fram. Stannar man och luktar och står still blir det trassel direkt. Hålla hundarna på varsin sida motverkar också lite. Två på varje sida för min del då.

Hur löser ni som har många hundar det här med koppeltrassel? Jag vet att det finns par- och trippelkoppel men när det blir fler kan jag inte hitta någon smart lösning och har tyvärr inte lyckats uppfinna någon själv. Har jag missat något? Jag har sex hundar fäst i midjebälte och resultatet blir så klart efter ett tag detta.

Visa bifogad fil 26312

Detta är promenader där syftet är att hundarna ska kunna röra sig och nosa runt fritt i hela kopplets längd så lösningen är alltså inte att lära dem gå på sin plats.
Vet inte hur mycket tid och ork du har, men jag hade nog delat upp det på två promenader om det är att få gå och nosa du vill att dom ska få göra. Alternativt. Låta en i taget nosa ?

Jag gör också så att de får nosa och kissa/bajsa först och sen går vi. Jag har 3-5 i midjebälte. Försöker att inte låta dem snurra in sig och skickar genast tillbaka den hund som försöker byta plats. De har lite olika längder på kopplen och hanen går längst mot vägkanten.

Jag har bara 3 men slutade direkt med läderkoppel efter typ första promenaden med 3. Har vanliga alac billiga kanalkoppel och varje hund har en färg så det går lätt att ta tag i rätt koppel om de snor sig.
Kör även virvelkoppel ibland. Har sett de som har flera hundar och har ett virvelkoppel i varje hand, då kan du ju ha 3 hundar i varje hand tex.

Vet inte hur mycket tid och ork du har, men jag hade nog delat upp det på två promenader om det är att få gå och nosa du vill att dom ska få göra. Alternativt. Låta en i taget nosa ?

Jag delar ofta upp dem på två promenader men lika ofta vill jag av en eller annan anledning ha alla med. De är tyvärr jaktgalningar så lösspring är inte möjligt.

Jag har bara 3 men slutade direkt med läderkoppel efter typ första promenaden med 3. Har vanliga alac billiga kanalkoppel och varje hund har en färg så det går lätt att ta tag i rätt koppel om de snor sig.
Kör även virvelkoppel ibland. Har sett de som har flera hundar och har ett virvelkoppel i varje hand, då kan du ju ha 3 hundar i varje hand tex.

Det där med varsin färg var smart! De har varsin färg på sina selar så jag ska absolut försöka hitta samma färg på koppel. Jag vill inte behöva ha några koppel i händerna. Jag fotograferar nämligen massor och vill snabbt och enkelt kunna fiska fram mobil eller kamera.

Det där med varsin färg var smart! De har varsin färg på sina selar så jag ska absolut försöka hitta samma färg på koppel. Jag vill inte behöva ha några koppel i händerna. Jag fotograferar nämligen massor och vill snabbt och enkelt kunna fiska fram mobil eller kamera.
Jag har kört virvelkopplet fäst i midjebältet. Det kanske funkar med två virvelkoppel fästa i var sida av bältet? :)
Ja, tycker att det är supersmidigt med varsin färg!

Lyxigt att kunna ha dem i bältet och fota samtidigt! Jag har 225 kg hund att hålla i så vågar aldrig ha med stora kameran samtidgt :p

Jag har bara två, så jag nöjer mig med att uppfinna nya svordomar. Jag hade kollat upp vad för utrustning de använder på hunddagis, i alla fall i Stockholm går de ofta med 10 hundar var.

Jag kommer aldrig våga ha två hundar i samma koppel efter att ha läst om nån vars lilla hund dog efter att den större drog iväg...

Går jag med tre har jag två i en hand och strulpellen i den andre.
Fler än så vill jag inte gå med.

Jag kommer aldrig våga ha två hundar i samma koppel efter att ha läst om nån vars lilla hund dog efter att den större drog iväg...

Jag skulle heller aldrig använda swivelkoppel tex där flera hundar sitter ihop.

Lyxigt att kunna ha dem i bältet och fota samtidigt! Jag har 225 kg hund att hålla i så vågar aldrig ha med stora kameran samtidgt :p

Det förstår jag verkligen! Jag tycker det är fullt tillräckligt när mina rycker iväg med samlad kraft när jag är oförberedd och då handlar det bara om 55-60 kg.

Det var nog min hund du läste om, tvillingkoppel som någon klok själ tipsat mitt 11-åriga jag om. Så jag hade inte heller nånsin kopplat ihop några hundar, igen.

Däremot besöker jag ofta hunddagis och flera har nån slags mojäng som snurrar i fästet i midjebältet. Osäker på var de hittat det, men det finns ju liknande till körning med häst, väl?

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 628
Senast: Rugge
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 027
Senast: Liran
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 193
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 061
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka