Köpa shettis

Fillifjonkan

Trådstartare
Vi ska kolla på en shettis till dottern (4år) i helgen. Det är ju inte direkt ofta man kollar på ny häst så har ni några bra tips på frågor?

Sv: Köpa shettis

Tänk igenom hur ni formulerar era frågor. "Kan du berätta lite om hästen", "Vad har den för vanor/ovanor?" "Vad o/gillar den?" "Vad har fungerat bra/mindre bra i hantering/ridning/körning" etc. Ställ inte frågor som går att svara ja eller nej på, utan se till att svaret måste bli en "redogörelse". Ju mer ord säljaren måste använda för att svara, desto större chans att ni får reda på detaljer som annars inte skulle komma fram. Jag skulle vilja ha reda på hur den är att ta ensam från gården, om den stannar i hagen med/utan sällskap samt hälsostatus. Kolla hur den är att lyfta hovarna, ta på överallt etc. Kolla hovarnas skick och höra om den varit skodd och hur det gått att sko den. Helst se någon form av arbetsprov och se både hur den funkar mentalt och hur den rör sig på olika underlag, och sedan testa den på plats för den typ av hantering du har tänkt göra om du inte kan få ha den på prov. Jag tar hellre hem en okunnig häst som jag vet om bristerna på, än en som jag överskattat nivån på och får mer jobb än jag tänkt mig med. Har den hästpass, finns det försäkring som går att ta över etc.

Lycka till!

Då vi tittade på vår shettis första gången så tittade jag mest på hur han såg ut i "synen", hur hans inställning till folk var.
Sen när de tog ut honom så gick jag till honom bakifrån, låtsades snubbla så att jag föll, och tog fast honom runt bakbenen. Synnerligen en lustig grej, men jag ville se hur han reagerade på oväntade situationer. Det är ju bättre att jag blir sparkad, än barnen.
Sen ställde jag väl ung. samma frågor som Asa_S skrev.

Men det jag tycker är ABSOLUT viktigast är deras psyke och temprament, just för att det är barnens häst.

Edit: När jag såg reaktionen på mitt test, så blev köpet egentligen klart. Han ryckte till lite men stod blick stilla, tittade bak på mig med öronen framåt och tycktes säga: Hur gick det? Slog du dig?

Gullponken. Hade han varit till salu så hade du haft hästarnas häst till lillan.

Lycka till! Och var kräsen!

Låt tösen "provrida". Se efter om hästen är villig att gå iväg själv utan hästkompis utan att tröga. Det är lätt att säga nu att hon ska ändå alltid bli ledd av er eller rida tillsammans med dej och din häst, men om ett par år (som går fort) kommer hon vilja kunna rida runt själv.:)
Tänk på att den ska tycka det är roligt när din tös rider. Många shettisar är egentligen inga barnhästar och blir då tröga, då kommer hon inte ha nån glädje av hästen om några år när du inte ska leda längre.
Vi köpte shettis till vår tös som visserligen var jättesnäll, men han tyckte inte det var särskilt roligt med ridning visade det sig sen och då vart det inte roligt för henne att rida på honom.:( Hon kunde inte rida ut själv för då ville han inte gå från gården. Grannens shettisar däremot tycker det är jättekul när hon rider på dom och dom kan sticka iväg på skogsturer ihop.
Försök hitta en shettis som inte är för ung och som är lite framåt. Tänk på att det är bra om den är inkörd också så kan ni ha glädje av den hela familjen!

När jag köpte shettis så tog jag hem den på prov... Anser inte att ett barn kan avgöra hur hästen är...
Hade honom hemma en månad för att säkert se att han funkade i alla tänkbara situationer.. Och det gjorde han :)

Oj så många bra svar! :) tack tack!

Hästen i fråga är 9 år och bor på en shettis ridskola, han är inkörd så det är ett stort +. Jag ska absolut kolla om vi får ha honom på prov om han verkar intressant.

JennyK skrev:
Låt tösen "provrida". Se efter om hästen är villig att gå iväg själv utan hästkompis utan att tröga. Det är lätt att säga nu att hon ska ändå alltid bli ledd av er eller rida tillsammans med dej och din häst, men om ett par år (som går fort) kommer hon vilja kunna rida runt själv.:)
Tänk på att den ska tycka det är roligt när din tös rider. Många shettisar är egentligen inga barnhästar och blir då tröga, då kommer hon inte ha nån glädje av hästen om några år när du inte ska leda längre.
Vi köpte shettis till vår tös som visserligen var jättesnäll, men han tyckte inte det var särskilt roligt med ridning visade det sig sen och då vart det inte roligt för henne att rida på honom.:( Hon kunde inte rida ut själv för då ville han inte gå från gården. Grannens shettisar däremot tycker det är jättekul när hon rider på dom och dom kan sticka iväg på skogsturer ihop.
Försök hitta en shettis som inte är för ung och som är lite framåt. Tänk på att det är bra om den är inkörd också så kan ni ha glädje av den hela familjen!

Nu är dottern 4år och när hon kan rida ut själv borde hon för stor för en shettis,
eller är det bara jag som tycker att man inte låter ett barn rida ut själv?

Nej, jag skulle inte heller låta en sån liten ryttare ( som fortfarande kan rida shettis ) rida ut ensam... däremot i sällskap med annan liten ryttare eller gående kompis. Och, aldrig utan att tala om precis vilken väg de tar och vilket håll på rundan de rider.
:idea: Ett tips är ju att följa med någon vuxen som går ut med hunden

Däremot kan många rida shettis ganska länge, min lilla shettistös som bara är 93 cm rids fortfarande av en lätt tio-åring. Skänklarna hamnar inte i rätt läge förstås, men nu i hennes ålder har hon mkt större möjlighet att hålla koll på hästen och kan träna lite mer korrekt ridning än de små som lätt "åker häst". ( som min sexåring gör ;) )

Kan du, så ta med en lite större tjej som kan provrida så du kan titta på.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038
Träning Jag ska eventuellt köpa en galopphäst direkt från banan. Vad är era bästa tips vid omskolning? Undrar också hur mycket era fullblod...
Svar
4
· Visningar
919
Senast: MalanMjöl
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama