Kopparödla i hösilage - botulism?

mirage

Trådstartare
Kan det vara fara för botulism om man hittar en delad kopparödla i hösilaget? Hörde av en i stallet att det bara är däggdjur som ger botulism, stämmer det?
 
Petra har hittat en ödla... Eller två. Två dagar i rad iaf typ men olika delar så det kan vara samma ödla. :crazy: Jag vill inte att min häst ska bli sjuk, ej vaccinerad!
 
Den vanligaste av de typer av botulismtoxin som hästar är känsliga för produceras av tarmbakterier främst hos gnagare (alltså däggdjur). En annan typ av toxin som hästar reagerar på kan produceras av bakterier från vilket kadaver som helst (det står i alla fall inget djurslag specificerat i den litteratur jag har läst). Risk finns alltså, men den är väldigt liten.
 
Nä, den var inte ett dugg söt! Jag vill inte heller ha ödlor i silaget och jag tror att Alazzi är vaccinerad mot just boutilism! Måste kolla om det var det!
 
Jag är ju inte direkt orolig för botulismen, även om ajg borde vara det, utan tycker mest att det är osmakligt med sånt i hästarnas mat...

Hoppas vi slipper fler!
Den stackars ödlan hade ju en familj nånstans!!! :cry: ;) :angel: :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
854
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 661
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hur farligt är det med Lupiner I fodret? Har hittat en del stjälkar och frökapslar av lupiner i hösilaget. Vilka mängder ska en häst äta...
Svar
6
· Visningar
1 568
Senast: ginnies
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp