Köpa ponny utan stam...

gadriel

Trådstartare
Jag går i valet och kvalet om jag ska köpa två shettisar jag tittat på. De är precis vad jag letat efter, lagom ålder, trevliga i all hantering,körda både i enbet och par och trevliga utseendemässigt (enligt mig iaf).

Problemet är att dom inte har stam, däremot kommer de vid ett ev köp ha pass. Vaccinationer är också i sin ordning.

Är jag dum om jag köper dom trots okänd stam, kommer det på något sätt bli ett problem när jag vill tävla?

Den ena är en valack så han är ju i vilket fall inte intressant att avla på och även om stoet haft stam ser jag heller ingen anledning att avla på det, det finns så mycket shettisar och enda anledningen att jag skulle ta föl är att få ett likadant som mamman för att matcha och då behåller jag det ändå själv. Men det är ju körning jag vill pyssla med och inte avel (har redan ett avelssto här hemma).

Tävlar ni mycket inom shettisföreningen? Har förstått att det bara är renrasigt som gäller där. Jag är med i två kuskföreningar och den ena, jönköpings läns kusksällskap verkar ha en hel del tävlingar så det känns som att det borde räcka? Eller missar jag mycket om jag inte kan vara med på shettistävlingarna?

Blev väldigt förtjust i hästarna när jag provade dom och hade god lust att stoppa in dom i bilen och ta med dom hem...:angel:

/en kluven fia

Sv: Köpa ponny utan stam...

Vet inte hur shettisföreningen har det med renrasiga på sina tävlingar, du får läsa på deras sida. Men annars så missar du inget utom utställningar.
Har du ändå inte planerat att avla/ ställa ut så gör det ju annars ingen som helst skillnad.

Vet inte hur shettisföreningen har det med renrasiga på sina tävlingar, du får läsa på deras sida. Men annars så missar du inget utom utställningar.
Har du ändå inte planerat att avla/ ställa ut så gör det ju annars ingen som helst skillnad.

Nej utställningar är jag inte intresserad av, räckte att jag var "tvungen" att premiera min nordsvensk och hon ska även avlas på så jag får nog av det ändå.

JTävlar ni mycket inom shettisföreningen? Har förstått att det bara är renrasigt som gäller där.

Yes, "vi" föredrar renrasigt ;) Och ja, där förekommer tävlingar. Bruksdagar, precisionskörning, rid- och körutflykter, löshoppningsträffar bland annat. Sedan finns ju Rid- och körklubben Shetland http://www.klubbenshetland.se/ som anordnar mycket.
Sedan, om man skulle bli biten av ponnytrav, så får hästen endast tävla i det om den har stamtavla.
Övriga aktiviteter är ju som du säger utställningar, stuteriträffar, läderkurs, puts- och visningsträff osv. Det är en stor förening :bump:

Så fördelar finns där, förutom att man vet var ens ponny kommer ifrån och vilka anlag som kan cirkulera runt i kroppen på den :)

Nej utställningar är jag inte intresserad av, räckte att jag var "tvungen" att premiera min nordsvensk och hon ska även avlas på så jag får nog av det ändå.

schhhh. säg inte så högt... Själv är jag utställningsfreak ;)
nä men som sagt så om du inte har planerat att starta inom shettisföreningen så tycker jag allt att du kan gå på magkänslan. Det är ju trots allt lite äldre individer vi pratar om och du kan ju bilda dig en uppfattning om deras temperament och exteriör utan att lusläsa en stamtavla...

Yes, "vi" föredrar renrasigt ;)

Hoppar in me lite frågor här:angel:
Inom trav vet jag ponnyerna måste ha stam, men är man ovälkommen inom körning oxå, om man vill tävla?:crazy:

Jo, jag fattar kanske inte riktigt:angel: men man är väl aldrig tvungen att premiera sin häst?:confused:

Tack för era svar!

Det blir inga shettisar. Har idag fått reda på att jag blivit lurad på min fjording. Hon ska vara 12 år men har visat sig vara 18 år ! *arg och ledsen*. I vilket fall har vi nog fått fram stammen så jag kommer behålla henne och betäcka henne och hoppas hon blir dräktig så kan vi iaf få ett renrasigt föl efter henen och kanske behålal som körhäst.

Har minst sagt varit en chockartad dag, hur många hästar blir 6 år äldre över en natt. :crazy:

Va med om samma sak, ja ångrar att jag inte läste och kollade upp nummret på halsen på den fd travaren ja köpte, hon blev 7 år äldre:eek: *tidigare ägare bortblåsta å deras gård stod tom* :mad::(

Tråkigt när sånt händer:(
Hoppas det går bra med avlandet;)

Va med om samma sak, ja ångrar att jag inte läste och kollade upp nummret på halsen på den fd travaren ja köpte, hon blev 7 år äldre:eek: *tidigare ägare bortblåsta å deras gård stod tom* :mad::(

Tråkigt när sånt händer:(
Hoppas det går bra med avlandet;)

Har fått reda på att de gjort så med fler hästar. Usch säger jag bara :cry::(

Det hoppas jag. Har redan pratat med hingsthållaren, man får ju göra det bästa av det.

Fy vad tråkigt med din fina pålla!

Vad gäller shettisar så tycker jag att dom med stam är att föredra eftersom Svenska Shetlandssällskapet ordnar så mycket aktiviter och tävlingar i samband med utställningarna. Det är ju inte gott om körtävlingar så att missa dom bara för att ponnyn inte har stam är ju lite synd.

Hoppas det går bra med betäckning och ev. fjordföl!

Fy vad tråkigt med din fina pålla!

Vad gäller shettisar så tycker jag att dom med stam är att föredra eftersom Svenska Shetlandssällskapet ordnar så mycket aktiviter och tävlingar i samband med utställningarna. Det är ju inte gott om körtävlingar så att missa dom bara för att ponnyn inte har stam är ju lite synd.

Hoppas det går bra med betäckning och ev. fjordföl!

Mmm,är nog bättre att köpa med stam iaf. Funderar på om man skulel ta en shettis på foder ett år så jag har ngn lite roligare att köra men jag ska börja ge havre och se om det får upp frammåtandan lite men det känns inte så motiverande att börja dressyrköra och så med en 18-åring. Kamé går ju iten att köra ut med själv även om hon blir inkörd i höst.
Sambon verkar hyffsad öppen för en shettis på foder, får väl diskutera saken lite mer.

Ja det finns ju gott om shettisar så nog borde du hitta någon som du gillar... Du får gärna vara fodervärd åt min men han är ju som sagt inte inkörd ännu så....;)

Ja det finns ju gott om shettisar så nog borde du hitta någon som du gillar... Du får gärna vara fodervärd åt min men han är ju som sagt inte inkörd ännu så....;)

Tror det med, om inte annat säkert en hel del som vill ha sina shettisar motionerade under ett år.

Nja, inkörningar är jag ju inte så haj på annars hade jag inte tackat nej.

Nu är iaf Lovas papper snart i brevlådan, hittat dom idag. Så roligt även om hon visade sig vara så gammal.

Nej men kära nån! :eek:
Vilket rabalder ni hamnat i, men verkligen kul att du fått tag på hennes stam så du kan avla! :bump:
Visst kan man fodra och träna en häst pigg!
Dotars hopponny är lite bekväm av sig (milt sagt) men tack vare goda råd från tränare och foderrådgivare har hans kapacitet mångdubblats!
Jag håller tummarna för att du behåller din fina fjording och får bättre fart på henne!

Nej men kära nån! :eek:
Vilket rabalder ni hamnat i, men verkligen kul att du fått tag på hennes stam så du kan avla! :bump:
Visst kan man fodra och träna en häst pigg!
Dotars hopponny är lite bekväm av sig (milt sagt) men tack vare goda råd från tränare och foderrådgivare har hans kapacitet mångdubblats!
Jag håller tummarna för att du behåller din fina fjording och får bättre fart på henne!

jo det gör nog skillnad, Har ju fått henne mycket piggare sen jag köpte henne.

Imorgon åker Lova till hingst iaf och vi hoppas på ett grått stoföl som vi kan behålal som körhäst och till avel :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har spårat upp en av mina ponnys som såldes av ekonomiska skäl för några år sedan. En ponny jag tyckte mycket om och planen...
Svar
14
· Visningar
2 383
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka