Köpa symaskin

BernT

Trådstartare
Jag behöver en symaskin men kan noll om det. Ska sy på en liten grej i fuskskinn (2 mm tjock) på ull. Behöver en lädernål för att först göra hålen tänkte jag sedan en stretchnål när jag väl ska sy fast i ullsaken. Allt det har jag googlat mig till :angel:

Men vad för maskin behöver jag? Funkar vadsomhelst? Ska bara sy raksöm så inget avancerat. Prisklass helst gratis, nä men vad är rimligt för en beg symaskin?
 
Jag behöver en symaskin men kan noll om det. Ska sy på en liten grej i fuskskinn (2 mm tjock) på ull. Behöver en lädernål för att först göra hålen tänkte jag sedan en stretchnål när jag väl ska sy fast i ullsaken. Allt det har jag googlat mig till :angel:

Men vad för maskin behöver jag? Funkar vadsomhelst? Ska bara sy raksöm så inget avancerat. Prisklass helst gratis, nä men vad är rimligt för en beg symaskin?
En gammal hederlig Husqvarna finns från 500 - 1000 kr. De äldre maskinerna från typ 70-talet är i princip outslitliga. Kolla blocket för prisbild.

(Min klarade allt från att sy klänningar till hästtäcken tills hunden lyckades få ner den på golvet. Efter det var den sig inte riktigt lik).
 
En gammal hederlig Husqvarna finns från 500 - 1000 kr. De äldre maskinerna från typ 70-talet är i princip outslitliga. Kolla blocket för prisbild.

(Min klarade allt från att sy klänningar till hästtäcken tills hunden lyckades få ner den på golvet. Efter det var den sig inte riktigt lik).

Instämmer får man tag i en Husqvarna 2000 är det bland de bästa.

Jag behöver en symaskin men kan noll om det. Ska sy på en liten grej i fuskskinn (2 mm tjock) på ull. Behöver en lädernål för att först göra hålen tänkte jag sedan en stretchnål när jag väl ska sy fast i ullsaken. Allt det har jag googlat mig till :angel:

Men vad för maskin behöver jag? Funkar vadsomhelst? Ska bara sy raksöm så inget avancerat. Prisklass helst gratis, nä men vad är rimligt för en beg symaskin?

Passa dej för de billigare typ Singer.
 
Gammal men välhållen trampmaskin kanske!
Största felet - eller ända, om man ser det så är att de tar så förbaskat med plats. Men bra är de och grovt går det att sy då det går att både vara försiktig och ändå ta i.
 
Även jag föreslår exempelvis en Husqvarna 2000. Den finns i en handfull undervarianter med olika många finesser, de enklaste brukar ligga runt 1500-2000 kr servade och genomgångna men jag köpte en (modell 6010, en av de enklaste) i hyfsat bruksskick på Blocket för 700 spänn härom veckan.
 
Hittade en sån Husqvarna 2000 för 1000kr. Det borde va bra pris då? Stod nyservad så det lät ju bra. Då behöver jag bara en lädernål + stretchnål. Är det något annat man ska tänka på?
 
Instämmer får man tag i en Husqvarna 2000 är det bland de bästa.



Passa dej för de billigare typ Singer.

Fast nä...Singer är absolut inget lågbudgetmärke. Singer gör bra maskiner. Men de har, liksom Husqvarna, gjort billighetsmaskiner (med plast där det bör vara metall för att hålla). Så det man bör passa sig för är billighetsvarianterna, oavsett märke.
 
Hittade en sån Husqvarna 2000 för 1000kr. Det borde va bra pris då? Stod nyservad så det lät ju bra. Då behöver jag bara en lädernål + stretchnål. Är det något annat man ska tänka på?
Är ulltyget stretch? Annars räcker det med en vanlig nål för båda materialen. Vitsen med en strechnål är att den är trubbigare och inte skadar maskorna i ett stickat material (typ Jersey). Är det inte ett stickat material behövs ingen strechnål. Och är inte lädret riktigt läder behövs troligen ingen speciell nål för det heller.
 
Fast nä...Singer är absolut inget lågbudgetmärke. Singer gör bra maskiner. Men de har, liksom Husqvarna, gjort billighetsmaskiner (med plast där det bör vara metall för att hålla). Så det man bör passa sig för är billighetsvarianterna, oavsett märke.

Kanske blev lite fel mening men ja de billigare maskinerna oavsett märke, man får ju det man betalar för. Har själv 2 Singer här hemma
 
Du behöver nog knappast göra några hål först för att sedan försöka sy med symaskinen i dom hålen. Tror det blir svårt att pricka ;) Köp en topstitch nål istället, det är en lite grövre nål med större nålsöga (används bland annat när man syr väskor på vanlig symaskin och ska sy lite grövre saker som markisväv typ) som går igenom både fuskskinnet och ullen utan större problem :)
Jag sydde ihop två lager (fyra lager där sömmar möttes) bäverpäls med min vanliga symaskin, använde sån nål och det gick kanon :)
Tänk på att du kan behöva en plastfot till maskinen istället för i metall, metallen kan fastna mot skinnet. I nödfall går det att sätta tejp under pressarfoten :)
 
  • Gilla
Reactions: ptr
@Bubbla ah ulltyget är i stretch. Kan man ändå skippa stretchnål?

Var inte tillräckligt snabb på 2000 maskinen men såg en Husqvarna 1610, är de bra? Eller är det 2000 man "ska" ha?
 
@Bubbla ah ulltyget är i stretch. Kan man ändå skippa stretchnål?

Var inte tillräckligt snabb på 2000 maskinen men såg en Husqvarna 1610, är de bra? Eller är det 2000 man "ska" ha?
Om det är i stretch, dvs "stickat" så bör du ha en stretchnål. Stickat tyg är ju som en stickad tröja t ex, går en maska sönder (vilket kan hända om du har en vanlig symaskinsnål) så drar det lätt iväg och blir ett stort hål i tyget. Tar man sönder en fiber i ett vävt tyg är det bara den fibern som går sönder, dvs skadan blir väldigt liten. Beroende på hur hårt ditt fuskläder är så kan det fungera alldeles utmärkt att även sy i det med en stretchnål. Om inte annat tror jag att det är väldigt svårt att få till att göra hål i det först och sen sy ihop det med ylletyget. Jag skulle köra på enbart stretchnål i ditt fall (eller i alla fall prova med det först).
 
Angående symaskin så har jag aldrig gillat Husqvarna alls faktiskt. Jag är insydd :p på Singer och Pfaff. Båda dessa går att hitta bra äldre maskiner för billiga summor (men en ska som sagt akta sig för billighetsmaskinerna, de plastiga varianterna). Många symaskinsaffärer säljer även begagnade maskiner, som då är nyservade och genomgångna. Så mitt tips är att traska iväg till en sån, där kan du också få hjälp och tips om vilken maskin du behöver.
 
Min mamma var yrkessömmerska och hon ville inte ha når annat än Husqvarna. Så jag köpte en Singer såklart :banghead: och den har bara krånglat i alla år. Senaste åren har den bara i bästa fall gått att laga eksemtäcken med.
Den skulle behöva en storrenovering men jag misstänker att en ny blir lika billig/dyr.
 

Liknande trådar

Fritid Jag överväger att köpa en symaskin, men känner mig helt lost. Är inte särskilt pysslig eller huslig av mig så det är inga avancerade...
2
Svar
21
· Visningar
1 420
Fritid Jag behöver en enkel, vettig symaskin som egentligen bara ska vara bra på tre saker: Sy raksöm Sy i tjocka och relativt svåra material...
Svar
4
· Visningar
2 061
Senast: Monstermom
·
T
Fritid Jag har insett att min symaskin inte riktigt räcker till längre, och har börjat fundera på en overlocksymaskin. Men vilken djungel det...
Svar
2
· Visningar
1 953
Senast: Tjorven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp