Koppelträna i sele & bra valpbok

_Maria_

Trådstartare
Snart ska jag få hem en valp:) Ska bli så spännande och mysigt:D

Jag funderar på det här med att koppelträna. Jag kommer förmodligen ha sele på henne när hon är vuxen. Bör jag träna med sele nu när hon är liten eller är det bättre med halsband?

Sen undrar jag om ni vet någon bra bok om hundens utveckling från valp till vuxen?

Sv: Koppelträna i sele & bra valpbok

Kenth och Niina Svartberg har skrivit två superbra valp/hundböcker:

• Bra relation
  • Härliga valptid

Kolla på dem så tror jag inte att du blir besviken :)

Jag brukar alltid använda y-sele till valpar, om man måste ha koppel på dem. Den fördelar trycket på bröstkorgen istället för den känsliga nacken om/när det blir lite drag i kopplet.

Det är en chihuahua så vet inte om det finns så små yselar. Men jag har en kattsele och har för mig den ser ut som en ysele..Valpen kommer få va lös så mkt som möjligt men någon gång ska det ju börjas:-)

Jag brukar alltid använda y-sele till valpar, om man måste ha koppel på dem. Den fördelar trycket på bröstkorgen istället för den känsliga nacken om/när det blir lite drag i kopplet.

Ni som använder selar och då y-selar speciellt kanske, har ni funderat på att hundens framben sitter fästade vid kroppen med senor och ligament - inga direkta benfästen. Det jag då funderar på och faktiskt fått medhåll av veterinärer är att selarna ökar påfrestningarna på ligament och senor som ju inte är färdigutvecklade på en ung hund/valp. Det är ju inte så väldigt lång tid som selarna varit så vanliga som nu så det finns kanske inga riktiga studier på vad det kan föra med sig - eller har ni länkar till sådana studier? Är intresserad och vill inte alls låta negativ så ni får inte ta det så.

På vilket sätt skulle en sele som belastar bröstbenet, påverka ligamenten i skuldrorna?

Och oavsett, vilken kroppsdel tror du är bäst anpassad för att hantera tryck: Benkammen, muskelmassan och senorna i hundens bogparti, eller nacken och luftstrupen?

Tack för tipset, ska jag kolla! Ska till en hundaffär som har stort sortiment, hoppas dom har Puppia där. Kanske finns det t.o.m någon som både funkar nu och när hon är färdigväxt.

Jag skulle tvärt mot de andra välja halsband. Blir inte lika klumpigt, speciellt när man har en liten hund. Vill du ha sele skulle jag rekomendera en sele av typen katt/kanin sele. De blir inte lika klumpiga som y selar, puppia och liknande.

Använder själv ovanstående till min vuxna chihuahua efter att ha provat runt med många olika selar.

Frågade eftersom vår veterinär menar att selar också ger problem. Avstår från att spekulera vad som påverkar och hur - det var inte det jag skrev. Sen är det alltid så att ett redskap, bett, sele eller halsband aldrig är skarpare än den hand som håller i tygeln/ kopplet men det är en annan sak. Tack för svaret.

Det är inte sant. Olika vävnader är olika väl lämpade att hantera tryck. Punkten på kroppen som en väl anpassad y-sele belastar är samma som hunden ligger på när den ligger på bröstkorgen, och samma muskler som draghundarnas selar ligger an mot när de drar. Att tro att det är sämre än att få ett smalt band som trycker på strupe och nacke på en punkt där det finns få muskler och gott om nerver är... ja... lite naivt?

Jag kör nog på sele faktiskt. Och så vidare hunden inte drar så trycker det väl inte särskilt mkt någonstans. Likadant med halsband ju. Men om den drar eller drar till eller något så känns det bättre med sele. Den fördelar ju trycket på en större yta än ett halsband.

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 143
Senast: Hermelin
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
520
Senast: Sryoqwe
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 022
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst