Köpa tågbiljett - hur gör man?

majola

Trådstartare
Hjälp en förvirrad exilsvensk...

Hur kan man i dagens Sverige köpa tågbiljetter? Hur skiljer sig priserna mellan t ex SJ:s hemsida och i biljettautomaterna? Hur betalar man i en biljettautomat?

Jag vill flyga med barnen till Sverige i sommar och alla vet ju att flygresor kan innebära vissa förseningar (tågresor också har jag hört...)

Hur är prisskillnaden mellan att köpa biljett på plats (på stationen) eller att ta en ombokningsbar (i det här fallet 200 kr ej ombokningsbar, 380 kr ombokningsbar). Jag tänker t ex att det ändå kan bli svårt att omboka en tågbiljett om man sitter fast på flyget någonstans. Kan det bli så att man inte får någon tågbiljett alls, eller blir man bara utan sittplats om det är fullt?

Det beror på vilken sträcka du åker, om det är SJ:s egna tåg eller om det är lokaltåg (som man också kan köpa biljetter till via SJ:s hemsida).

Åtminstone här i trakten är lokaltågen enkla och smidiga, det är samma pris oavsett när man köper biljetten och man är garanterad att komma med även om man i värsta fall får stå. Ofta går det också att köpa biljetten på tåget.

SJ är däremot hopplösa. Biljettpriserna varierar enligt helknasiga algoritmer, men generellt blir de (mycket) dyrare ju närmare avresan man kommer. Undantaget är om man är ungdom/studerande/pensionär och kan köpa extra billiga biljetter dygnet innan tåget går. Är biljetterna slut så får man inte åka med tåget. Om man skulle hamna på ett tåg utan att ha biljett så kostar det typ 1500 extra.

Så om det är SJ du åker med skulle jag i din sits boka icke-ombokningsbara biljetter nu och ha god marginal för eventuella flygförseningar.

Tror inte priserna skiljer sig alls i automaten och på datorn, i automaten så betalar man med kort, inte svårt alls :) . Visa och mastercard vet jag funkar. Annars så gå in till SJ butik om det finns eller pressbyrå.
Kikade snabbt och ser ut som kan skilja sig typ en hundring om går boka om eller ej.
Edit: såg du skrev det. Men jag har inte upplevt någon direkt prisskillnad genom köpt i automat eller på nätet.

OBS. går ej köpa biljett på tåget på SJ, de andra har jag inte koll på.

Tillägger att det finns ett antal stationer där det inte går att köpa biljett över disk alls. Det är bara automat som gäller. Men å andra sidan är automaten väldigt enkel.

SJ är lite kissnödiga vad gäller bildett. Finns det palts så finns det biljett. Annars finns ingen biljett att köpa. Fast slut på platser är det i allmänhet bara på storhelger och t.ex. ut från Stockholm en fredagskväll när alla ska hem till sina bostadsorter.

Sj är ju lite småkluriga men biljettautomaten är fullt användningsbar :), bara att ta god tid på sig och ev be andra om hjälp :).

Jag hade i ditt fall nog köpt biljett på plats. I alla fall om det är till ett någorlunda väl trafikerat ställe ni ska till och inte ut i ödemarken som bara går en gå i veckan ;).

Hade också köpt retur biljetter i samma veva då det inte är säkert att det finns automat dit man ska.

Tänk också på att många bussar inte tar kontanter och knappt att man kan betala med kort heller. Så kolla upp vad som gäller där :).

Jag åker väldigt sällan tåg men de få gånger jag gjort det har jag upplevt automaterna som väldigt krångliga faktiskt.

Priset på biljetten kan ändras ju närmare avresedatum man köper, eller om det är ett tåg med många bokade platser. Då kan det skilja flera hundra kronor beroende på om man bokar tre veckor innan eller dagen innan.

Jag åker väldigt sällan tåg men de få gånger jag gjort det har jag upplevt automaterna som väldigt krångliga faktiskt.
Jag åker med lokaltågen rätt ofta, och har ett kort som jag laddar med pengar och sedan köper biljett ifrån. En helt okomplicerad resa utan byten kräver här 14 knapptryck innan jag har min biljett. Inte svårt, men väldigt irriterande!
Jag håller med @Vira för övrigt - är det lokaltåg så absolut biljettautomaten. Är det SJ-tåg skulle jag nog överväga att förköpa.

Vilken sträcka ska du åka? Till regionaltågen finns alltid biljett att köpa men ofta är de utan bestämd sittplats, dvs ni kan få lov att stå. Priserna skiljer oftast bara med några få kr om du köper i förväg eller på plats.

Priset du anger skvallrar dock om att du ska åka en lite längre sträcka och då stämmer det att priset kan skjuta i höjden, och det fort ju närmare avresa du kommer. Jag skulle alltså se till att boka tågresa med ganska god marginal från landning och köpa ej ombokningsbar så snart som möjligt.

En grej som kan vara bra att. Kolla är så att tåget har servering ifall du inte hinner in och köpa något innan det går. Det finns tåg där du inte ens har möjlighet att köpa lite fika.

Den sträckan kan man åka Swebus också, om det skiter sig med tåget. Kolla Hertz Freerider också, om du har körkort.

Ska kolla Swebus!

Hertz Freerider var ju en cool grej. Fast jag har tre små barn med mig och har visserligen körkort, men ej svenskt...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka