Köpa Överviktig häst+Bantning

E

eternalsunshine

Jag har hittat en pålle som är helt underbar i temperament o allt.
enda problemet är att hon är väääldigt överviktig.
Det är en nordsvensk travare som har varit superslimmad en gång i tiden men sen fått gå med bl.a. fölston och därav fått för mkt mat o blivit tjock.
Hon är därför också nu väldigt glad i mat förstås.
Men hon är i vilket fall pigg och framåt, men trött fort såklart.
Men jag undrar hur man gör upp en diet och allehanda vardagssysslor. T.ex. ska hon stå inne under natten (Tycker inte om egentligen) hon måste sättas igång försiktigt för hon har inte blivit riden sedan 3månader. Och när vet man när man kan börja träna bort fettet "på riktigt" och hur?
Om jag köper henne så kommer hon gå med en 20årig varmblodsdam som behöver ganska mkt att äta.
Min idé har från början varit så mkt lösdrift som möjligt och fri tillgång till hö pga praktisk lösning.
Spricker detta helt? hur löser man det?
Och hur gör ni med eget stall på dagarna i såna fall med maten när ni inte har lösdrift? Liksom, nån måste ju utfodra..

Ursäkta om detta verkar urbota dumt. Men det är första gången jag skaffar egen häst i eget stall :)
Tack för alla tips o svar!
:bow:

Sv: Köpa Överviktig häst+Bantning

Gör först en ordentlig vet. besiktning inför köpet, så hon inte fått nån överbelastningshälta av övervikten, "det hände mig nämligen" viktigt att hon kan longers i trav i båda varven. Du kanske kan ha henne på foder en tid före köpet ?
sen ska hon sättas igång försiktigt, mycket skritt, sen ser du ju hur hon börjar bli smal igen, ett problem kan vara "fri tillgång på hö" det kan vara att hon äter sig fet igen då, det bästa hade varit "givor" på dagen. Nån annan specialdiet har jag ingen erfarenhet av, tror inte det behövs, motion och snålt med foder funkar nog bra.

Vi har nordisar på lösdrift med fri tillgång och de har fin hull. Hon har kanske tränats för lite helt enkelt. Du kanske inte behöver hålla på med utfodring om du tränar henne ordentligt.

Som ngn annan skrev: Ta ut vet för en ordentlig undersökning innan köp!

Sen är inte jag så bra på det där med foder, men det känns ju som att du skulle ta reda på hur mycket hon behöver av grov foder etc så att du faktiskt vet hur mycket hästen behöver. Vi hade en lösdrift där vi räknade ut hur många balar en häst åt per dag. Så säg att hästen ska ha ca 12 kg = en bal hö, så la vi ut det på morgonen. Så hade de givan för hela dagen. Kan vara lite tråkigt om hästen äter upp hela givan "direkt" men för oss fungerade det bra!

När jag bantade en korsning nordsvensk travare/nordsvensk så var jag ute och trav joggade mycket. Typ intervall efter hur mycket som hästen orkade. Så i början blev det mer skritt och mindre trav men sen ökade jag trav tiden o kortade skritt tiden. Var jätte effektivt på den damen. Tror inte jag galopperade alls de första 2-3 månaderna förutom att kolla så att den fanns;) Men när hästen väl orkar det så har den nog gått ner ganska mycket redan så då kan man kanske börjar rida så "som man vill", med galopp å hela köret:)

Ursäkta rörigt inlägg.. Vet inte om det är den bästa varianten men så skulle nog jag gjort!:angel:

Lycka till iaf:laugh:

Ta med i beräkningen att med en mera slimmad kropp/ bättre kondition så kan även personlighet ändras.

Som ngn annan skrev: Ta ut vet för en ordentlig undersökning innan köp!

Sen är inte jag så bra på det där med foder, men det känns ju som att du skulle ta reda på hur mycket hon behöver av grov foder etc så att du faktiskt vet hur mycket hästen behöver. Vi hade en lösdrift där vi räknade ut hur många balar en häst åt per dag. Så säg att hästen ska ha ca 12 kg = en bal hö, så la vi ut det på morgonen. Så hade de givan för hela dagen. Kan vara lite tråkigt om hästen äter upp hela givan "direkt" men för oss fungerade det bra!

När jag bantade en korsning nordsvensk travare/nordsvensk så var jag ute och trav joggade mycket. Typ intervall efter hur mycket som hästen orkade. Så i början blev det mer skritt och mindre trav men sen ökade jag trav tiden o kortade skritt tiden. Var jätte effektivt på den damen. Tror inte jag galopperade alls de första 2-3 månaderna förutom att kolla så att den fanns;) Men när hästen väl orkar det så har den nog gått ner ganska mycket redan så då kan man kanske börjar rida så "som man vill", med galopp å hela köret:)

Ursäkta rörigt inlägg.. Vet inte om det är den bästa varianten men så skulle nog jag gjort!:angel:

Lycka till iaf:laugh:

Bra tips! Jo det var ungefär så jag tänkte och de jag har pratat med säger att hon nog kommer gå ner i vikt så fort hon får röra på sig.
Hon har inte blivit riden på 3månader o innan dess bara sporadiskt ;)

Ta med i beräkningen att med en mera slimmad kropp/ bättre kondition så kan även personlighet ändras.

Ja det förstås! Men det skulle ju ändå betyda att hon mådde bättre psykiskt också så det kan jag ta, oavsett vad som väntar:grin:

Vi har nordisar på lösdrift med fri tillgång och de har fin hull. Hon har kanske tränats för lite helt enkelt. Du kanske inte behöver hålla på med utfodring om du tränar henne ordentligt.

Ja det tror jag med, som alla jag har pratat med också.
Hon har i regel bara gått i hagen med fölston o fått för mkt mat.
Som tur är är hon ändå framåt :)

Gör först en ordentlig vet. besiktning inför köpet, så hon inte fått nån överbelastningshälta av övervikten, "det hände mig nämligen" viktigt att hon kan longers i trav i båda varven. Du kanske kan ha henne på foder en tid före köpet ?
sen ska hon sättas igång försiktigt, mycket skritt, sen ser du ju hur hon börjar bli smal igen, ett problem kan vara "fri tillgång på hö" det kan vara att hon äter sig fet igen då, det bästa hade varit "givor" på dagen. Nån annan specialdiet har jag ingen erfarenhet av, tror inte det behövs, motion och snålt med foder funkar nog bra.

Okej! Det ska jag ta med inför besiktningen.
Tänkte be dem kolla hovarna ordentligt också.
Men bra med longeringstipset!!
De vill liksom många andra inte låna ut hästen på prov. De hade dåliga erfarenheter av det :crazy:

Jag har hittat en pålle som är helt underbar i temperament o allt.
enda problemet är att hon är väääldigt överviktig.
Det är en nordsvensk travare som har varit superslimmad en gång i tiden men sen fått gå med bl.a. fölston och därav fått för mkt mat o blivit tjock.
Hon är därför också nu väldigt glad i mat förstås.
Men hon är i vilket fall pigg och framåt, men trött fort såklart.
Men jag undrar hur man gör upp en diet och allehanda vardagssysslor. T.ex. ska hon stå inne under natten (Tycker inte om egentligen) hon måste sättas igång försiktigt för hon har inte blivit riden sedan 3månader. Och när vet man när man kan börja träna bort fettet "på riktigt" och hur?
Om jag köper henne så kommer hon gå med en 20årig varmblodsdam som behöver ganska mkt att äta.
Min idé har från början varit så mkt lösdrift som möjligt och fri tillgång till hö pga praktisk lösning.
Spricker detta helt? hur löser man det?
Och hur gör ni med eget stall på dagarna i såna fall med maten när ni inte har lösdrift? Liksom, nån måste ju utfodra..

Ursäkta om detta verkar urbota dumt. Men det är första gången jag skaffar egen häst i eget stall :)
Tack för alla tips o svar!
:bow:

Köpte min underbara islandshäst i vintras, han var överviktig men jag föll för honom direkt, passade mig perfekt.
Vi har en ponny sedan tidigare som vi har haft inhyrd men som vi tog hem när vi byggde eget stall, hade inte heller haft häst i eget stall tidigare.
Började med att gå promenader med honom innan vi började rida, nu är det full sprutt på honom, han är fortfarande lite mullig, men det är mest sommarmage.
Det gäller att inte ha bråttom det är bättre att ta det lugnt och få en hållbar häst.
Eftersom dottern är i skolan på dagarna och vi andra jobbar, så har vi löst lunchningen med en lunch grind.
Funkar helt perfekt och kostade i princip ingenting.
Byggde en hage i hagen med en bom som vi fäller ner och sätter i en sk brandmagnet, sen har vi en timer och när strömmen slås av på timern så går grinden upp och dom kan gå in och äta, gissa om dom står och trycker vi grinden när klockan börjar närma sig matdags, dom lärde sig det på en dag. Funkar helt suveränt.
Vårt problem är att ponnyn behöver mycket mat och islänningen inte så mycket, men det löser vi med att ponnyn får mycket hö under natten i stället.
Det är så himla skönt att ha hästarna hemma på gården.:banana:
Lycka till.

Åh vad härligt att höra från en med samma erfarenhet!
Det med grinen lät som en toppenidé!
Sen ska jag ta ipp med min tekniske far :D

Åh vad härligt att höra från en med samma erfarenhet!
Det med grinen lät som en toppenidé!
Sen ska jag ta ipp med min tekniske far :D

Vill du ha bilder så är det bara att höra av sig.
Brandmagneter brukar det finnas mycket av ute på byggen eller hos byggfirmor, nu är min man i den branchen, men det går nog att fråga någon annars.
Kan å andra sidan inte tänka mig att det kostar så mycket.

Lycka till, det är sååå underbart att ha hästarna hemma.:banana:

Jag är superintresserad av grindlösningen! :idea::idea:

Har ingen aning om vad det är för manget, berätta och visa bilder! Behöver banta en schettiskille och ett vbl sto efter sommaren!

Liknande trådar

Hästmänniskan jag behöver lite råd. Jag har en häst jag har haft på foder i nästan två år, men för ca ett hal år sedan va jag tvungen att lämna...
Svar
16
· Visningar
1 708
Senast: Hyacinth
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 986
Senast: hoppeloppe
·
Anläggning hej allihop! det är så att jag fått förmånen att hyra ett helt stall med tillhörande hagar:banana: vad tycker ni jag bör tänka på nu...
2
Svar
24
· Visningar
3 914
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka