Köpa skogsgård men utan skog

M

martina

Drömmen för mig och sambon är att få köpt oss en gård inom ett års tid nu då vi tycker att det är lite trångt på våra 60kvm.
Jag sitter gärna vid datorn och drömmer mig bort. Men är givetvis realist..
Men när jag tittar på gårdar så bekymmrar det mig en smula att de som verkar bäst lämpade för oss storleksmässigt, ytmässigt av bete samt bra avstånd till närliggande sammhälle o dyl, är skogsgårdar.
Nu undrar jag hur man rent konkret kan gå till om man nu skulle fastna för en sådan gård. Köper man det för hela köpeskillingen :eek: och hoppas på att få sålt skogen. Eller kan man lägga bud på gård och bete/åkermark och diskutera en avstyckning. Men med vem??? Närliggande grannar som har skog runtomkring??
Svårt svårt............

MVH

Sv: Köpa skogsgård men utan skog

De kan väl komma ut nån skogs-nisse/tant och mäta upp och värdera skogen? Vet inte om de är virkesköparen som gör de eller om de finns andra man kan anlita.

Min make (fd skogsmaskinförare) är tyvärr nere i polen nu så jag kan inte fråga honom. Men antingen jobbar man väl själv och säljer timmret, eller så säljer man allt åt nått skogsbolag och så drar de av kostnaden för huggningen.

Sen har jag för mig att man inte får hugga ner hur som helst, man ska ha nån plan för skogen. Och måste plantera efteråt osv.

Min make vill också köpa skog, avverka de och tjäna massa pengar plantera nytt så får sonen ärva det.

Du får jätte gärna återkomma med ett inlägg när din make är hemma igen. All information är bra information.

Tack!! :)

Tycker ofast att man ser avstyckade gårdar som är till salu och då har de lämnat för lite mark för att man ska kunna hålla några hästar där.
Skogsgårdar är klart mycket dyrare men samtidigt har man ett växande värde i skogen. Är det en välskött skog med blandad ålder, finns det oftast alltid något att avverka varje år. Har man flyt så kan det betala avbetalningar på ev lån. Man behöver inte vara skogsproffs för att äga skog men det underlättar om man är intresserad av att lära sig. Finns det (och det ska det göra) en skogsbruksplan har man ett bra hjälpmedel där.

Istället för att ev. sälja marken så kan du ju arrendera ut den.:) Annars har jag ingen aning.

Jag håller med dig om att de avstyckade oftast är för små för hästhållning. Du kommer ingen vart med 1 ha betesmark, som säljaren verkar tycka är sååå bra..
Men det som är själva problemet för oss är att vi kan absolut ingenting om skog, är inte intresserade och har ej tid eller pengar.
Kan man leja bort arbetet... typ skogsbolag etc?

MVH

Det har du ju iof rätt i. Men då ska tant-bank bevilja ett mkt större lån, för skog är inte billigt att köpa.... Men om man nu skulle få det lånet ja då kanske arrende vore på sin plats?

Knepigt

Ja, man kan leja bort allt jobb i skogen - man bör dock se till att det finns en plan för hur det ska avverkas och planteras - men även det kan man leja bort.

Så, jobbet kan du leja bort men inte ansvaret.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka