Köpa ponny från Holland

Smulan75

Trådstartare
Hjälp mig,

Jag har hittat en ponny på annons, men den finns i holland och säljs på förmedlingsuppdrag av en svensk. - kom på att jag inte frågat om det är privat eller företag.

Jag har fått ett par bilder och den ser jättefin ut. Ålder, pris, utbildning och beskrivningen är precis vad jag letar efter.

Ringde och har pratat med försäljaren. Det läggs en handpenning på 5000kr. transport och besiktning - utförs i holland ingår i priset och ordnas av försäljaren. Den levereras hem till försäljaren som ville "kolla" att den var ok innan de lämnade ut den till mig. provtid i 3månader med möjlighet att byta in mot en annan ponny eller få hjälp att sälja den. De tar inte tillbaka den.

Jag har fått lite hemsidor som iof ser seriösa ut men som inte innehåller så mycket information.

Vad tror ni? Är risken för stor för att bli lurad?
Jag har bett om referenser, ska be om personnr och kolla upp hos skatteverket/KFM.
Har även bett om video/film men enligt henne så har hennes kontakter inte den "tekniska kompetensen och utrustningen". Hon har en bekant som bor i holland och som hittar ponnierna genom sina kontakter.
Fick tipset av min instruktör att kolla så att det finns ett vettigt inbytesalternativ - ponnier i samma prisklass och att hon står för kostnaden vid ev hjälp med försäljning.

Det känns inte som förlusten är så stor om det skulle visa sig gå vägen, men att jag kan vinna desto mer om den är så bra som beskrivning/bilderna utger.

Sv: Köpa ponny från Holland

Vem äger hästen när den lämnar Holland? Är du beredd att stå risken med livvärdet eftersom försäkringen när den väl kommer till Sverige kommer att vara väldigt begränsad? Det i sin tur gör att det kan bli svårt att sälja den vidare.

Vem står risken under transporten? Finns det något bolag som vill försäkra hästen under transporten?

Det känns skumt att lägga handpenning för att hästen ska hem till förmedlaren och denne ska avgöra om ponnyn är okej, vad händer om den inte är det? Eller om den är bättre än väntat och hon inte vill sälhja den vidare utan tar den själv? Och annan ponny vid byte när man förmedlar från holland känns inte så lovande, hur blir det med transporter då etc?

Jag betvivlar för övrigt att det rent tekniskt och komptensmässigt gåt att prestera en video. Det kan man göra ganska okej även med en halvbillig digitalkamera eller många mobiler. Det låter som ett svepskäl.

Just detta att transport och besiktning ingår i priset tolkar jag som att köparen äger hästen i Holland, vilket ju är en gigantisk risk.

Jag har köpt två unghästar i holland och de var försäkrade innan de påbörjade sin resa till sverige, de besiktigades i holland innan de åkte. Men jag vet inte vem du ska köpa av, alla är kanske inte seriösa. Den tjejen som hjälpte mig är dock så seriös man kan bli och skulle gärna köpa av henne igen (om det nu inte är så att jag ska försöka göra mig av med en häst istället).

Jag håller med övriga, att göra en film kan inte vara så krångligt känns som svepskäl.

Vem äger hästen när den lämnar Holland?
Mitt råd till dig är att efterfråga referenser för är det en seriös förmedlare har denne säkert goda referenser att ge.

Sedan gör precis det du säger, kolla noga upp företaget så det är ok.

Det kostar inte så mycket att ta bilen ner till Holland och titta på hästen innan du köper den.

Annars är det normalt inga konstigheter att köpa häst från utlandet. Vill du inte ha den när du får den är det ju bara att sälja den vidare. Frisk bör den ju vara eftersom den är besiktigad i Holland. Fråga efter besiktningspapperna så att du får kopior på dem också, och fråga ifall veterinären kan skriva dem på engelska så att du förstår vad det står.

Den viktigaste biten är att ha klart med enligt vilket lands lagar den här affären görs. Det är något man alltid ska ha klart innan man gör en affär över landsgränser. När den biten är klar så får man ju se till vad villkoren blir och om sätt, risker och pris är värt att ta.

Som exempel gör affären enligt svensk lagstiftning är till en klar nackdel för köparen att säljare står för besiktningen. Jag har ingen aning om vad holländsk lagstiftning säger. Så red ut den biten först innan du ens börjar fundera på om du ska våga köpa eller inte.
Av någon konstig anledning är hästköpare väldigt blåögda och villiga att betala stora summor till säljare i andra länder utan att ha grundläggande saker klara för sig. Saker som andra som gör affärer med andra länder tar helt givna att man ska ha, som exempel klart enligt vilka regler/lagar man gör affären.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka