Köpekontrakt + Dna/chip märkning

Gullan86

Trådstartare
hoppas tråden ligger rätt flytta den annars.

jo, jag undrar om det är tillåtet att kopiera de här gula köpekontrakten så de blir vita och använda 2 vita kopior att fylla i istället för att köpa dessa gula för ca 60kr styck???
vet någon det om det gäller köpet då?
det är så att jag idag köpte en häst som uppfödaren gjort sådär med papprena. alltså de kopierades oifyllda sen fyllde vi i varsinn så de ser ju exakt likadana ut(handskriva dock).
hoppas ni fattar.

sen så undrar jag, fölet jag köpte idag hade blivit chip märkt och så hade veterinären tatt man och lagt i ett kyvär till dna kontroll tydligen, är den manen dna kontrolllerad då så de vet vilken dna han har eller?

Sv: Köpekontrakt + Dna/chip märkning

Men om du redan har köpt hästen så är det ju lite sent att fundera på om kontraktet är giltigt eller inte?
Jag tror iofs att det är det, det finns mig veterligt inga regler för hur ett köpekontrakt ska se ut, bara rekommendationer, och de är ju för att parterna ska vara säkra på att de får med allt i kontraktet. Så det kan ju inte spela någon roll om det är kopior eller original (sen är det säkert copyright på dem så man får nog inte kopiera dem alls, men det är ju en annan femma).
Kan tyvärr inget om DNA-kontroll.

Lycka till med din nya häst!

Kontraktet är giltigt, däremot har den som kopierade brutit mot copyrighten. Det påverkar inte hästköpet.

Om tagelprovet som togs vid chipmärkning analyseras inte automatiskt. Det finns dock som en framtida möjlighet att kontrollera om det var 'rätt häst' som blev chippad, och/eller om chippet sitter i rätt häst.

Däremot kan din fölunge vara DNAtestad ändå, om den tillhör ras där det är krav på DNA-test/härstamningsverifiering. Men just taglet vid chipning, det är en 'säkerhet för framtiden'.

okej hm nej det var inte jag som kopierade hm jag hade velat ha riktiga orginal egentligen men när vi stod där på plats så diskuterade jag det med säljaren(som kopierat) och vi kom fram till att det enda som kan hända är ju som du skrev att den som kopierat kan fiffla med pappren och ta bort/lägga till pappa, text m.m. vilket ju inte är sådär jättebra kanske.

men jag vet inte, hon har brutit mot copyrighten men ska jag åka och köpa ett par riktiga eller åtminstoene en till mig själv(eller måste man ha 2 riktiga orginal) och åka tillbaka och skriva om allt eller?

känner mig osäker nu när det inte var orginalen.

men jag läste igenom dem båda jättenoga så inget fattades eller såg olikt ut mellan pappren iaf.

kan jag annars ringa nånstans och fråga om det är giltigt? när kan man tänkas behöva detta papper?

alltså de kopierades oifyllda sen fyllde vi i varsinn så de ser ju exakt likadana ut(handskriva dock).
hoppas ni fattar.

Fast det blir väl likadant ifyllt om man skriver på originalen, eller? När jag köpte min pålla satt säljaren och jag vid mitt soffbord med varsitt kontrakt och fyllde i dem för hand. Det var originalen, men det kan väl inte spela någon roll?

ja alltså de e ju kopierade från orginalen sen skriver man ju i "svaren" för hand.

uppfödaren skrev i allt på båda och så skrev jag bara under när jag läst igenom båda.

Vad är problemet egentligen? Du har läst igenom och skrivit under två likalydande kontakt. Det är klart de gäller, de hade gällt om ni skrivit de på baksidan av en servett.

Vad är det du är rädd för ska hända?

haha jaså så det gäller även på en servett...vilken tur.

nej men såklart man vill vara på den säkra sidan hur kul är det att slänga ut massa pengar och sen gäller inte köpekontraktet:crazy:

Kuvertet med tagelstrån ska väl skickas in samtidigt med passansökan?
Beror väl kanske på vilken ras det är i och för sig.

/M

nej men såklart man vill vara på den säkra sidan hur kul är det att slänga ut massa pengar och sen gäller inte köpekontraktet:crazy:

Innan man 'slänger ut en massa pengar' trodde jag att man hade såpass mycket koll att man visste vad det var man gav sig in på. Dvs kollade upp saker innan..

Kontraktet är gilltigt. De är inget du behöver oroa dig över.

När jag köpte min bil från privatperson så skrev vi bara ett
kontrakt på ett vanligt papper. Men namnunderskrift och
namn förtydligande.

Likadant när jag köpte en av mina katter.

Så länge de är underskrivet av båda två så behöver du inte oroa dig.

/louise

Kontraktet är giltigt. (Tror du kan vara lugn med den säljaren :))

Kuveret med tagel får du förvara själv, ska inte skickas in till avelskansliet längre. Ska han visas för bedömning eller om du behöver DNA-testa så ska du ha det kvar så det kan skickar in för test.

tack så mycket för era svar.
okej då har jag full koll.

när jag köpte min andra häst fick jag nämligen inte med ett kyvär med tagel blev därför lite ställd vad det var till för egentligen.

och när jag köpte min andra häst skrev vi på de riktiga orignalen(de gula pappren) därför när säljaren lade upp de kopierade blev jag väldigt osäker men anade att de skulle vara godkända med men ville veta helt säkert.

tack ännu en gång alla ni som svararat och hjälpt.

Varför är så många rädda för att köpa häst.

Det verkar som de flesta tror att säljaren är en kufisk person som bara är ute efter att luras.

Varför är så många rädda för att köpa häst.

Det verkar som de flesta tror att säljaren är en kufisk person som bara är ute efter att luras.

Många är rädda därför att så många BLIR lurade.

Säljare har väldigt ofta dolda motiv, som köpare gäller det att ta reda på det säljaren INTE berättar. För det är alltid något.

exakt håller helt med dig det är så jag känner bättre att vara på den säkra sidan och ta reda på ALLT innan man begår ett misstag.

exakt håller helt med dig det är så jag känner bättre att vara på den säkra sidan och ta reda på ALLT innan man begår ett misstag.

Fast i just det här fallet borde du tagit reda på innan, inte EFTER du skrivit på. Jag blir lite rädd när jag läser om folk som skriver på papper/kontrakt (oavsett sort) och sen i efterhand inte har koll på vad de skrev på, vad underskriften innebär etc.

Dom gula kontrakten är faktiskt numera vita, dvs dom gula kan man inte köpa längre, så det är inte säkert att dom var kopierade.

jaså okej nej jag vet att de va kopior då hon ärligt talade om det men om de endå e vita nu men de e i lite hårdare papper än vanligt A4 va och skillnaden e att de e ihoplimmade på nåt sätt va, dessa e ju ihopnitade.
jajaj men om de gäller ska de ju inte va nåt.
tack alla.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka