Köpa travhäst!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Camarotheking
  • Startdatum Startdatum
C

Camarotheking

Japp, nu är jag och pappa riktigt på G!Vi ska köpa en travis! Helst en hingst/valack äldst 2 år.

Vi har haft 4 travisar och 2 ridhästar men aldrig letat häst utan de har liksom ramlat på oss på ett eller annat sätt kan man säga!

Hur går man till väga när man köper travhäst? Vad ska man vara noga att titta på?Kan man veterinärbesikta ett årsföl?Stammar ni vill varna för!?

Tips och råd hittåt!

Först brukar jag leta den "stam" man vill ha, sen vill jag gärna ha utstrålning på hästen, exteriör ska vara ok...KAN om jag gillar hästen gå med på vissa saker som tex något fransysk typ....att modersstammen är åtminstonde ok och har lämnat starthästar i alla led, att den är gammal är inte så viktigt tycker jag...
vet bes?? har jag aldrig gjort på en ettåring, men friröntgad bör den ju vara....

Ni kan ju komma o titta på min ettåring ;)( som dock är ett sto)

Från början sa vi max 50 men nu har pappa ringt på många vettiga(som varit sålda dock) för 10-20 000

hmm, hade nog tittat mycket på utstrålningen hos hästen. om den lixom utstrålar klass. Stammen är ju oxå viktig, men jag kan inte nånting om det så det uttalar jag mig inte om. Om hästen är bra uppfödd och ser rel. välvårdad ut osv.
Vi har en fin till salu för "rätt pris". Sigges Linnea, 2-årigt sto e Rosalind's Guy. Travar skitfint, men är tyvärr ännu ej ordentligt inkörd pga strul. Hon håller på att sättas i vagn nu. Stor, svart och vacker, jättemysig med lite humör. Tror dom har begärt 50' men det är säkert prutmån eftersom hon inte är inkörd.
lycka till med hästsökandet och håll oss underrättade! :bump:

Jag tror på ödet så går på linjen att de ska ramla på en! :cool:

Annars är ju auktion ett bra tips,där kan man som välja och vraka,och ta hjälp av någon tränare man gillar,så har jag gjort.

En vän till mig köpte hästen Moonvett för en skitsumma på 80 talet,den var efter Dawson,hade alldrig själv kommit på tanken att köpa en sån.

Han blev kanon,Örjan körde.

Hästen förolyckades tyvär senare :cry:

Ja jag håller med dig...tyvärr är jag utrustad med jätte kasst tålamod :(

Hade kontakt med en riktig skojjare idag....vad trött man blir :mad:

På sikt är det nog bättre att ni går upp till 40-50 000 på en ett/två pring iallafall...de som ligger så lågt som 10-20 kan inte vara speciellt bra eller seriösa i sin uppfödning, klart har man ruggig tur och kommer åt nåt dödsbo eller dyl må det väl vara, men ändå....

Jag TROR jag vet en fuxhingst med mycket utstrålning E: yankee Mustang, ett år, gotlänning..men den begär han 40 för..

du har inte funderat på kallblod? :)

hälsingland är fullt av prisvärda kallblod med bra stam. ;)

Nej ingen kallis!

Vi har fastnat för två bäbisar hos Åke Wall som vi ska titta närmare på, det lutar åt ett sto efter Express Lavec

Jag skulle passa mig lite för E.L...han hade ju ganska så mycket problem med aktionen, och han har ju ännu inget facit som svelshingst...bara ett litet tips i all välmening :)

Det vet jag men mamman har lämnat bra,fölet är väldigt fint och det är kul att prova ngt oprövat.

Kolla hos travagenten.??
Var där å kolla lite innan jag köpte BR.

Jag har alltid haft för bråttom vilket lett till två underbara men inte alltför framgångsrika travhästar. Nu har jag leasat en tills. med min man. Ta tid på er och kolla på många hästar. Varför inte åka till både Menhammar och Boko stables de vill ju leasa ut bra stammade ston till tävling och sedan ha dem som avelsston. Kolla också på travmarknaden.tk samt swedetrot.com, var beredd på att lägga lite mer än 10-20 tusen. Kolla på exteriören, framförallt benen sedan på stammen.
Jag är definitivt ingen allvetare men har hållit på nu i nästan 18 år med travare och även jobbat i USA och Tyskland samt här hemma med trav. :)

Vi har aldrig letat häst förut men jag kan försäkra om att vi inte har för bråttom!Vi har väntat i nio år :D

Swedetrot har vi tittat och inte hittat ngt.

Samtliga hästar vi kollade på(5 st) var mkt korrekta extriört!Och dom kostade lite mer än 20...

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
864
Senast: Cattis_E
·
Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
1 031
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama