koper ni mest organisk mat? Narodlat/uppfott? Fair Trade?

Om jag har ett kritiskt förhållningssätt gentemot moderaternas politik, till exempel, innebär även det att jag då sprider en "konspirationsteori" med avsikt för att störta M som politiskt parti? :D

Du tycker inte att du tar i lite nu? :laugh:
 
Säkert är det så bland de du känner mer eller mindre väl.

Men när säljandet och köpandet blir lite mer anonymt, via stora mer opersonliga reko-ringar, på torget eller på en marknad, så blir det lite otydligare.
Opersoligt?

Häros oss läggerproducenterna ut i fb-gruppen vad det har till salu för nästa utlämning. Den som vill ha skriver, och får de ett gilla så swishas summan till producenten.
på bestämd tid och plats åkerman till utlämningen och hämtar ut det man beställt och betalat,. Från säljarens hand till kundens hand.

Fattar inte hur det kan bli opersonligt?
 
Senast ändrad:
Opersoligt?

Häros oss läggerproducenterna ut i fb-gruppen vad det har till salu för nästa utlämning. Den som vill ha skriver, och får de ett gilla så swishas summan till producenten.
på bestämd tid och plats åkerman till utlämningen och hämtar ut det man beställt och betalat,. Från säljarens hand till kundens hand.

Fattar inte hur det kan bli opersonligt?
Om du handlar grönsaker på torget, eller på ortens höstmarknad, så är det relativt opersonligt, och svårverifierat.

På större orter, tangerar rekoringar att fungera som att handla grönsaker på torget. Det finns ibland ett gemensamt utlämningsställe, och en av några grannar tar med leveranser åt flera t.ex. samt extra för spontanköp.

Hur tycker du att det ska gå till att verifiera vilka odlingsmetoder som används i de fallen?
 
Har sjukpenning så ingen enorm inkomst så jag går mer utefter röda priser, vad som är billigare osv. Dock köper jag alltid svenskt kött (eller MCS märkt fisk) i största mån eller äter vegetariskt. Köper oftast ägg från min morbror eller reko-ring då jag inte är någon stor äggkonsument (samt gillar inte hönseriet i storskalig nivå). Undviker också vissa märken (t.ex. Barilla) och kör på kungsörnen eller Ica basic. Annars håller jag mig oftast till erbjudanden eller EVM. Jag önskar jag kunde göra mer men just nu styr det ekonomiska.
 
Om du handlar grönsaker på torget, eller på ortens höstmarknad, så är det relativt opersonligt, och svårverifierat.

På större orter, tangerar rekoringar att fungera som att handla grönsaker på torget. Det finns ibland ett gemensamt utlämningsställe, och en av några grannar tar med leveranser åt flera t.ex. samt extra för spontanköp.

Hur tycker du att det ska gå till att verifiera vilka odlingsmetoder som används i de fallen?
Vissa rekoringar har ansökt och betalat för torghandelstillstånd. Dock har de flesta rekoringar inte råd med den pengen som torghanelstillstånd kräver samt att reko handlar om att allt ska vara förbeställt och minska matsvinnet eftersom producenten endast tar med det som är sålt vad gäller tex färska grönsaker så man inte skördar mer än nödvändigt.

Dvs att säga att reko är samma som att handla på torget är inte sant, eftersom reko är och förblir förbeställning trots att vissa utökar.
 
Om du handlar grönsaker på torget, eller på ortens höstmarknad, så är det relativt opersonligt, och svårverifierat.

På större orter, tangerar rekoringar att fungera som att handla grönsaker på torget. Det finns ibland ett gemensamt utlämningsställe, och en av några grannar tar med leveranser åt flera t.ex. samt extra för spontanköp.

Hur tycker du att det ska gå till att verifiera vilka odlingsmetoder som används i de fallen?

Verifiera vilka odlingsmetoder kan ju inte en normalkonsument göra om man så står mitt i åkern, så det kan ju knappast vara det avgörande?

I "min" reko-ring har säljarna oftast egna sidor på någon kanal, och man kan åtminstone få lite inblick i hur vardagen ser ut. Även om det givetvis går att censurera och fejka så talar tex synliga, bra livsmiljöer för djuren om något som man inte får reda på om man handlar på marknad eller i konventionell butik.
 
Om du handlar grönsaker på torget, eller på ortens höstmarknad, så är det relativt opersonligt, och svårverifierat.

På större orter, tangerar rekoringar att fungera som att handla grönsaker på torget. Det finns ibland ett gemensamt utlämningsställe, och en av några grannar tar med leveranser åt flera t.ex. samt extra för spontanköp.

Hur tycker du att det ska gå till att verifiera vilka odlingsmetoder som används i de fallen?
Alltså jag har ju bara erfarenheter från reko-ringar i min region. Så reko-ringar i storstäder har jag ingen insyn i. Tråkigt om det blivit så.

annars är det nog så att jag känner till de flesta som säljer på höstmarknaderna och de marknader som ordnas med regelbundenhet sommartid.

Jag har inga problem med att potatisen jag äter ibland sprutas. För att det är en nödvändighet där jag bor. Här det nog ganska osannolikt att grönsaker besprutas. Köttet är enkelt - det är bara att åka förbi gården och se hagarna ::)
De flesta - om inte alla - som säljer i reko-ringar här är småproducenter
 
Vissa rekoringar har ansökt och betalat för torghandelstillstånd. Dock har de flesta rekoringar inte råd med den pengen som torghanelstillstånd kräver samt att reko handlar om att allt ska vara förbeställt och minska matsvinnet eftersom producenten endast tar med det som är sålt vad gäller tex färska grönsaker så man inte skördar mer än nödvändigt.

Dvs att säga att reko är samma som att handla på torget är inte sant, eftersom reko är och förblir förbeställning trots att vissa utökar.
Vår Reko hade tydligen till och med testat att vara Bondens marknad innan. Men det gav ingen lönsamhet för dem, folk verkar mer benägna att handla på Reko tydligen.
 
Om du handlar grönsaker på torget, eller på ortens höstmarknad, så är det relativt opersonligt, och svårverifierat.

På större orter, tangerar rekoringar att fungera som att handla grönsaker på torget. Det finns ibland ett gemensamt utlämningsställe, och en av några grannar tar med leveranser åt flera t.ex. samt extra för spontanköp.

Hur tycker du att det ska gå till att verifiera vilka odlingsmetoder som används i de fallen?
När det gäller Reko så tänker jag att man kanske fokuserar mer på mångfald och djurvälfärddelar som är lätt att se även för en stadsbo? De bjuder ju in så man kan åka förbi och titta till exempel. Så grisar som Linderödssvin som går utomhus till exempel (kravgrisar får ju gå ute men måste nog inte) eller att korna och hönsen är en lantras. Det märks ju att mjölken har högre fetthalt, grädden är annorlunda och äggen olikfärgade och gröna, osv att det verkar vara en mindre besättning av den storlek som sägs känns ju också sannolikt med tanke på det. Om de skriver att kalvarna går med kon i 6 månader så tror man ju gärna på det också. De som har vattenbufflar har ju vattenbuffelsafari så det känns ganska troligt att de har vattenbufflar också. Sedan när det gäller de gårdar man sett ser de ju ut att ungefär motsvara beskrivning och bilder, men man har väl inte sett alla. (nu är ju de största av producenterna ofta Krav märkta också.)

Åker förresten en inspektör från Krav ut varje år och kontrollerar djurvälfärd och att alla regler följs?

Vissa delar i Krav verkar ju fokusera väldigt mycket på att ge en känsla av nyttighet att äta till konsumenten. Som att vissa mediciner ska ha dubbel karenstid mot vad som i övrigt anses helt säkert osv. Där måste jag säga att jag bryr mig faktiskt inte så mycket om äta delen av Kravnyttighet utan mer om djurvälfärd, miljö och biologisk mångfald och jag vet inte om jag tror att en dubbel karenstid är bättre än den karens som ändå är regel i Sverige.
 

Liknande trådar

Avel Jag har last traden om storlek och vilken hingst manga vill valja. Flera had skrivit de vill ha HOGA hastar. Inte under 150 cm etc etc...
Svar
18
· Visningar
1 795
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp