Köpa ridskolehäst, inackorderad på ridskola pga tidsbrist

D

deer

Jag funderar på att köpa häst. Har drömt om det länge och nu har jag chansen. En underbar häst på min ridskola är till salu och mitt största problem kommer vara löst. Mitt största problem är nämligen att jag inte kan lägga tid på hästen varje dag. Jag är nästan nybörjare och har därför inte den erfarenhet som krävs för att ha en häst inackorderad på ett vanligt stall.

Så att ha honom på en ridskola där han blir riden på lektionerna - de dagar jag inte kan verkar vara toppen!

Min fråga är hur mycket det brukar kosta att ha hästen inackorderad på ridskola där han får gå med på lektionerna ett par dagar i veckan? Jag planerar att ha honom 2 kvällar i veckan plus halva söndag eller lördag. Jag vet att det säkert skiljer sig en del i pris, men jag är ändå nyfiken på vilka nivåer det handlar om.

Sen undrar jag också vad det är för nackdelar med att köpa en 4-gångare och inte en 5-gångare?

Sv: Köpa ridskolehäst, inackorderad på ridskola pga tidsbrist

Är det klart att han kan stå kvar på ridskolan och gå lektioner?
Känns ju lite underligt annars att de vill sälja en häst men sen ändå har kvar den i verksamheten?
Fast det är klart, om det är pengabrist så är det ju en kanonbra lösning för dem.

Vad jag eg. undrar är- om du bara kan rida 2-3 dagar i veckan, varför inte skaffa medryttarhäst istället? Det känns som mycket pengar i både engångskostnad och löpande kostnader för att inte ens ha hästen fulltid?

Nåja, nog om det! Jag brukar alltid råda nybörjare till att köpa en fyrgångare med lätt för tölten. Femgångare har ofta svårt för både trav och galopp i större utsträckning än vad fyrgångarna har, så det är bra att börja med en trevlig fyrgångare.
Om man inte hittar en femgångare som är helt ren i alla gångarter och är lättväxlad, förstås!

Tack för ditt svar! Uppskattas massor! :)

Det är inte ridskolan som äger honom utan en utomstående person som jobbat i ridskolan men som nu har slutat. Så de vill gärna ha kvar honom i ridskolan.

Han är 4-gångare och har ganska lätt för tölten. Första gången jag red honom så lyckades jag sätta den med en gång. :)

Problemet med fulltid är att jag inte riktigt vet vad jag skall göra med tiden. Jag har inga kompisar som varken rider eller har häst så jag är helt ensam. Och eftersom jag har vanligt jobb så är det bara kvällstid och delar av helgen som jag kan lägga på ridningen. På kvällarna så är det ju oftast lektion så då har jag inte tillgång till paddocken heller och rida ut själv känns som att det kanske är kul de första gångerna, men sen vill man ju lära sig och utvecklas med hästen. Det är svårt.. Jag är förtjust i honom och det är jättesynd om han köps av någon som tar bort honom från stallet. :(

Efterhand som vi lär oss så skulle jag vilja ta med honom på tävlingar, kurser m.m. :)

På ridskolan där jag jobbar är et här en inte helt ovanlig lösning, som har fungerat bra. Både för hästägare som är nya på hela äga-häst-biten och för människor "mitt i karriären" med mycket hästvana.
Se bara till, om det blir köp, att du har klara papper (inte enbart muntligt) på hur mycket din häst skall gå i verksamheten, om det är enbart lektioner eller även turridning, på vilken nivå rytarna som kommer rida hästen på lektioner är samt hur mycket avdrag du får på stallhyran för varje lektion/tur din häst jobbar.
Se till att du faktiskt har tillgång till din häst då du har tid och möjlighet at rida och njuta av att vara hästägare!

Fygångare har ju oftast luite lättare för traven och galoppen än femgångare, men det beror ju väldigt mycket på individen och hur den är riden/rids.

Lycka till och välkommen till islandshästvärlden!

/Malin

Det låter ju verkligen som ett toppenbra lösning för både dig och ridskolan då, och du får väl säkert hjälp med träningar osv också? Kanske rida med på lektioner?

Om du verkligen trivs med hästen och känner att tid och pengar räcker till, så tycker jag absolut att du ska "go for it" och säger som Freyr: Lycka till och välkommen till islandshästvärlden!

Tack för att ni är så positiva!!! Jag har så mycket att tänka på och har flera ton med ångest så det känns skönt att få positiva kommentarer som säger att det faktiskt inte är omöjligt.

Jag är "mitt-i-karriären", har en 3 årig dotter och ett nybyggt hus så jag har inte all tid i världen. Detta är en bra chans att "äta kakan och ha den kvar". Att jag kan få äga en häst och sköta den så det passar mig bäst. Behöver en bra motionsform och ridningen passar mig toppen då jag älskar islandshästar och tycker att det är så himla kul att rida och att få komma till stallet.

Vad mer bör man tänka på mer än att ha "reglerna" skriftliga? Han verkar ju vara frisk och välmående, han går ju lektion nästan varje dag. Bör man göra någon undersökning på honom ändå?

ALLTID göra en grundlig veterinärbesiktning innan köp. Du som köpare ska stå för besiktningen och gärna vara med när den utförs.
Allt för att minimera risken för att du ska få problem om det visar sig att hästen har några dolda fel!

Har du ridit honom mycket?
Annars är väl mitt tips att provrida flera ggr, kolla med några duktiga hästmänniskor runt dig om priset verkar vara vettigt, ta ut en bra veterinär och besiktiga honom, kolla hur det ligger till med försäkringar, hästpass, vaccinationer.
Följer det med utrustning? Passar utrustningen som följer med? Är han genomgången av hästtandläkare ngn gång?

Det är mycket att tänka på, men oj så härligt det är att vara hästägare sen!

Jag är student, jobbar extra och har hund och sambo, men tiden hos hästen är verkligen guld värd.
Det viktiga är att redan från början göra allt så smidigt som möjligt- jag står i ett stall där jag bara behöver rida och mocka, dessutom hjälps vi till stor del åt med det också.
Jag har insett att distriktsveterinärerna är hutlöst dyra och anlitar andra veterinärer, jag har en kanonbra hovis som är medeldyr, har hästen försäkrad i dubbel veterinärvård men bara 10 000 liv- då kostar han knappt 1000 kr om året i försäkring. Då funkar det även för en studentkassa.

Så, kolla upp så du får saker att gå så smidigt som möjligt redan från början- häst ska vara en tillgång i livet och inte ett tråkigt, dyrt måste. Ni kommer säkert få urkul ihop! :)

Nu har jag läst lite mer på forumet och blir orolig över att hästen blir "förstörd" av att gå på lektion med andra ryttare. Han kan gå i de 4 gångarterna idag men jag skulle vilja träna honom på att de skall bli rena och mer "lättfattade". Vill också jobba upp hans muskulatur och jobba med hjälperna. Har läst Reynirs islandshästbok och vill gärna kunna handskas och rida hästen på det viset.

Hur vet man att hästen som jag har hittat är ett bra material? Att han inte är en trött 7-åring som bara vill lalla runt?

Du kanske kan komma överens med ridskolan om att han bara går med på de mer avancerade ryttarnas lektioner? Om du är orolig för att han ska tappa gångarterna.

Du kanske kan komma överens med ridskolan om att han bara går med på de mer avancerade ryttarnas lektioner? Om du är orolig för att han ska tappa gångarterna.

Det har du rätt i. Det kan man ju göra... :) Tänkte inte på det....

Nu är jag dock nervös över en annan sak och det är hans exteriör. Har läst nästan hela exteriörtråden och har börjat oroa mig för att han inte är bra byggd osv. Nu har jag ingen bild på honom, men det skall jag försöka ordna. :)

Nu har jag läst lite mer på forumet och blir orolig över att hästen blir "förstörd" av att gå på lektion med andra ryttare. Han kan gå i de 4 gångarterna idag men jag skulle vilja träna honom på att de skall bli rena och mer "lättfattade". Vill också jobba upp hans muskulatur och jobba med hjälperna. Har läst Reynirs islandshästbok och vill gärna kunna handskas och rida hästen på det viset.

Du är rolig du ... hur vet du att det inte är du som förstör honom ???

Det är nog bra att oroa sig för allt innan du köper honom och sen behöver du inte oroa dig mer för då är det som det är.

I din situation med karriär och småbarn så tror jag att du ska uppskatta att få hjälp och kunna ha en egen häst och att den blir motionerad under överinseende av en person med någon slags ridlärar-utbildning på ett regelbundet sätt.

Efter en dålig häst-köps-erfarenhet med en lokal distriktsveterinär brukar jag att ta de hästar jag köpt till ATG-klinik för ordentlig undersökning. Men det är jag och mina erfarenheter. Du känner ju hästen och säljarna. För att få försäkra hästen måste man ha veterinärundersökning. För mig är det viktigt att hästen är frisk eftersom jag vill rida.

Allvarligt ska du köpa häst har du räknat på att rida på ridskola två gånger i veckan några år tills du blir mer erfaren och barnen blir större. Det är dyrt att ha häst och det är ditt ansvar.

På något sätt tycker jag att man har en skyldighet mot hästen att den inte riskerar att bli "vandringspokal" för de hästarna kan det vara synd om. En islandshäst lever tills den blir 25 - 30 år kanske. Vet du inte att du orkar med hästen hela livet tycker jag inte du ska köpa.

Senast ändrad:

Hur vet man att hästen som jag har hittat är ett bra material? Att han inte är en trött 7-åring som bara vill lalla runt?

Man får helt enkelt ta det goda med det onda.
Vill du verkligen ha häst?
Har du inte mer tid att lägga än 2-3 dagar/vecka?
Då är det här ju en jättebra lösning för dig.

Jag skulle aldrig komma på tanken att ha min egen häst på ridskola, men det är för att jag satsar på tävlingar på hög nivå och jag vill forma min häst efter MIG. Och jag HAR tiden som krävs för att rida, träna och sköta honom så mycket osm krävs (eller majg tar mig tid, snarare).

Så, om du är otrolig och inte vill ha hästen på ridskolan, så får du antingen tänka ut någon annan lösning (duktig medryttare?) eller så får du överväga om du ska köpa häst ö.h.t.
Det kan bara ditt hjärta berätta för dig!

Du är rolig du ... hur vet du att det inte är du som förstör honom ???

Det är nog bra att oroa sig för allt innan du köper honom och sen behöver du inte oroa dig mer för då är det som det är.

I din situation med karriär och småbarn så tror jag att du ska uppskatta att få hjälp och kunna ha en egen häst och att den blir motionerad under överinseende av en person med någon slags ridlärar-utbildning på ett regelbundet sätt.

Efter en dålig häst-köps-erfarenhet med en lokal distriktsveterinär brukar jag att ta de hästar jag köpt till ATG-klinik för ordentlig undersökning. Men det är jag och mina erfarenheter. Du känner ju hästen och säljarna. För att få försäkra hästen måste man ha veterinärundersökning. För mig är det viktigt att hästen är frisk eftersom jag vill rida.

Allvarligt ska du köpa häst har du räknat på att rida på ridskola två gånger i veckan några år tills du blir mer erfaren och barnen blir större. Det är dyrt att ha häst och det är ditt ansvar.

På något sätt tycker jag att man har en skyldighet mot hästen att den inte riskerar att bli "vandringspokal" för de hästarna kan det vara synd om. En islandshäst lever tills den blir 25 - 30 år kanske. Vet du inte att du orkar med hästen hela livet tycker jag inte du ska köpa.

I några trådar jag har läst så har folk skrivit om att folk som lånat deras hästar har "förstört" dem då de ridit på fel sätt osv. Jag tänkte utbilda både mig och häst och gå kurser med honom men är orolig för att det "förstörs" när/om han blir "felaktigt" riden flera gånger i veckan.

Oroar mig, det är det jag gör just nu. Har ont i magen av alla funderingar som går fram och tillbaka.

Funderar på att ha honom på ridskola de första åren och allt eftersom man blir bättre och man får mer tid så vill jag flytta honom lite närmare mig. Men som det ser jag lösningen att ha honom på ridskola är toppen och enda sättet för mig som nybörjare att ha häst.

Jag längtar så oerhört efter att få komma till stallet. Efter att få rida. Att få träna upp musklerna på honom (och mig!! :O). Det är skitjobbigt! Kommer börja rida lektion 2ggr i veckan snart och det skall bli riktigt kul! Just nu (för att stilla min vill-rida-hela-tiden-lust) pluggar jag Reynirs bok men det är svårt att att förstå alla termer och att inte kunna göra det i praktiken - eller fråga någon. På lektionerna har vi ju inte tid för sånt prat.

Tja... du verkar faktiskt ha drabbats av hästtokig-sjukan... den där som gör att man promenerar 5 km bara för att få klappa en häst eller möjligen se dem i hagen.

Du ska veta att mocka är inte det lättaste att göra heller, vet du hur man tar hand om sadel och träns ? Hur ser du att hästen arbetar riktigt i form ? Att sadla på ett riktigt sätt är inte heller det lättaste.

Förr sa man att lärde sig lika mycket av att sitta bredvid på en lektion som att rida själv. Lägg till dina 2 timmar i veckan med att sitta och titta på lektioner åtminstone 1 dag i veckan. På det sättet ser folk att du är intresserad och efter ett tag kommer de att börja prata med dig.

En sak är alltid viktigt i ett stall, speciellt gemensamma och ridskolor det är att man gör sin del av uppgifterna. Gör dig oumbärlig och be att få hjälpa till med något så lär du dig saker och kanske när du kan tillräckligt kan börja med att vara med på en foderhäst och sen när du inte är stressad köper du egen. Stress mår du inte bra av.

I några trådar jag har läst så har folk skrivit om att folk som lånat deras hästar har "förstört" dem då de ridit på fel sätt osv. Jag tänkte utbilda både mig och häst och gå kurser med honom men är orolig för att det "förstörs" när/om han blir "felaktigt" riden flera gånger i veckan.

Oroar mig, det är det jag gör just nu. Har ont i magen av alla funderingar som går fram och tillbaka.

För att kunna rida i "rätt form" måste du ungefär veta vad som är "rätt" form. Detta är inte lätt, åk på hästvisningar, premieringar, läs böcker, titta på bilder... Allmänt kan jag säga fast jag nog inte kan det själv är att det är frågan om mycket balans och teknik.

Låt nu inte hästhandlare/ridskolan stressa dig att köpa en häst du kanske inte är mogen för bara för att de vill ha hästen kvar på ridskolan. Se till att hästen är försäkringsbar, dvs veterinärbesiktigad A1 , utan anmärkning.

Det man inte hinner göra själv får man betala för. Så enkelt är det. Jag har mockat och jag är inte rädd för att skita ner mig. Kommer som sagt ha honom inackorderad på ridskolan där han bor idag och där finns underbara människor som redan nu hjälper mig. Det är ett litet stall och jag behöver inte "visa mig intresserad" för att folk skall prata med mig. Jag har pratat med dem sedan dag 1.

Jag håller med dig om att man lär sig mkt av att sitta brevid! Filmade min privatlektion och har nu lärt mig hur det inte skall se ut osv. Kommer åka på tävlingar och filma också. Som jag även nämnt så kommer jag rida mkt för instruktör och ta privatlektioner. De stora kostnaderna för mig kommer inte vara hästens driftskostnader utan snarare våra utbildningskostnader... ;)

Är som sagt 28 år och har redan hunnit med att köpa/sälja BR , en villa och byggt ett nytt hus. Har haft fast jobb på samma ställe sedan jag var 19 och är numera gift med den man jag levt med i 10 år och nu har vi en 3-årig dotter. Jag vet vad ansvar är och köper inget sådant här spontant. Min vilja att ha häst började för 6 år sedan... men det är först nu jag känner att det är rätt tid. Har pengarna, intresset och tiden kan jag pussla med (därav inackorderad på ridskola) och dessutom har jag stöd från min famlij. Så jag känner mig ganska lugn. I värsta fall så finns faktiskt valet att sälja honom.

För att kunna rida i "rätt form" måste du ungefär veta vad som är "rätt" form. Detta är inte lätt, åk på hästvisningar, premieringar, läs böcker, titta på bilder... Allmänt kan jag säga fast jag nog inte kan det själv är att det är frågan om mycket balans och teknik.

Låt nu inte hästhandlare/ridskolan stressa dig att köpa en häst du kanske inte är mogen för bara för att de vill ha hästen kvar på ridskolan. Se till att hästen är försäkringsbar, dvs veterinärbesiktigad A1 , utan anmärkning.

Tack för dina råd! Ägaren stressar mig inte och jag känner mig inte stressad. Tar allt i lugn takt. :) Jag litar på dem och de har inte tvingat honom på mig, det var jag som sa att jag blivit kär. :)

Besiktning skall självklart göras! Investerar ju en stor del pengar... :S

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 885
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Träning Hej! Jag går på ridskola en gång i veckan samt har egen häst. Jag funderar dock på ifall det hade gått att ta med pållen till lektionen...
Svar
17
· Visningar
1 827
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka