köpa stallet

anonyma

Trådstartare
Skapat ett anonymt nick så ingen vet vem jag är, är lite kännsliga funderingar.

Har fått reda på att anläggningen jag står på ev är till salu om det finns nån som är intresserad. Hela priset ligger då på 6 miljoner ( stall, ridplan, manege, hagar osv) Stallet är idag utgyrt till 75% mest för att nuvarande ägare inte har orkat göra reklam om att det finns lediga platser.

månadsinkomsterna är ca 80 000 då det är fullt.
Utgifterna ligger på 60 000 ( egna beräknar från den informationen jag fått) där det ingår hö, spån, elektricitet, och löner för två personer.

Anläggningen kräver lite upprustning, säg att man skulle lägga ner 2 miljoner för att få allt i tipptopp skick.

en anställd bor på gården, och där finns det ett löneavtal som är mindre än den lönen jag räknat på. TEx får hon 3 boxar och boendet gratis men har i stället en lägre lön, ca 8000 efter skatt. Tanken är att ta in nån för helger och kvällar, en 50% tjänst till.

Jag har alltså förstorat utgifterna mot vad som som är verklighet.

Är det ens värt att fundera på denna idee? tanken är att jag själv skall jobba 50% i stallet. och behålla mitt jobb jag har idag men gå ner till ½ tid.

Sv: köpa stallet

Har du räknat med kostnaderna lån?
Ser inte det någonstans eller har de redan pengarna att kunna investera utan lån?

Stämmer verkligen utgifterna på 60 000 kr? Tycker det låter otroligt billigt med el, förbrukning, löner, arb.giv.avgift etc.

Jag undrar också om utgifterna stämmer?

Säg att de två heltidsanställda får ut 15000.- efter skatt. Då kostar dom dig 20-25' varje månad. Styck.

Vet inte hur många boxar det är, men säg att det är 20 boxar. Det är åtminstonde 80 spånbalar i månaden. Vid pallköp kan du säkert få ner månadskostnaden på spån till 4500.-/mån
Hö, säg att det går åt 10kg/dag/häst. Det är 200kg per dag. Det är 6 ton hö per månad. Det är åtminstonde 12 000.-/mån. Räkna med minst 10% spill dessutom.

Sen har vi lånet, säg att du har 1 miljon o lägga kontant, tar lån på resten. Med en ränta på 4% (o räkna med högre, bankerna gör det def) så ger det en månadskostnad på nästan 17 000.-

Sen tillkommer ju som sagt el, och annat underhåll. Dränering, hagmaterial mm. Hästar sliter sönder inredning, inackordering mockar/sopar slut på utrustning etc.

Jag tror du får räkna på det hela igen.

spån köps in i "lösvikt" kostar 9000€ ½ år inklusive transportkostnader.
Ensilage kostar 200 för en rundbal. Går en rundbal på 4 dagar.
lönerna så är det en heltidsanställd, som bor på gården gratis, och har tre boxplatser. Får då 8000 efter skatt. Plus att jag funderar på att anställa en på ½ tid för helger och nån kväll. Lån räknar jag med att betala 25000 i månaden.

Men som sagt, fundersam om man vågar satsa. Skulle ju behålla en ½ tjänst. skulle spara in på egen boxhyra och boendekostnader ( hus ingår i affären) vilket ger nästan 10000 insparat i månaden.

annat man måste tänka på? måste nog ta nån form av företagslån för största delen.

Hoppas att du är på det klara med att de 8000 efter skatt ändå kommer att kosta dig en hel del mer. Inte bara skatten utan även att bostaden och stallålatserna ska räknas in som skattepliktig förmån d v s en hel del för arbetsgivaren att betala in förutom den vanliga skatten och socialaavgifter.
Samma om en rundbal räcker i fyra dagar kan det inte vara speciellt många hästarplatser på anläggningen och då har du nog räknat fel på det som du får in i månaden.

Rundbal a la 300kg? Det ger 75kg/dag. Hur många boxplatser är det? Sju?

Att ett eget boende ingår i köpet är ju en markant fördel.

Hur många boxplatser finns det på anläggningen?
Hur många boxplatser räknar du att använda själv och till personalhästar?
Hur mycket uppvärmda utrymmen finns det? Såsom sadelkammare, fikarum etc?
Finns ridhus? Uppvärmt?
Utebanabelysning?

När du talar om spånpriset misstänker jag att stallet inte ligger i Sverige? Är det så? I så fall finns det klara skattefördelar till skillnad från i Sverige.

finns 26 boxplatser, planerar att ha 20 - 22 uthyrda. Och € tecknet hade nog bara smygit sig in, hållit på att räkna i € hela dagen :D

stallet har grundvärme på, inte mera. Uppvärma utrymmen ligger på kanske 30 m2. Dock läcker stallet värme som ett såll, och det är en av sakerna som jag har på listan att åtgärda, få ett värmeeffektiv stall.

Ridhus finns, ej uppvärmt. Utebelysning finns på ridplan, men ingen använder den under den mörka tiden.

Det är väl brukligt att om man är spekulant på ett företag, att man får kolla igenom bokföringsmaterialet o så, för att kunna se vad utgifter och inkomster ligger på?

Bäst är väl att du går igenom det hela med en företagsekonom, antingen på banken eller hos LRF, helst någon som vet något om gårdar.

Tror inte att vi på Buke kan säga något matnyttigt egentligen, fast vi så gärna vill. :crazy:

Första tipset: sluta räkna på hur många balar etc det går per dag. Kolla hur mycket som går per box, och hur mycket det blir per vecka, per månad och per år. All förbrukning.

Ta in säkra uppgifter på elförbrukning, värmekostnader etc. Och se att de verkligen är korrekta.

Kom ihåg att förmånerna ska det dels betalas in skatt för, dels arbetsgivaravgift (på hela förmånsvärdet). Blir alltså REJÄLT mycket dyrare lönekostnader än tidigare beräknat bara där.

Jag är övertygad om att kalkylen på kostnadssidan är en rejäl glädjedito.

Det du ska tänka på är väl att räkna lite i överkant snarare än i underkant.
Både strö och foderkostnader går ju upp och ner (ffa upp.) så man måste ju räkna med lite marginal.
Och även alla andra kostnader ökar med tiden.
Räknar ni elkostnad osv på 75% fullt stall så stämmer det ju inte med ett 100%igt fullt stall.

Exv att få en bal för 200 och tro att den ska räcka i 4 dagar på 20 hästar är ju väldigt önsketänkande.
Det är mer realistiskt att räkna på 3-400:-/bal och att den räcker i 2 dagar.

Håller med om att du bör räkna på kostnaden per box + övriga omkostnader istället för att höfta lite "allmänt".

Man bör också räkan i fasta och rörliga kostnader, det är inte realistiskt att utgå från att ha full beläggning hela tiden.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 356
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 087
Senast: Cilla
·
Övr. Barn Först, jag finns på detta forum under ett annat användarnamn, men väljer nu att vara anonym då jag dels inte pratat om allt detta med...
2
Svar
30
· Visningar
3 445
Senast: vallhund
·
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 896
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama