Sv: Köpa "vanlig" dressyrsadel.
Hur ser hästen ut i ryggen? Har för mig att du hade en PRE? Kanske lite svängd isf?
Då kanske någon av dessa märken kan passa:
Jag har Amerigo till båda mina hästar. Det tycker jag är bra sadlar som sätter ryttaren rätt, förutsatt att sadeln passar häst och ryttare givetvis. De är mjuka och sköna att sitta i. Jag har en Vega och en CC. Det är inga jättestöd på någon av dem. Jag har ridit i flera av deras modeller och gillat de flesta. Classicen är en favorit med.
Jag har ridit en hel del i en Jaguar också som jag tycker placerar mig trevligt. Just den sadeln har en hård sits, tillverkad så och har inte på något sätt hårdnat av misskötsel eller ålder. Jag är inte så förtjust i så hård sits. Men jag har för mig att de finns med mjukare/mer stoppat säte med. Den modellen jag suttit i har inga jättestöd.
Dominus passar ju lite svängda ryggar. Jag tycker det är en rätt prisvärd sadel. Men den är ju rätt tjock/hög eller hur man ska uttrycka det. Man kommer en bra bit från hästen. Men stoppning och läder är rätt bra kvalitet på för den prisklassen.
Röösli vet jag att PREn jag rider en del haft förut. Jag har ridit en del i en del av deras modeller. Och de var inte fy skam.
Childeric sätter ju också ryttaren i trevlig balans. Jag har bara suttit i dem, inte provat rida. Så jag är inget Childeric-proffs. Men de var galet sköna att sitta i iaf. Och alla jag känner som har dem är nöjda.
Lycka till i sadeldjungeln!