Gwildr

Trådstartare
Jag behöver ge tillskott av koppar (jag analyserar för mikromineraler och räknar ut foderstat). Men problemet är att jag har svårt att hitta något koppartillskott som inte innehåller massa andra saker i fel proportioner.

Det enda lättillgängliga jag har hittat är Biofarmabs Coppervit, men det innehåller en hel del mangan dessutom, som jag hellre skulle vilja vara utan.

Är det någon som kan tipsa om var jag kan hitta koppartillskott? Utomlands är okej bara de kan leverera till Sverige på något rimligt vis.

Åsa

Sv: Koppar

Borde ju fungera med kopparsulfat, men det är ju ytterst få mg du ska ha antar jag och det kanske är svårt att väga upp! Kopparsulfat är det som oftast blandas i fodren, men används även till strålröta och klövproblem på kor.

Annars får du väl göra som jag läst att man gjorde förr, de la en bit kopparrör i dricksvattnet!

Borde ju fungera med kopparsulfat, men det är ju ytterst få mg du ska ha antar jag och det kanske är svårt att väga upp! Kopparsulfat är det som oftast blandas i fodren, men används även till strålröta och klövproblem på kor.

Kopparsulfat är helt OK så länge det är avsett för foderändamål och inte innehåller skadliga föroreningar som t.ex. tungmetaller.

Ge däremot inte kopparsulfat som är avsett för trädgårds- eller liknande ändamål. Vill du använda detta i fodret måste du först analysera kopparsulfaten för att säkerställa att det inte innehåller skadliga ämnen.

Det enda lättillgängliga jag har hittat är Biofarmabs Coppervit, men det innehåller en hel del mangan dessutom, som jag hellre skulle vilja vara utan.

Coppervit är i princip helt meningslöst att använda. Produkten innehåller extremt lite koppar och förmodligen kommer manganet i produkten att minska upptagningen av den lilla mängd koppar som finns!

Hittar du inget lämpligt koppartillskott i Sverige så kan du beställa via nätet från t.ex. England eller USA. Beställ i så fall även zinktillskott. Det kommer du att behöva (det råder brist på både zink och koppar i alla svenska grovfoder).

Hej!

Tack för alla svaren!

Jag hade en burk av st hippolyts koppartillskott, glömde jag skriva tidigare. Den är redan slut, den innehöll bara 2700 mg koppar per kilo så det är inte hållbart ekomoniskt. Coppervit innehåller i alla fall 6100 mg per kilo enligt produktbladet, mer än dubbelt så mkt som hippolyts. Visst mangantillskott ska jag också ge för mitt grovfoder är inte så manganrikt (till skillnad från många andra). Men jag har redan införskaffat både zink- och mangantillskott. Jag håller med om att svenska grovfoder (de som jag analyserat) verkar innehålla för lite zink och koppar (och för mycket järn). Det är rätt märkligt att de flesta färdigblandade mineralfoder innehåller en massa järn.

Går det att få tag i t ex kopparsulfat för foderändamål i Sverige? Jag har surfat runt på hästfoderföretag och inte hittat något, men det kanske finns en okänd källa inom kreatursområdet?

Några tips på utländska tillskottsföretag som levererar till Sverige? Jag har varit i kontakt med Uckele men de tyckte det skulle vara för jobbigt att skicka utomlands.

Att det ska vara så besvärligt att ge sin häst en balanserad foderstat! Mycket lättare att ge ett kg Krafft och "veta" att hästen får allt den behöver...

mvh Åsa

Att det ska vara så besvärligt att ge sin häst en balanserad foderstat! Mycket lättare att ge ett kg Krafft och "veta" att hästen får allt den behöver...

Åsa,
Detta var väl avsett som ett skämt hoppas jag???? Ett kg Krafft ger sannerligen inte allt vad hästen behöver. Snarare ger det sånt som hästen inte behöver!!

Jag kan ge dig info om var du kan köpa de mineraltillskott du behöver, men jag vill inte ge informationen här eftersom det kan uppfattas som reklam. Man kan tydligen skicka personliga meddelanden här. Ska se om jag lyckas klura ut hur man gör detta.

Ha ha, jo, jag menade referensen till Krafft som en ironisk iaktagelse över hur svårt det är att göra rätt i fodersammanhang. Det är lätt om man följer strömmen och litar till foderföretagen. Färdigblandade kraftfoder och olika tillskottsmixar som lovar det ena och det andra kan man köpa i närmaste foderaffär, och jag har många gånger hört både köpare och återförsäljare säga att det är så bra med fodret X, för ger man det vet man att hästen får allt den behöver. Om man i stället analyserar och tar reda på vad hästen verkligen får man jaga omkring på nätet över hela världen för att hitta rätt tillskott och blir skinnad på köpet!

Men som du säger skulle ett flertal hästar må bättre om de inte fick kraftfoder bara för "det är så man gör". Jag önskar att folk kunde slippa göra om mina misstag - jag har själv "fodrat en häst till fång" en gång i tiden!

Jag tar gärna emot tips om var jag kan köpa foder. Om du klickar på mitt användarnamn kommer det upp en lista där du kan välja "sänd PM till Gwildr".

Åsa

Väcker upp denna tråd då min häst också har kopparbrist och jag behöver få råd/info om var jag kan köpa bra tillskott.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången räknat på mikromineraler och konstaterat att jag behöver ge något tillskott. Zink verkar inte så svårt att hitta...
Svar
12
· Visningar
2 176
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har tagit micromineralanalys för första gången och det verkar vara helt knas mellan de olika mineralerna. Jättehögt Mangan, dåligt...
Svar
11
· Visningar
4 167
Senast: Glimm
·
Hundhälsa Trots försök till att få hunden att vilja äta bättre foder så verkar Doggy original vara det enda han verkligen vill äta och vräker i...
Svar
19
· Visningar
4 750
Senast: snorp
·
Foder & Strö Jag hjälper en kompis att få ihop en foderstat men hon har bara analys på makromineralerna och inte på mikromineralerna så jag vet inte...
Svar
7
· Visningar
1 957
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur