Sv: Köpa westernsadel, var??
Bonanza och Tumbleweed är rätt kända inom western. Finns säkert fler, men det är dem jag kommer på i farten. Kolla i Buke's länkarkiv för fler.
För en ny lädersadel med ok kvalitét får du räkna med åtminstone 7, gärna över 10, tusen. De sadlar tex Börjes säljer för några få tusenlappar ska egentligen inte i närheten av en häst. Ett alternativ är ju en bra syntetsadel, de blir lite billigare pga lägre materialkostnad, men har å andra sidan inte samma livslängd. En bra begagnad w-sadel sjunker heller inte så mycket i pris.
Vet att folk har haft problem att hitta w-sadlar till riktigt breda hästar. Full quarter eller extra full quarter är de bredaste bommarna. Du kan även ta en titt på arabbommar, de är bredare i framändan. Sedan är det ju så att även om två bommar heter samma sak kan det skilja rätt mycket mellan olika tillverkare. Men pröva, pröva och pröva. Ge inte upp och köp en sadel som ligger nästan bra, den kan bli väldigt dyr i längden.
Vad gäller storlek på sitsen så kan du ta en tum mindre än engelsksadel så motsvarar de varandra. En 16-tum är vanligt till en rund rumpa, 17 tum för de ännu större. 15½ tum och 15 är för de mer normalbyggda, 14 och neråt mest barn.
Sitsstorleken har ingenting alls att göra med sadelns längd, har haft en 16 tum som var 63 cm och nästan gick att ha på en shettis. En häst med lång rygg kan ha en längre sadel för att se mer proportionelig ut, en kortare rygg behöver en kortare sadel. De med riktigt kort rygg kan behöva ha en rundskuren.
Att pröva en sadel kan man få till att bli hur svårt som helst. Man ska alltid kolla sadeln på hästen och med ryttare i den, hur sadeln ligger utan ryttare rensar bara bort de som passar allra sämst. Jag brukar känna längs framkanten, ska vara ett jämnt tryck hela vägen, inte punkttryck. Längs bakkanten, ska inte vara tryck över ryggraden, då är bommen för rak, men det ska inte heller glappa. Sedan rida i den, då ska inte bakändan på den flaxa upp och ner, utan ligga någorlunda stilla. Sedan om man ridit så hästen blir svett så ska den vara jämnt svettig över ryggen, torra fläckar tyder på att den trycker där.
Ska vi prata märken så älskar jag Crates, men det beror nog mest på att båda våra araber till slut visat sig passa bäst i sådana.
Hoppas något av mitt babbel kan hjälpa dig
/Ida