Sv: Köpa ny Häst!!! Hur skulle ni göra???
Ju yngre den är desto mer rutin från ryttaren krävs och desto mer tränarhjälp. Personligen vill jag absolut ha minst en grundutbildning (från en duktig ryttare) och skulle inte köpa en 1-3 åring såvida det inte var något alldeles speciellt. 5-6 år tycker jag är en perfekt ålder för då har de hunnit få en bra grundutbildning och det är inte så långt kvar till de lite roligare nivåerna. Man har också en ganska bra uppfattning då om potentialen. Men sedan så styr ju tyvärr priset en hel del när det kommer till kritan. De bra hästarna kostar väldigt mkt idag oavsett vilken ålder och utbildningsnivå de ligger på.
När jag skulle köpa häst förrförra gången så valde jag en häst med en ganska medioker trav (och ganska begränsad utvecklingsförmåga utav traven) men med en fantastisk ridbarhet, fin exteriör och bra skritt och galopp samt med en utbildning utav proffsryttare, för att komma ner till en prisnivå som var rimlig för mig. Och det har jag aldrig ångrat. Ridbarheten och utbildningen vägde så otroligt mkt tyngre för mig än gångarterna. Skulle jag behöva köpa en ny häst idag hade jag troligtvis gjort samma prioritering eftersom att de med bra gångarter ligger så otroligt högt i pris. De flesta gångarter går att utveckla till en hyffsad kvalité och spelar inte så stor och avgörande roll för mig på den nivån jag ligger nu. Ridbarhet och utbildning ger mig på min nivå så otroligt mkt mer.