Köpa ny bostad när man redan äger en

kolblakkur

Trådstartare
Kan någon förklara för mig hur man går tillväga för att köpa en ny bostad när man redan äger en? Ringde banken och de sa att man får villkora sitt köp, att man köper förutsatt att man får sålt sitt gamla boende. Hur attraktiv är man som köpare då ? Det låter döbökigt, hade jag varit säljare hade det inte varit av intresse. Hade vi bott i en lättsåld lägenhet så hade jag inte oroat mig, men grannarnas lägenheter har lega ute länge. En familj fick tom hyra ut sin lägenhet istället, å andra sidan hade de 10.000 i avgift på den.

Kan någon förklara för mig hur man går tillväga för att köpa en ny bostad när man redan äger en? Ringde banken och de sa att man får villkora sitt köp, att man köper förutsatt att man får sålt sitt gamla boende. Hur attraktiv är man som köpare då ? Det låter döbökigt, hade jag varit säljare hade det inte varit av intresse. Hade vi bott i en lättsåld lägenhet så hade jag inte oroat mig, men grannarnas lägenheter har lega ute länge. En familj fick tom hyra ut sin lägenhet istället, å andra sidan hade de 10.000 i avgift på den.
Villkor är rätt vanligt, men det är ganska ofta som säljarna, genom mäklare, meddelar att man ska kunna uppvisa lånelöfte som inte är villkorat av försäljning innan tillträde eller liknande, så det handlar om låneutrymme hos banken oftast gissar jag.

Är det tveksamt hur snabbt man blir av med sin bostad tycker jag det kan vara idé att sälja först och ha långt tid mellan kontraktsskrivning och tillträde. Och vara beredd på en nödlösning om det inte dyker upp något man vill köpa innan man måste flytta.

När jag jobbade som mäklare, så var det ganska vanligt med ett sådant förbehåll i kontrakten. Kan inte minnas att någon säljare nekade att göra affär med en köpare som ville ha detta förbehåll, men då var det i Malmö och en väldigt bra marknad där de flesta objekt blev sålda snabbt.

Hade vi bott i en lättsåld lägenhet så hade jag inte oroat mig, men grannarnas lägenheter har lega ute länge.

Under de omständigheterna hade jag kanske valt att sälja först och köpa sen, för att slippa backa ur köpet om inte försäljningen gick som på räls. Oavsett vad man "får" göra och vad man kan få in för villkor i kontraktet så behöver du ju sälja din gamla bostad för att få loss pengarna att köpa den nya för, antar jag. Och om det är trögt på marknaden kanske det är svårt att veta vad du kommer få betalt för din lägenhet.

Det handlar nog lite om vart man har sin nuvarande bostad, vad det är för typ av bostad, vad den är värderad till och hur attraktiv den är. Sen handlar det om hur mycket man klarar av att betala varje månad.

Vi bor i en villa i ett attraktivt område i Stockholm. Vi köpte till lågt pris och har renoverat en del vilket gjort att vi har värderat huset till ett värde som är 1,5 milj högre än vi köpte för. Vi är även 2 personer med bra inkomst och inga övriga skulder än bostaden. Vi äger två nya bilar som är betalda.

Med den bilden har banken sagt att vi får lov att köpa innan vi säljer och sedan ha "dubbelt boende" i 1,5 år innan banken vill att vi hittar på något. Då kan det tex vara läge att hyra ut en av bostäderna eller sälja en av bilarna för att få in mer kapital. Självklart rekommenderar de att vi säljer den nuvarande villan så snart som möjligt men då till rätt pris.

Mitt tips är att du träffar någon på din bank och går igenom just din situation och tittar på dina förutsättningar.

Mvh Miks

Beror lite på bank är min erfarenhet.

Vi bodde i ett hus när vi föll för ett annat.
I den bank vi hade då var vi tvungna att sälja först och köpa sen. Panik.

Då gick vi till annan bank som räknade lite på det och kom fram till att vi inte behövde sälja innan köp, även om det såklart var önskvärt.

Så vi böt bank.

Huset blev dock sålt och vi köpte nya huset.

Vi sålde vår bostad först. Han som flyttade in var intresserad av att flytta in omgående men vi satte datumet så vi hade några månader på oss att köpa nytt och tidigarelade köparens inflytt när vi hittat nytt och fått datum. Banken gav ett "blanco" till handpenningen så det var inga problem att få ut den på begärt datum.

När vi hittade nytt var säljaren intresserad av att flytta tidigare med så vi kom in snabbare än planerat.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
1 245
Senast: julgrisen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 326
Senast: Habina
·
Relationer Jag har kommit till ett väldigt jobbigt vägskäl och skulle behöa alla tips och råd som jag kan få. Gärna lite pepp och stöd också. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 409
Senast: hastflicka
·
Äldre Det talas om att det finns ett nytt slags klassamhälle: de som äger sin bostad och de som inte gör det. Det här gör mig så stressad...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 223
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar