Köpa/sälja quarter

shainiecat

Trådstartare
Ska för första gången i mitt liv sälja en häst..
Hur gör man med ägarbytet? Det ska väl registreras hos aqha?
Är det köpare eller säljare som ombesörjer detta?

Sv: Köpa/sälja quarter

Om köparen inte är van QH köpare så rekomenderar jag att du laddar ner en transfer från AQHA som du skriver på när nya ägaren betalat hästen. Utöver det lär ni ju skriva ett vanligt kvitto/kontrakt där köpesumman och ev överenskommelser gäller.

Transfern ger du sedan till nya ägaren och påtalar vikten av att nya ägaren skriver på sin del och skickar in det. Om inte nya ägaren skickar in transfern så lär den i Quarerhästvärlden inte vara ägare till sin häst och kommer inte ens kunna visa den som amatör på en aqha show.
Så transfern är ett viktigt dokument för nya ägaren.

http://www.aqha.com/forms/pdf/TransferReport_02_01_Web.pdf

//Waern

Ja Az, transfern skall skickas till Amarillo. Adressen står på själva transfern.

Tillsammans med transfern skall man skicka in reg beviset så nya ägarens namn förs in på det. (Jag har för mig att även det står på transfern).

För den som sedan vill så kan man hålla på att skicka det till SQHA oxå men det är mest onödigt bjäfs. Passhanteringen står det ju hur man gör med i passet.

//Waern

Hur lång tid tar det innan man får det nya "ägarbeviset"?
Vi köpte vår quarter i augusti och skickade in och betalade alla avgifter. Vi får medlemstidningen för AQHA, men har ännu inte fått något ägarbevis. Tar det verkligen så lång tid?
Mvh
Milschen

Gå in på AQHA´s hemsida och ställ frågan om varför ni inte fått ert registreringsbevis. Dom brukar svara samma dag och dom är ytterst hjälpsamma.

Skickade ni även in registreringspappret tillsammans med transfern då?

Det borde ha kommit till er vid detta laget tycker jag isf. Om ni skickat in båda handlingarna så är det nog läge att maila dem och höra efter. De brukar vara mkt tillmötesgående.

//Waern

Jodå, vi skickade in bägge paprena. Jag får väl sätta min sambo på att maila dem, det är trots allt hans häst.
Tack
Milschen

Ja Az, transfern skall skickas till Amarillo. Adressen står på själva transfern.

Tillsammans med transfern skall man skicka in reg beviset så nya ägarens namn förs in på det. (Jag har för mig att även det står på transfern).

För den som sedan vill så kan man hålla på att skicka det till SQHA oxå men det är mest onödigt bjäfs. Passhanteringen står det ju hur man gör med i passet.

//Waern

G-d D--m internet, drive me CRAAAAAZY!!!! I´d be better off sending you a smoke signal :devil:
Must be a lot of kiddy´s on the air.
NEW LAW, EVERY ONE UNDER 12 GO TO BED!!!!

Allright:
Äger byt, papper till Tx, cost? not cheap I bet.
Verka att ta lång tid oxå.
,What the hell happened to a spit in the hand and money on the table?!
Look´s more like everyone´s got their hands in your pocket.
I´m just too damn ol for this New Age World.
Az

Aha ok det är så det går till.. :bow:
Har varit in och skrivit ut en sån nu.. Ska bli spännande att se om jag lyckas fylla i den rätt..

Tror jag förstått hur jag ska göra med ägarbytet som finns i passet.. MEN.. Det står: Vid byte av ägare, skall enligt svenska regler, ägarbeviset omedelbart lämnas till den avelsorganisation eller rasförening som utfärdat det tillsammans med uppgifter om den nya ägarens namn och adress för om registrering. Passet skall därefter vidarebefodras till den nye ägaren.

Jag ska alltså inte skicka med det med hästen på en gång då eller?

hej
Passet ska ALLTID följa hästen.

ägarbeviset, den lilla vita lappen i plastfickan i passet, ska du och ägaren skriva på och sedan postar du denna lapp till SH. Därefter skickar SH ett nytt ägarbevis till den nya ägaren.

PS ta gärna kopia på transfer och på ägarbeviset, efter att båda är signerade, innan du/ägaren postar dom. Posten kan strula...

Nu har jag hittat en potentiell köpare.. Denne köper hästen osedd (sett bilder och filmer) och det kommer isf en transportfirma och tar hästen på lastbil.. Hur löser man detta med pengar och kontrakt och såna saker? Det är svårt att få det att kännas säkert för bägge parter.. Jag vill ju gärna ha pengarna innan jag lastar på hästen men köparen har ju då eg inga garantier på att jag kommer lämna ifrån mig hästen..

Är lite väl långt för dom att åka hit men de känns som de hade varit det enklaste alternativet.. :confused:

Någon som har några bra tips? Egna erfarenheter av liknande affärer?

Slapp inte hästen förän du har penger i näven.
Non som köper grisen i saken??
Tänk dig noga.
Az

Jag hade inte heller släppt iväg hästen innan betalningen är gjord.
Speciellt om ni inte känner varandra.

Ja de känns lite skumt men det känns ändå som att de kommer att bli bra.. Men jag är kanske godtrogen och naiv som tror gott om folk..
Och dom med för den delen som törs köpa en häst dom aldrig träffat.. :D

Nej jag känner så jag med men ja måste försöka få till det där så att dom känner att dom har någon slags garanti och så att jag har det också..
Svårt tycker jag.. :confused:

Postväxel kanske?
Fast jag vet inte, använde det när jag köpte en bil osedd som kom med transportbil, kanske inte går att jämföra :crazy:men det var smidigt och säkert.

En variant kan ju vara att du får halva beloppet insatt på konto innan du lastar hästen. Resten kommer ni överens om, antingen när hästen är på väg eller när den har kommit fram till köparen.
Men skriv allt på kontraktet!!!

När jag sålde min quarter långt bort och han fick åka med transportfirma gjorde vi så här..

Jag mailade henne en kopia på kontraktet. Hon fick då godkänna det. Där stog det att jag ville se pengarna på mitt konto innan hästen åkte. Sen skickade jag med alla papper (dvs regbevis, transferpappret, kontraktet och passet) med hästen. Allt påskrivet av mig. Det hela gick lite fort så de bästa hade ju vart om man hade kunnat skicka upp kontraktet och transfern först och få de påskrivet av köparna, så att du har ett ex av kontraktet påskrivet av köparen när hästen åker.

När jag köpt eller sålt häst långväga så har säljaren upprättat ett köpekontrakt. I kontraktet så har det tydligt stått att hästen är betald och därmed övergår till köparen så fort pengarna kommit in på säljarens konto XX.

Så skriver du ett köpekontrakt, skriver på och skickar så är deras betalning i princip ett accepterande av kontraktet även om de inte hunnit skriva på och du fått tillbaka din del när hästen hämtas med lastbilen.

Skickat alla handlingar med hästen på lastbilen sedan.

//Waern

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Juridik & Ekonomi När man köper hus, nej jag ska inte flytta, hur gör man med besiktningen? Vid köp av häst är det ju viktigt att köparen gör sin egen...
Svar
17
· Visningar
964
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Jag har fått några 18K guldsmycken av mamma som varken hon eller jag vill använda, så hon tycker att jag ska sälja dem. Men hur ska man...
Svar
11
· Visningar
781
Senast: Manji
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka