Köpa sulky

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare burton
  • Startdatum Startdatum
B

burton

En bekant ska nu köpa en ny sulky till sin häst.
Frågade då mig om råd. Jag har kollat runt och det finns mycket fina sulkys men, hur är det egentligen med kvaliteten?
Jag tror inte min bekanta har sveriges största plånbok, men vill ändå ha en bra vagn.
Vi hade custom och Jerald förut, bra vagnar, lätta att fräscha upp igen när de börjar bli slitna.
Men vad tycker ni?? Föredrar ni några speciella märken? Hur är det med kvaliteten på de olika fabrikaten? Hur bra håller allt, färgen och så?
Vågar man köpa begagnat? vi gjorde det en gång och då fanns det en dold spricka i skalmen som gjorde att den brast :eek:
när en normalviktig man hoppade upp i den, förspänd och klar.
Finns det några bra sätt att kontrollera en begagnad sulky så att den är fräsch? Den sulkyn vi köpte var ändå bara ett halvår gammal och såg fin ut. Bör man skippa begagnat med trä-skalmar?

Sv: Köpa sulky

Jag skulle aldrig köpa en begagnad sulky nu. Har gjort det en gång och det var ett lyckat köp men då ska man ha tur.

Jag har mest haft Custom och tycker de är bra. Har man hästar i lite olika storlekar är Multiflexen ett bra alternativ för den är justerbar i höjdled. Jag har inte hört något negativt om den, tvärtom är kuskarna positiva om man frågar.

Ingen mer som har nåt bra el. dåligt att säga om nåt fabrikat?

Det är lätt att testa om träskaklarna är friska. Det är bara att trycka ihop allt man orkar. Dra isär och dra den ena skaklen upp samtidigt som man trycker ner det andre. Kolla även att det ser friskt ut vid fästena.

Helt enkelt testa ordentligt vad den tål och om träet känns sviktande och friskt. Jag gör det här testet varje gång som jag inte har använt vagnen på ett tag.

Har själv köpt en begagnad costum som jag är mycket nöjd med.

Själv så har jag varit med om att en järnskalm brast. Det var mindre kul eftersom det var under värmningen och vagnen var bara 2 veckor gammal.

Själv så har jag varit med om att en järnskalm brast. Det var mindre kul eftersom det var under värmningen och vagnen var bara 2 veckor gammal.

Köpt ny el beg?

Kom igen nu alla. Skriv lite om era sulkyköp. Det är ju en djungel outthere för en annan. Vill oxå köpa en alldeles egen sulky.

Senast ändrad av en moderator:

mizz skrev:
Köpt ny el beg?

Kom igen nu alla. Skriv lite om era sulkyköp. Det är ju en djungel outthere för en annan. Vill oxå köpa en alldeles egen sulky.

Jag har köpt 2 beg sulkyn. Jerald och Custom, bägge uppfyllde kraven...
Blir ju sällan ngt annat än att hjulen behöver renoveras lite då och då. Och klarar man det inte själv är det bara och lämna in till "Hjulmakaren" i Ludvika... gör hellre det än köper nya "skräphjul" billigt...
Bra "test" på skalmarna är att om det knastrar det minsta när man böjer isär/ihop dom är det bara å glömma... då har limmet i dom torkat ur= Livsfarligt!

Har som "regel" att hästen ska tjäna ihop utr själv, så då har det inte blivit ngn ny ännu... :p
Valde att köpa en ny speedcar och rockard istället, eftersom det används mera.
Sele och sulky är beg.

Har en begagnad Grafström (ej QH) som har många år på nacken. Jag visste dock vem som haft den och hur den blivit "behandlad". Skalmarna varit loss och kollade + att dom satt silikon där skalmen fäster i järnet.... Skulle eg behöva gå igenom och blästra den och kolla alla svetsar och sen lacka om den men det har inte blivit än. Men jag bryter och bänder men jämna mellanrum iden,,,,

Fia har än inte tjänat tillräckligt med pengar för att få en ny sulky men förhoppningsvis kommer det :)

Vi har en custom multiflex,den valde vi för att fotstegen går att flytta i enkelt handgrepp,höj o sänkbara hjul,den är lätt och elegant.

Till ponnyn har vi en Grafström rktigt snygg lätt vagn.

Man borde ju kunna köpa hyfsad vagn begagnad,tycker jag. :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 750
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Är osäker på om tråden är placerad rätt... om den ligger helt fel får modd gärna flytta :) Jag har ett litet dilemma som jag inte...
2
Svar
21
· Visningar
3 130
A
Utrustning Blir så avundsjuk på alla som kan göra sig råd att köpa fina och bra märkesgrejor till sina hästar typ ett träns för 1400 kr osv. :d (ja...
2
Svar
23
· Visningar
2 605
A
Western Jag skulle behöva lite hjälp... Hur sjutton ser/vet jag om sadeln är sned?? Vill köpa en bekants western sadel, det ligger helt...
Svar
13
· Visningar
1 153
Senast: Athina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka