Köpa STOOOR häst! *bilder*

SoffiProppi

Trådstartare
Jag har hittat en underbar, snäll och lätthanterlig 6 årig valack. Men jag är 14 år (178 cm lång) och hästen är 175 cm i mankhöjd... Har redan provridit och är förälskad.... Men vad behöver man tänka på med en sån bjässe? Kan han åka i vanliga transporter?

Bilder!

Photo_6891_615142.jpg

Photo_6891_615140.jpg

80 cm
Photo_6891_615138.jpg

Photo_6891_615128.jpg

Photo_6891_615126.jpg

Photo_6891_615077.jpg

Sv: Köpa STOOOR häst! *bilder*

Definiera "vanlig" transport.. Min ena är väl runt 168-170 (strl 145 i täcke) har gott om plats i vår StarTrailer Ringo Star (numera Thule Exellent) medan ena hingsten på jobbet (170+, kanske 173 nånting och 145-155 i täcke) fått en extra lång och extra bred Boj. Vi har dock inte provat trycka in honom i mitt släp, men han hade säkerligen fått plats. "Vanliga" transporter skilja väldigt mkt i höjd och bredd.

Annars tycker jag att du kan tänka på att minimåttet för häst över 160 är 9 kvm, detta är (i mina ögon) på tok för litet för din!

Han är ju inte hiskeligt stor så att du ska få problem med utr i rätt strl.

Det kommer säkert någon mer med bra tips!

Grattis och lycka till med nya pållen! :bump:

Tack, tack! :D Men hur högt brukar man säga att det ska vara luft mellan manken till taket? (om ngn fattar :p)

jodå, större hästar kan åka i vanliga släp. hur tror du hästarna åkte "förr" ;) då fanns inga släp med så hög takhöjd som finns idag. tror inte heller längden är något problem för pållen ser inte direkt långlinjad ut.

mitt halvblod är bara drygt 165 hög men långlinjad, drar 155 i täcke. han åker i mitt "vanliga" släp från -79 dvs. inte ens särskilt högt i tak (valeryd med aluminiumskåp och fronturlastning). har kört hästar i det som varit drygt 175 med. därimot låter vi större hästar bredåka.

Hejsan!

Jag har precis köpt en häst som är 1.75cm och vi körde hem honom i en Star Diamant, det gick jättebra. Vet inte storleken på den men mindre än så ska de nog inte vara.

du ser rätt lagom ut i storlek på honom så det lär fungera bra! Transport och sånt bör du nog inte oroa dig för, dagens transporter brukar rymma stor häst och han är ju ändå ingen groteskt monster. En fd bekants häst var 182cm och den fick plats i en star trailer.

inget som eg. har med tråden att göra men......... väldigt fin häst! :love: Hoppas att allt går bra!

jodå, större hästar kan åka i vanliga släp. hur tror du hästarna åkte "förr" ;) då fanns inga släp med så hög takhöjd som finns idag. tror inte heller längden är något problem för pållen ser inte direkt långlinjad ut.

mitt halvblod är bara drygt 165 hög men långlinjad, drar 155 i täcke. han åker i mitt "vanliga" släp från -79 dvs. inte ens särskilt högt i tak (valeryd med aluminiumskåp och fronturlastning). har kört hästar i det som varit drygt 175 med. därimot låter vi större hästar bredåka.

Ja, har ingen anning om vad för täcken jag kan använda nu.. Har massor i stl 145, men det är ju aningen litet...

Tänk på att den blir dyr i drift.
Den behöver betydligt mkt mer mat än den får nu.
Ingen buk o knappt med muskler- mkt mer protein.

Den får plats i de flesta lite nyare släpen-

Den kommer oxå att bli betydligt större- när den har musklat sig o kräver att du tränar för tränare.

Det krävs oxå mer av dig för att hjälpa den att kunna hålla ihop i ridningen.

En 6-åring är fortfarande ett relativt oskrivet kort. när den är starkare kanske den kommer att testa dig, då blir en stor häst- riktigt mkt häst:crazy:

Tänk på att den blir dyr i drift.
Den behöver betydligt mkt mer mat än den får nu.
Ingen buk o knappt med muskler- mkt mer protein.

Den får plats i de flesta lite nyare släpen-

Den kommer oxå att bli betydligt större- när den har musklat sig o kräver att du tränar för tränare.

Det krävs oxå mer av dig för att hjälpa den att kunna hålla ihop i ridningen.

En 6-åring är fortfarande ett relativt oskrivet kort. när den är starkare kanske den kommer att testa dig, då blir en stor häst- riktigt mkt häst:crazy:

Vi har inte fått hem honom än men i vårt stall får vi ta hur mycket mat vi vill för en fast summa i månaden, ganska bra tkr jag! ;) Sedan är jag ganska bra på att fixa foderstater och dylikt. Anläggningen hästen ska stå på är ett aktivt tävlings -träningsstall men jättebra tränare så det blir träning MINST 1 gg/vecka

Vilken fin häst, ni ser ut att passa mycket bra ihop.

Jag tycker man ska tänka på att inte behandla hästen annorlunda bara för att den är hög/stor. Men däremot får man ju tänka på att ha en tillräckligt stor box och kanske man får kika på höjden på taketet till hagen?

/M

Alla mina stora (184 cm/179 cm/173 cm) har åkt "vanliga" transporter. Enkelaxlade Trane t ex. Visst, de föredrar att åka utan mellanvägg och med helbom bak, men det har inte varit något problem (enda problemet är vikten, det är inte alla släp som tar så mycket som en stor häst väger - lagligt).

Vårt nuvarande fullblod på 173 cm har tidigare i sin karriär åkt GAMMAL Boj, den lågalåga typen som idag säljs begagnade som ponnysläp. Han verkar inte ha tagit skada av det, men han gillar skarpt sitt Boj Classic med hyfsat öronutrymme.

Ja, har ingen anning om vad för täcken jag kan använda nu.. Har massor i stl 145, men det är ju aningen litet...

du får väl mäta ryggen ;) det finns ju hästar i den storleken som kan ha 145, en del märken är ju dessutom större än andra även om märkningen säger "samma". annars finns det ju begagnat affärer där man kan "byta ut" sin utrustning mot en annan passande beg. ;)

Vilken fin häst, ni ser ut att passa mycket bra ihop.

Jag tycker man ska tänka på att inte behandla hästen annorlunda bara för att den är hög/stor. Men däremot får man ju tänka på att ha en tillräckligt stor box och kanske man får kika på höjden på taketet till hagen?

/M

Jo, jag hade väl tänkt köpa en häst på 165 cm så vi får nog ta en titt på stallet igen.. :)

jag måste säga att du ser liten ut på hästen:p
men ni ser ändå fina ut tillsammans, lycka till med din nye bjässe! :bump:

nu var d längsen jag satt på ett 170+ hbl men jag minns väl hur det är:D

ska ni tävla o så?:bump:

Jag har 2 st "bjässar":D
Båda närmare 180 i mankhöjd. Jag kör dom i en Star Trailer Diamant, fungerar alldeles utmärkt. Dock brukar jag linda svansen, eller ha svansskydd på dom. Dom har rumpan väldigt nära bakluckan för annars blir dom helt avskavda :crazy::rofl: Men annars inget speciellt.

*lite knapplån*
Vad är höjden på ditt släp?

Har en relativt nyinköpt gammal trotjänare till transport; Valeryd -77 enhästars med höjd 2,05 m. Kvinnan vi köpte denne av hade kört sina halvblod i den med mankhöjder kring 160, så jag tänkte att få in min pojke på 165 inte skulle vara några problem. Men den är liten... :confused: Inte för att han verkar bry sig om det, han är cool i de flesta lägen (och brukar för det mesta huka och titta ut genom det lilla fönstret under färd, inga huvuden i taket alltså) och finner sig i det mesta. Dessutom blir det bara turer till ridhuset ca 1 mil bort i denna transport, men försöker ändå på ngt sätt övertala mig att den "passar"...
(Tack för lånet :crazy:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har varit med dottern och provridit en 10-årig fd galoppör som fick en gaffelbandsskada då han var 6 år och som var klar med rehab...
Svar
6
· Visningar
1 389
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 811
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 916
Senast: liiinnea
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 901
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama