Köpa sele/Prillig kuse

A

AK47Kalashnikov

Hejsan! Jag hade tänkt köpa en ny sele till mitt russ. Efter att ha kollat runt lite i gamla trådar så har jag förstått att det finns bra selar och mindre bra selar. :eek:
Först hade jag faktiskt tänkt köpa en helt vanlig bröstsele, med dubbla gjordar, men jag vet inte heller om det är särskilt bra. :confused:
Mitt russ är en MKT pigg ponnytravare som inte är särskilt mycket för det här med "klassisk" körning. än... :devil: Dvs. hon är lite hoppig och sprallig, så jag är inte helt säker på att det här med draglinor och bakselar är hennes grej. Kanske inte ens är någon idé till en sån häst..?
Hur som helst, så blir det en hel del släpande på rockarden i skogen varje dag, och någon bra, skavfri, hyfsat billig sele borde det väl finnas? :bump:
Hjälp! Någon?

Sv: Köpa sele/Prillig kuse

Baksele kan du vänja in. Använd linbärare till draglinorna om du är orolig att hon ska "komma fel", rörlig brösta är aldrig fel. equilex.se har en billig "riktig" bröstsele, en budget variant men fungerar gott och väl till nöjeskörning.

En loksele!! Börjes är prisvärd (hyffsad kvalite). Bole har riktigt billiga lokselar.
Med en loksele kan man skippa draglinor, spec om man har en lätt vagn tex en rockard. En lagom stor dyna under däckeln för att minimera ev tryck. Men skav kan hästen få iaf, lite större risk med brösta.

Men jag skulle tro att inkörningen inte varit "rätt"? För en väl inkörd häst accepterar allt från skrammel, ungar, hundar, trafik och sådant som tillhör selen (draglinor o baksele), i dom flesta fall :D

/L

Hmm.. Jag kör en del med en loksele jag har hemma, men hon har väldigt lätt för att få skavsår, och har även fått det av just den selen.. :confused: Har ändå passat in den så gott som det går!
Jobbigt det här med ponnyer!

Hmm.. Njae, hästens inkörning vet jag ingenting om, då jag inte ägt henne så länge, men hon verkar vara relativt välkörd, även om man börjat upptäcka "luckor" i hennes kunskaper...! Jag tror dock inte att det är det som är bekymret, utan snarare hennes temperament/nerver. Hon har nog varit körd så som travhästar är mest, men jag har nu succesivt börjat köra lite mer "klassisk" körning med henne, vilket fungerat mycket lugnande! :)

Liknande trådar

Körning Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele...
Svar
7
· Visningar
1 908
Senast: ameo
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 143
Senast: lil-sis
·
Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 986
Senast: hoppeloppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka