Koppelträna valp

Iddefixen

Trådstartare
Håller på att träna vår valp på att gå i koppel. Det går milt talat skitdåligt!
Han går några meter, stannar, jag kallar på honom och ger godis när han kommer, sen växer han fast i backen igen. Han kan stå kvar på samma fläck i 10 minuter.

Hur ska jag få honom att fatta att han ska gå? Det är så enerverande att han bara står och ser tjurig ut. :crazy:
Att kalla hundra gånger och ge godis när han kommer ger ingen effekt.

Hur gammal är valpen??
Det gäller att inte ge upp och bara träna korta stunder. Beröm massor med klappar och uppmuntran när han kommer och släpp honom sen.
Det gäller bara att vara envis och "glad".

Han är 10 veckor.
Jag tycker att jag överöser honom med beröm. Men just det där att han bara sätter sig och sedan är som förstenad är knepigt....han skiter totalt i mig då.
Det är en tuff och ganska egen hund, det gör nog inte saken bättre..... :crazy:

:rofl: :rofl:
Förlåt skrattet men du beskrev just min lilla dam.
Gjorde precis som du tålamod och övning. Nu kan hon gå fint i kopplet. Men det tog ett jäkla tag.
Har inga direkta tips men tror att du ska göra som du gör. Lycka till :)

Vad gör den lille om du börjar hoppa och vara superglad och rolig? :) Eller om du lockar med leksak?

jag har då inte börjat koppelträna min hund :o :o :o :o 4 månader gammal :angel:

men hon har haft koppel på sig och hon har sån "framåtbjudning" så det är inga problem förvisso. personligen tycker jag att det är viktigare att träna så att hunden kan gå lös, men svårt om man bor i stan...

Locka, släpp kopplet och gå iväg om han växer fast, även fast det kan verka lustigt. men jag tror att en av anledningarna till att min valp klarar det är för att hon gärna springen runt mig, med eller utan koppel och har man inte den kontakten så är det nog svårt.

Tålamod, tålamod, tålamod...

//E

Har du provat 'metspömetoden'? Du vet den där som går ut på att fäster en korvbit i ett snöre som hålls framför valpen... :D :D

Skämt å'sido, ett sätt kan vara att busa med valpen. Locka valpen att jag dig när du säger hit/kom (utan koppel) i korta sträckor. När den kommer ikapp dig får den godis. Sedan kan du göra likadant när den låser sig med koppel. Träna gärna in ett kommando, tex klara färdig KOM. Då blri det förhoppningsvis lite roligare att gå. :)

Sv: Koppelträna valp

har en fråga ang. koppelträning.. har precis börjat med min lille, och hon följer fin fint! men... hon vill gärna bita i kopplet och gå och hålla i det, hur gör man? hon kan kommandot "loss" hyffsat och släpper oftast när jag säger till men hon tar det sedan igen hela tiden... Funderar på om man kan smörja in det med något äckligt som liksom förstärker att det inte är något o bita i? :p

ops glömde KL....

Men har hört att nån har använt sig av ättika, vad tror ni om de? Vill inte att hunden ska uppfatta kopplet som obehag dock...!

Lär hunden betydelsen av ordet Nej. Vissa saker får man bara inte göra. För mig är att bita i kopplet en sådan sak. Säg Nej och se till att hunden släpper kopplet. Belöna och beröm! Att smörja in och hålla på är bara att skjuta upp problemet. Lär valpen rätt från början istället.

Nu är TS hund förvisso 5 år gammal och kan förhoppningsvis gå i kopplet. Men mitt tips är att bara gå så får valpen hänga med bäst den vill eller inte.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 087
Senast: Ceta
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är... 2
Svar
35
· Visningar
4 607
Senast: anna_panna
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem... 2
Svar
21
· Visningar
2 858
Hundträning Är det normalt att en valp är rädd? Har en valp på 5 månader som är extremt rädd och lättstressad. Vallhundsras som är känd för sitt...
Svar
18
· Visningar
3 373
Senast: Xomymy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka