köpa rockard och sele

sarawi

Trådstartare
Är i färd att köpa en rockard och sele till mitt shagyaarabsto. ska och kolla på en vagn imorgon.
det står i annonsen att den är 50cm mellan skacklarna fram.
mätte hur fet min häst har blivit över magen idag och hon är bredare än 50, tror hon var ca 60 cm på det bredaste stället.. hon går på sommarbete....
Är rockarden för liten då?
Är som ni kanske förstår totalt nybörjare:confused:

Sv: köpa rockard och sele

Ingen som vet?
ska dit idag och det tar 1 1/2 timme att köra med släp dit så det känns ju onödigt om den inte passar... :(

Hmm våran rockard till shettisen är 60 mellan skacklarna. Nu vet jag inte om det är brett, för vi har inte kunnat spänna för honom ännu, men 50 låter ganska smalt. Jag är dock bara en glad nybörjare ännu, så lita inte helt på mig. Har de haft den till större häst innan då?

Skaklar kan man alltid böja ut eller in, men resten av vagnen?? Hur ser den ut. Du bör nog ta med någon som kan se om vagnen är bra.
Balansen är viktig, att du ser över hästen, att svängeln sitter rätt placerad, fjädringen ska fungera, hjulen ska vara starka,
Till nordis hade jag 80 mellan skaklarna, så 60 kan ju fungera, har 50 på settisen. Men de är ju grova.

Liknande trådar

Körning Lite körfeg 'kärring' är på jakt efter en rockard (tror jag) med 'utsikt' och lätta att kliva i och ur.. Frågan är vilken ska jag...
Svar
12
· Visningar
2 649
Senast: agtatoon
·
F
Körning Hej! I förrgår och igår var de första gångerna jag körde med mitt lilla shettissto lite längre, hon gick på som en klocka och tyckte...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
27 705
Senast: _L_
·
E
Körning På ett ungefär hur brett brukar tex en fjording har mellan skacklarna på det smalaste stället på vagnen den drar. Har ringt runt på en...
Svar
5
· Visningar
1 508
Senast: emci
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur