Köpa maratonsele

Anna_

Trådstartare
Nu får ni hjälpa mig med för- och nackdelar på olika märken! Hästen som ska få en ny sele är en kraftig kallblodstravare. Mina krav är att det ska vara bra läder och sömmar, snabbkopplingar på skakelremmarna och så ska den helst vara helsvart. Snabb leveranstid vore också bra - jag behöver den i början på juli :D

För 6-7000 kr verkar det finnas massor med olika selar att välja på, men jag tycker att det är svårt att avgöra vad som skiljer. I tidigare trådar har "Ideal de lux" ofta rekommenderats, men jag hittar ingen sele som heter så - "Ideal maraton lux" hos selar.se är det närmaste, är det den som avses? Vill också veta om ni har några erfarenheter av såna här nya nylonmaterial, tex "Ideal WEB-TECH"

Kom igen och tipsa mig om era favoritselar :laugh:

Sv: Köpa maratonsele

Jasså har du kommit på nu vad det var du hade ;)

Men "maraton" skulle ju ha så väldigt bred brösta enligt gamla trådar här, inte tyckte jag att den var så extrem? Men "lux" är smalare då?

Skillnader i läderkvalitet?

Jasså har du kommit på nu vad det var du hade ;)

Men "maraton" skulle ju ha så väldigt bred brösta enligt gamla trådar här, inte tyckte jag att den var så extrem? Men "lux" är smalare då?

Skillnader i läderkvalitet?

Va? :confused:
jo men jämför man den med andra bröstor så är den rätt bred.
Var ju den jag provade nyss som hade urkassa sömmar som jag inte hade koll på vad den hette...

ok, då missförstod jag. Men jag hade inte hört vad det var för sort, den jag lånade.

Men har du sett "de luxen", vet du om det är bättre läder? Duger den att låna till Lärka? :D

Vi har en över som eventuellt är till salu, och du bodde ju rätt nära såg jag. Ska höra med chefen!

Ja :bump: Det vore ju toppen! Jag tror att hon behöver storlek full (den jag lånade av skogstomten var cob och satt på yttersta hålen), så jag hoppas på att det är en sån ni har :D

Jag åker troligen till era trakter på söndag och tittar på tävling, så om inte annat kanske jag kan få klämma lite på den då? :idea:

Idag har jag varit och klämt på en del olika selar och har nästan bestämt mig för en Imperial Maraton. Vilken skillnade det var i läderkvaliten på den och på Ideal (Maraton / de Lux) som jag funderat lite på innan!

Är det någon här som har en Imperial Maraton och som kan kommentera lite?! Är den så bra som jag hoppas? :laugh:

Jag har en IR Sport Maraton, en sån du beskriver. Jag är jättenöjd! Läderkvalitetet är som du säger, betydligt bättre än Idealen (tycker jag iaf). Den är mjuk redan från början och har hållit sig fin under det år jag ägt den. Har även använt en likadan tidigare till en annan häs och det var inget fel på den selen. Jag har dock fått göra extra hål på däckelgjorden för att den inte ska snurra runt på min ponny, men det gick lätt med hålpipa. Det enda jag kan anmärka på är att tömmarna inte är så trevliga, men det medföljer ju sällan tärnsjötömmar :p Sen har lädret uppe på korset, där bakselens remmar möter svanskappan, blivit rynkigt, men inte så märkvärdigt. Jag tycker definitivt att den är värd pengarna.

Ja men det låter ju bra att den fortfarande är ok efter användning. Tömmar som jag tycker om har jag redan :laugh:

Åh! Jag önskar oxå att jag kunnat klämma och känna! :mad:
Har en Ideal marathon, som jag i och för sig är nöjd med, och som säljaren rekommenderade. Den var lite stel i lädret de första gångerna men blir mjukare och trevligare för varje gång!
Som kompletterande upplysning kan väl nämnas att jag tyckte att mina nyinköpta tänsjötömmar var bedrövliga det första året... :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen
  • Uppdateringstråd #2
Tillbaka