Köpa nytt hus när man äger ett annat

Miao

Trådstartare
Jag och min man äger ett hus som vi egentligen trivs jättebra i :love:! Läget och omgivningarna är underbara, har knappt några grannar, på landet men bara 15 min till närmsta stad osv. Dock är det kanske i minsta laget (ca 80 kvadrat och 1200 kvadrat tomt). Vi har bl.a ett extremt litet kök, och har planer på att bygga om och till det under 2014.

Men samtidigt som vi både trivs i huset och planerar för tillbyggnad, så sitter vi ibland och kollar på hus till salu i omgivningarna, ifall det skulle vara så att det dyker upp något suveränt, främst då något med större tomt för hundarnas skull.

Och tanken har ju slagit mig; OM vi hittar ett hus som är allt vi vill ha, som t.o.m vinner över alla fördelar vårt hus idag har, hur går man tillväga då?!

Jag skulle vilja höra lite historier från bukefalister som ägt ett hus och sen hittat ett annat man vill ha :D!

Hur gick det till, köpte ni först ett hus till och sålde det gamla sen? Sålde ni det nya först och mellanbodde någonstans innan ni hittade ett nytt? Ägde ni bägge husen samtidigt under en period, och hur gick det ekonomiskt?

Och, det allra värsta scenariot: Är det någon som köpt ett hus, men sen inte fått sålt sitt gamla :crazy:?

Allt från dröm - till mardrömsscenarion är intressant att höra om så man får lite nya tankar :bump:!!

Sv: Köpa nytt hus när man äger ett annat

*KL*

Vi sitter i lite samma sits som er... Vi älskar vårt hus, men det är lite litet. Kollar på andra hus, men än har inte DET huset dykt upp.
Innan vi flyttade till huset bodde vi i lägenhet, och det är ju inte riktigt samma sak.
DEN gången gick vi till banken och fick lånelöfte, budade på huset och vann! :love:
Sen DIREKT när det var klart, la vi ut lägenheten till försäljning så att vi fick fram handpenningen till banken.

Det gick hur smidigt som helst... Men det känns ju som lite annat om man ska flytta från hus till hus. Vill gärna också höra lite historier! :D

Skönt att höra att man inte är ensam om sina funderingar :D!

Själva bodde vi i hyreslägenhet innan vi hittade vårt hus, så vi har inga erfarenheter alls av just försäljningsdelen, det var bara lånelöfte, budgivning och köp för vår del! Så jag hoppas att det kommer flera historier om hur det har gått med både sälj och köp:)!

De allra flesta jag känner som köpt nytt har först sålt, och bott på hyra tills de köpt nytt.

Jag hade ett hus som jag trivdes väldigt bra med, men så dog mina föräldrar och då bestämde jag mig för att ta över det huset för det ligger lite bättre till, liksom. Så jag lånade pengar för att lösa ut min syster från hennes del av huset och sedan dröjde det ungefär ett halvår innan jag fick mitt gamla hus sålt.

Det blev dyrt under de där månaderna, men det var inte så mycket att göra åt.

Här har vi det ungefär likadant, förutom att jag inte trivs så bra i huset. Sambon hade det när vi blev ihop och det blev ganska naturligt att jag flyttade in hos honom. Så jag kan teoretiskt sett flytta när jag vill då jag inte står med på huset . Vi bor just nu i ett litet samhälle, men vill bo på landet, helst gård med skog och allt :D

Men om nu drömhuset/stället dyker upp så har vi bestämt att det får bära eller brista, vi vill inte bo i lgh fram tills vi hittar drömboendet, mest pga av hundarna och friheten medstor tomt som vi har nu. Går det att lösa ekonomiskt med att köpa nytt boende, så köper vi det nya samtidigt som vi säljer det gamla. Säkert riskabelt, men ibland måste man våga chansa ;)

Sen om vi chansar när vi väl står där det kan man aldrig säga, just nu pluggar jag (färdig till sommaren) så efter det hoppas vi verkligen att kunna hitta ett drömboende.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
1 273
Senast: julgrisen
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 558
Senast: Queen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 086
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 383
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka