Köpa overlock - Vad behöver jag för finesser?

T

Tjorven

Jag har insett att min symaskin inte riktigt räcker till längre, och har börjat fundera på en overlocksymaskin. Men vilken djungel det verkar vara!? :crazy:

Det enda jag vet att jag behöver är den där funktionen som syr två prydliga raksömmar samtidigt i trikå så att jag kan sy bebiskläder även i mjuka tyger. Och så behöver jag ju kunna sy vanlig raksöm som är elastisk (helst sån med "inbyggd" sicksack). Är dessa två funktioner standardutrustning i alla overlockar, eller måste man gå på nån lyxmodell?

Men jag vet inte riktigt vad jag mer kan behöva? Har sett att det verkar finnas en klipp-funktion på många (alla?) maskiner. Hur funkar det egentligen? klipper den automatiskt bort det som "blir över" när fållen är sydd? Det vore ju fantastiskt bra!

Och när jag googlade lite var det nån som tipsade om en dubbelnål som man kunde sätta på en vanlig symaskin. Den kanske skulle kunna göra de två parallella sömmarna jag är ute efter (iochförsig inte elastiskt, men snyggt på fasta tyger iallafall! :idea:)? Men behöver inte den två rullar med övertråd?? Tror inte att min symaskin fixar det.

Oj vad långt och rörigt det blev! Men som ni märker så har jag inte så stor koll på det här, så om nån har några bilder på några olika sömmar som man kan åstadkomma med en overlock så får ni jättegärna lägga in dem, och alla tips och idéer mottages tacksamt!! :)

/Tjorven - pysselsugen men förvirrad...
 
Sv: Köpa overlock - Vad behöver jag för finesser?

Overlockmaskiner skär alltid tyget vad jag vet och har alltid två nålar. Det finns tre och fyr-trådiga maskiner, den fyrtrådiga ger fler valmöjligheter, men jag kommer inte ihåg nu vad som egentligen skiljer.
Har en Bernina och den funkar bra.
Prova att gå in på Bernina, Husqvarna m fl och jämför.
 
Sv: Köpa overlock - Vad behöver jag för finesser?

Tack för svaret!

Nu har jag laddat hem lite broschyrer på några olika maskiner, och där fanns det kalasfina bilder på alla sömmar man kan göra. Det verkar inte som om jag behöver nån lyxvariant iallafall, även de enklaste modellerna verkar räcka till gott och väl till mig!

Tänk vad mycket fint man kan göra om man bara har rätt grejer, det börjar verkligen klia i pysselfingrarna på mig!! :)

/Tjorven - mycket mindre förvirrad nu!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp