Köpa spatt häst???

B

Bjäbban

Jag har fått ett tips om häst som är till salu och som ska vara väldigt snäll!
Han är 13 år och svensk född eksem fri , trafiksäker, lättlastad, inkörd, pigg och glad men utan olater, enligt ägaren. Så långt låter han väldigt intressant för mig!:banana:

MEN!
Han har vid röntgen 2002 visat lindrig spatt i båda haslederna bak, men har använts sen dess som ridhäst och det har fungerat mkt bra.
Röntgad igen 2006-06 med samma resultat som tidigare, så det har inte förvärrats under dessa år.
Enligt ägaren så: ju mer han rids och hålls igång desto bättre mår han (är detta riktigt? )

Han är dessutom dammkänslig och bör helst gå ute med andra islandshästar hela året.

Han är fullt försäkrad för 34000Kr och den försäkringen kan övertagas om så önskas, och då gäller försäkringen fullt ut utan reservationer

Han ska säljas till någon som tänker sig en skogsmulle och som inte har för avsikt att träna och tävla. (och det kan jag garantera att jag aldrig kommer att göra!! )

Men behöver lite råd här! Hur riskabelt är det att köpa spatt häst??
Är det rätt det ägaren säger att han mår bra av att ridas??
Damm känsligheten hur mycket problem kan sånt skapa??
Vill ju inte skaffa mig mer problem än nödvändigt…..

Har inte ringt ägaren ännu och ännu mindre sett/ridit honom, så än är det bara funderingar….. (har bara blivit tipsad om honom)
 
Sv: Köpa spatt häst???

Att köpa en spatthäst ÄR riskabelt, för man vet aldrig när spatten kan blossa upp (och det kan den när som helst, oavsett ägarens eventuella påståenden att det handlar om "utläkt spatt"). Å andra sidan bör man ju också vara medveten att hälften av alla islandshästar över 12 år har någon form av spatt (dvs röntgenförändrignar), och många av dessa (de flesta?) är symptomfria.

Skulle spatten gå över i ett aktivt stadium, dvs en inflammation med smärta och hälta som följd, så kan spatt vara rätt jobbigt - det är ju en kronisk sjukdom som hästen aldrig blir av med, men som KAN bli symptomfri igen, om man har tur. Vilket vet man inte förrän man har väntat.... så med lite otur kan du bli stående med en oridbar häst i 1-2 år. Men även en häst som idag är "friröntgad" kan ju drabbas av spatt så helt säker kan man aldrig vara....

Ägaren har rätt i att en spatthäst mår bäst av regelbunden motion - gärna åtminstone ut och skritta varje dag för att inte stelna till.

Problemen med dammkänslighet beror ju mycket på i vilken miljö hästen vistas, och vilken typ av grovfoder den får. Hösilage är bra för "hosthästar", eftersom det ju är fuktigt och inte dammar. Torrt hö är sämre, men är det av bra kvalité och/eller vattnas, så kan det också gå bra. Hästar med känsliga luftvägar bör vara ute så mycket som möjligt, gärna gå på lösdrift.
 
Sv: Köpa spatt häst???

Jag har haft totalt 3 hästar med spatt.
Den ena hade haft det länge, hos 2 tidigare ägare. Den hästen är nu såld vidare 2 gånger, mår såvitt jag vet fortfarande fint.

Den andra hade spatt men det var ok, visade inga symptom.
Hon var även dammkänslig och var tillfälligt väldigt dålig men blev ok igen.
När hon skulle säljas visade dock röntgen att spatten blivit värre och hon togs bort. Hon bör ha haft ont, men islandshästar visar det inte alltid...

Den sista hade antagligen haft spatt länge utan att visat något, i samband med röntgen inför försäljning så påvisades spatt och hon avlivades.

Så det är alltid en risk att köpa en häst med defekter, men man kan ha tur. Eller otur.

Så om du väljer att köpa denna hästen måste du vara förberedd på att du måste ta beslutet att ta bort honom.
Om 6 månader, 2 år eller förhoppningsvis kanske aldrig.

För hästens skull så är en årlig röntgen att rekomendera, det är inte alltid hästen visar hälta, särskilt inte om det är dubbelsidigt.

Dammkänslighet är inte alltid ett problem, men enligt min erfarenhet så är det svårt att avgöra på bara några provridningar hur illa det är. Ibland har dammkänsliga hästar bra vecko
 
Sv: Köpa spatt häst???

Tack för svaren!
Tror jag avstår och fortsätter leta efter rätt häst!
 

Liknande trådar

Hästvård Hjälp! Är intresserad av en 14-årig fin D-ponny som är välrirden och i god form. Provridning av min dotter i helgen och det kändes bra...
Svar
3
· Visningar
1 257
Senast: Görel
·
Hästvård Jag står i färd att köpa häst och har fallit för en vacker vit connemara på 14 år. Hästen har allt jag söker och jag hade köpt den redan...
2
Svar
23
· Visningar
5 767
Hästvård Hej, jag har hittat en häst jag verkligen vill köpa men tyvärr har den en lös benbit. Då hästen är född i ett annat land än Sverige...
Svar
14
· Visningar
3 355
Senast: rostad
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 372
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp