Köper ni det här....hovslagarsnack

Glimris

Trådstartare
Hovslagare 1 : Hästen sliter så på yttersidan ,tar bara och verkar innersidan.
Hovslagare 2: Hoven slits mest på yttersidan för att den är för hög, alltså landar den i backen först och därmed slits mest, tar inte så mycket på innersidan.
Obs!! Båda hovslagarna säger att hoven måste vara plan, men ändå så olika resonemang.

Hovslagare 1 : Hästen sliter så på yttersidan ,tar bara och verkar innersidan.
Hovslagare 2: Hoven slits mest på yttersidan för att den är för hög, alltså landar den i backen först och därmed slits mest, tar inte så mycket på innersidan.
Obs!! Båda hovslagarna säger att hoven måste vara plan, men ändå så olika resonemang.
Utan att se hästen i verkligheten är det omöjligt att svara på vad som är rätt!
Hoven skall verkas efter hästens exteriör och benställning.
Sen om en häst tex avlastar ett diagonalt bakben kan tex en framhov slitas snett pga att den överbelastar den hoven ,pga att den avlastar ett annat problem.
Att säga varför hästen sliter snett är därför helt omöjligt eftersom det kan bero på felaktig verkning eller skruttig häst..
Att den landar på utsidan först kan den alltså göra trots att den är rättverkad pga den avlastar nåt högre upp.
Jag har sett en häst med ryggproblem göra detta men efter behandling landa plant och korrekt på hoven när ryggen va ok igen..
Om man överkorrigerar hoven när problemet sitter nån annanstans kan alltså förvärra problemet!
Inte alltid så lätt att säga vad som är rätt utan att se hästen och hur hoven belastas osv

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 891
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18